Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-14, 08:00
  #25
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hitler-relaterat, kolonial-relaterat, svenskt stormaktsrelaterat och liknande.
Jag har frimärken med Hitler, flera olika färger men med samma motiv. Typ ett "bystmotiv" (närbild på huvud och axlar).
Farfar krigade för tyskarna och skickade hem brev till farmor som far min sen har sparat frimärken ifrån.
Kan dom vara värda något tro?
Citera
2017-12-14, 09:50
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag har frimärken med Hitler, flera olika färger men med samma motiv. Typ ett "bystmotiv" (närbild på huvud och axlar).
Farfar krigade för tyskarna och skickade hem brev till farmor som far min sen har sparat frimärken ifrån.
Kan dom vara värda något tro?

Det är olika, och beror framför allt på själva frimärkena och stämplarna (hur fina dom är). Min bror har en gedigen samling frimärken och brev från andra världskriget som är värd en hel del.
Citera
2017-12-14, 09:54
  #27
Medlem
Idittfejss avatar
En flyktingpojke från Afghanistan med en svensk blond tjej och svenska flaggan i bakgrunden. Så ska det stå
Sverige idag, imorgon, för alltid.
Citera
2017-12-14, 10:37
  #28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag har frimärken med Hitler, flera olika färger men med samma motiv. Typ ett "bystmotiv" (närbild på huvud och axlar).
Farfar krigade för tyskarna och skickade hem brev till farmor som far min sen har sparat frimärken ifrån.
Kan dom vara värda något tro?
Ganska lite skulle jag tro.
Dom trycktes i massupplagor, men har du tur så har du någon ovanlig valör, eller vattenmärke, men räkna inte med det.

Hade märkena suttit kvar på breven, så hade det kunnat inbringa en slant.
Citera
2017-12-15, 07:29
  #29
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det är olika, och beror framför allt på själva frimärkena och stämplarna (hur fina dom är). Min bror har en gedigen samling frimärken och brev från andra världskriget som är värd en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ganska lite skulle jag tro.
Dom trycktes i massupplagor, men har du tur så har du någon ovanlig valör, eller vattenmärke, men räkna inte med det.

Hade märkena suttit kvar på breven, så hade det kunnat inbringa en slant.
Jag får ta och gräva fram dom då helt enkelt. Har inte sett dom på över 30 år då dom ligger i någon låda i förrådet, kommer inte ihåg vilken valör/valörer dom är.

Måste breven vara hela om de skall ha något värde? Jag har för mig att vissa frimärken satt på en bit av breven som rivits/klippts av en bit runt frimärket.
Är det den historiska aspekten av brevet med avs, och adress och så som gör det värdefullare än om det endast gäller frimärket?
Har noll koll på sådana här saker.
Citera
2017-12-15, 08:28
  #30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag får ta och gräva fram dom då helt enkelt. Har inte sett dom på över 30 år då dom ligger i någon låda i förrådet, kommer inte ihåg vilken valör/valörer dom är.

Måste breven vara hela om de skall ha något värde? Jag har för mig att vissa frimärken satt på en bit av breven som rivits/klippts av en bit runt frimärket.
Är det den historiska aspekten av brevet med avs, och adress och så som gör det värdefullare än om det endast gäller frimärket?
Har noll koll på sådana här saker.
Ja, kuverten ska vara intakta, helst också med brevet.
Det här är något jag själv har vägrat att samla på eftersom brev är personliga, och är skrivna till mottagaren och ingen annan.
Därför vet jag inte riktigt vad som styr värdet.

Men många samlar på helbrev, och det vara hyfsade summor. (i den mån det ännu finns några filatelister kvar i livet).

Brevklipp, avrivna/klippta bitar med frimärke på har inget som helst mervärde.

Nu är det väldigt länge sedan jag grävde i mina samlingar, men jag har inget minne av några särskilt dyra Hitlermärken.
Citera
2017-12-28, 10:13
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag har frimärken med Hitler, flera olika färger men med samma motiv. Typ ett "bystmotiv" (närbild på huvud och axlar).
Farfar krigade för tyskarna och skickade hem brev till farmor som far min sen har sparat frimärken ifrån.
Kan dom vara värda något tro?

Misstänker att alla frimärken under den tiden hade Hitler på sig så måste finnas fruktansvärt många av dessa.
Citera
2018-01-09, 01:53
  #32
Avstängd
nils.flygels avatar
Skulle vilja ha en knivad Frimme. Som ett mord på Sveriges oskuldfulhet med ett motiv på den döde rackaren från den gamla frimärksklubben. Det går inte längre, nu är t.o.m barnens frimärskklubbar inte längre heligt gods.
Alternativt en utslocknad Weinstein med kryss i ögonen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback