Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 10:05
  #1
Medlem
gultregns avatar
Jag funderar på att testa microdosering av harmala (typ 50 mg?)
Jag funderar främst på till vilken grad som microdosering av harmala kommer att påverka den "normala" kosten.

Är det någon som har testat microdosering av denna substans?
Citera
2017-05-19, 16:37
  #2
Moderator
kvm3s avatar
Mikrodosering brukar göras med aktiva substanser, snarare än MAO-hämmare. Jag har varken hört eller läst om någon liknande kur.

Vad hoppas du få ut av detta?
Citera
2017-05-19, 17:10
  #3
Medlem
gultregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Mikrodosering brukar göras med aktiva substanser, snarare än MAO-hämmare. Jag har varken hört eller läst om någon liknande kur.

Vad hoppas du få ut av detta?

När jag tog Pharmahuasca så kände jag skillnaden på när harmala kickade in samt när det kickade in. De följande dagarna efter trippen så var harmala aktiv och skapade en rofylld stämning.
Jag funderade på en lägre dos för att nå en lättare harmala nivå och helst utan att lägga om kosten för radikalt (vid en mikrofon).

Jag hade testat det direkt om det inte vore för hur Maoi i mikrofon kan komma att påverka på lite längre sikt..

Jag har själv mikrososerat LSD och cubensis så nu är jag nyfiken på denna.
Citera
2017-05-20, 11:26
  #4
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultregn
När jag tog Pharmahuasca så kände jag skillnaden på när harmala kickade in
En kick från MAO-hämmare låter som placebo, men jag är väldigt nyfiken ifall du orkar dela en liten redogörelse för detta.
Citera
2017-05-20, 20:42
  #5
Medlem
gultregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
En kick från MAO-hämmare låter som placebo, men jag är väldigt nyfiken ifall du orkar dela en liten redogörelse för detta.

Här står lite om de "subjective effects" av harmala som jag tror kan vara anledningen till det jag själv kände de följande dagarna. Det var helt klart någon lugnande och lite sederande effekt jag kände.
https://psychonautwiki.org/wiki/Harmala_alkaloid

Här är en länk till min egen Pharmahuasca trip och hur jag skrivit om hur jag upplevede effekten av harmala både innan jag tog dmt-kapseln fram till att dmt kickar samt hur jag upplevt dagen efter.
(FB) Pharmahuasca trip (400Mg harmala och 100mg DMT)

Jag har sökt runt och hittat andra som också har ställt frågan om microdosering av harmala men väldigt lite erfarenheter.

Hur som helst så är jag sugen på att testa på det, om kostomläggningen inte blir för radikal. All matplanering knäcker mig.
Citera
2017-05-23, 11:21
  #6
Medlem
MAO-hämmare används som antidepressiva, det kanske snarare var den effekten du kände av dagarna efter? DMT (aktiva ingrediensen i ayahuasca) är inte aktivt oralt utan mao-hämmare, så det som egentligen "kickade in" var nog själva trippen.
Citera
2017-05-23, 12:10
  #7
Medlem
gultregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xprnc
MAO-hämmare används som antidepressiva, det kanske snarare var den effekten du kände av dagarna efter? DMT (aktiva ingrediensen i ayahuasca) är inte aktivt oralt utan mao-hämmare, så det som egentligen "kickade in" var nog själva trippen.

Saken är den att jag kände av en hel del av harmalan innan jag tagit dmt.
Senare så har jag läst jag på den här sidan om vilka effekter som harmalan kan ge:
https://psychonautwiki.org/wiki/Harm...ective_effects

Harmala innehåller även Tetrahydroharmine som inte är en MAO. Tetrahydroharminen ger eufori och psykadeliska effekter.

Normalt så hade jag hållit med dig om det inte varit för att jag upplevt effekterna så starkt själv. (Jag tog 400mg harmala vid ett tillfälle.) Testa om du vill se för dig själv annars?
Citera
2017-05-23, 20:17
  #8
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultregn
Saken är den att jag kände av en hel del av harmalan innan jag tagit dmt.
Senare så har jag läst jag på den här sidan om vilka effekter som harmalan kan ge:
https://psychonautwiki.org/wiki/Harm...ective_effects

Harmala innehåller även Tetrahydroharmine som inte är en MAO. Tetrahydroharminen ger eufori och psykadeliska effekter.

Normalt så hade jag hållit med dig om det inte varit för att jag upplevt effekterna så starkt själv. (Jag tog 400mg harmala vid ett tillfälle.) Testa om du vill se för dig själv annars?
Enligt källan du länkar innehåller Peganum Harmala 0,1% tetrahydroharmin. För att uppnå dessa effekter talas om doser på 200 mg av denna substans, vilket således motsvarar ett intag av 200 g Peganum Harmala. Jag förmodar att den mängd du intog var en bråkdel av detta.

Det är förstås den subjektiva upplevelsen som räknas i slutändan - oavsett om den kommer från substansen i fråga eller ej. I det här fallet känns det rimligare att tillskriva placebo de trevliga effekterna än något annat.
Citera
2017-05-23, 21:58
  #9
Medlem
gultregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Enligt källan du länkar innehåller Peganum Harmala 0,1% tetrahydroharmin. För att uppnå dessa effekter talas om doser på 200 mg av denna substans, vilket således motsvarar ett intag av 200 g Peganum Harmala. Jag förmodar att den mängd du intog var en bråkdel av detta.

Det är förstås den subjektiva upplevelsen som räknas i slutändan - oavsett om den kommer från substansen i fråga eller ej. I det här fallet känns det rimligare att tillskriva placebo de trevliga effekterna än något annat.

Ja det är helt subjektivt och jag kan inte riktigt förklara det men harmala kickade in på ett helt eget sätt, när jag tagit det.
Citera
2017-05-24, 00:42
  #10
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
En kick från MAO-hämmare låter som placebo, men jag är väldigt nyfiken ifall du orkar dela en liten redogörelse för detta.

Man kan definitivt få en psykoaktiv effekt av harmala i sig. En av mina mest intensiva drogupplevelser någonsin var på endast harmala. Det slog på efter någon halvtimme i form av tracers och försämrad motorik för att sedan eskalera till periodvis fullständig dissociation, allehanda visioner, oerhört starka känslor, tidsdistortion av olika slag m.m. Det var typ psykedeliskt, empatogent och dissociativt samtidigt, fast helt olikt något annat jag tagit.

Detta tillsammans med ett kraftigt illamående.

Jag tror inte jag skulle rekommendera det eftersom det kändes ganska neurotoxiskt men nog går det att få en upplevelse av endast harmala. En helt otrolig sådan.

Mikrodosering av harmala låter lika meningslöst som vanliga "antidepressiva". Det är en mycket bättre idé att mikro/minidosera någon psykedelia eller ketamin-variant om du är ute efter ökat välmående/lugn/fokus.
__________________
Senast redigerad av Mjäll 2017-05-24 kl. 00:47.
Citera
2017-05-24, 14:28
  #11
Medlem
gultregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Man kan definitivt få en psykoaktiv effekt av harmala i sig. En av mina mest intensiva drogupplevelser någonsin var på endast harmala. Det slog på efter någon halvtimme i form av tracers och försämrad motorik för att sedan eskalera till periodvis fullständig dissociation, allehanda visioner, oerhört starka känslor, tidsdistortion av olika slag m.m. Det var typ psykedeliskt, empatogent och dissociativt samtidigt, fast helt olikt något annat jag tagit.

Detta tillsammans med ett kraftigt illamående.

Jag tror inte jag skulle rekommendera det eftersom det kändes ganska neurotoxiskt men nog går det att få en upplevelse av endast harmala. En helt otrolig sådan.

Mikrodosering av harmala låter lika meningslöst som vanliga "antidepressiva". Det är en mycket bättre idé att mikro/minidosera någon psykedelia eller ketamin-variant om du är ute efter ökat välmående/lugn/fokus.

Då är det inte bara jag som upplevt det med harmala. Jag kände förvånansvärt mycket på den mot vad jag trodde innan. Jag tänkte att den där känslan som sitter kvar dagen efter hade varit fin att "hänga kvar i" men det är kostomläggningen och illamående som ger rätt så negativa bieffekter.
Jag har mikrososerat på LSD och cubensis innan och kan väl testa keramik isf.
Tack för tipset.
Citera
2017-05-25, 11:09
  #12
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Man kan definitivt få en psykoaktiv effekt av harmala i sig. En av mina mest intensiva drogupplevelser någonsin var på endast harmala. Det slog på efter någon halvtimme i form av tracers och försämrad motorik för att sedan eskalera till periodvis fullständig dissociation, allehanda visioner, oerhört starka känslor, tidsdistortion av olika slag m.m. Det var typ psykedeliskt, empatogent och dissociativt samtidigt, fast helt olikt något annat jag tagit.

Detta tillsammans med ett kraftigt illamående.

Jag tror inte jag skulle rekommendera det eftersom det kändes ganska neurotoxiskt men nog går det att få en upplevelse av endast harmala. En helt otrolig sådan.
Väldigt intressant med ännu en redogörelse för detta. Tack för att du delar med dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback