Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 10:23
  #13
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GophBombardier
Ni har ju förstås helt rätt i att jag kämpar med att hålla isär och försöka komma ihåg alla benämningar. Som jag skrev i ett av inläggen så är jag totalt novis på alltihop, utom just att vara förälder då.

Socialen styr mig och rekommenderar hur jag ska göra, och det är dom som säger att jag bör se till att få enskild vårdnad, med mamman helt avskärmad till en början. Jag frågade om hon kan få komma på besök etc, men dom sa att det nog inte var någon bra ide, inklusive telefonsamtal. Min förhoppning är att den biten inte varar så länge, eftersom det är helt mot mina tankegångar om att barn alltid behöver sina föräldrar. Enligt Soc var det viktigare med sund barnuppfostran och tryggt hem än att båda föräldrar är med i bilden.

Jag ska ta och prata med henne efter hon varit på mötet på onsdag, och försöka resonera fram något, därav min nervositet just nu..
Men vad i helvete. Är du helt efterbliven eller? Hjärnan runnit ut ur öronen på dig? Det framstår så till 100 % i alla fall.

Du skriver ju att hon går att samarbeta med och ni har glada barn. I nästa stycke säger du att socialen säger till dig vad du ska göra och att du måste lyda?

Säg att du inte har pengar till advokat just nu.

Jag menar du måste väl kunna tänka själv? Vadfan har detta samhället degenererat till. Styrande gör slavmyror av folk genom alla möjliga och omöjliga sätt även genetisk degeneration.

Är kvinnan OK vilket du skriver i första stycket, och ok samarbete, barnen är glada nöjda och snälla osv, ska du då börjar förstöra dina barns liv för att några känslolösa idioter på en inkompetent myndighet som inte kan ens hjälpa sin egen befolkning behov säger något? Hjärndöd är du.
Citera
2017-05-23, 19:53
  #14
Medlem
Hmm spännande inlägg. Nej, jag tycker mig inte vara efterbliven, och inte heller en icke tänkande varelse.
Men, om en myndighet gör en stor utredning och kommer fram till att mammans livssituation och framför allt hennes oförmåga att lyssna på och uppfostra barnen utgör en fara för dom, så lyssnar man på vad dom säger.

Sen kan jag ha hur bra kontakt med henne som helst, jag lär ju inte kunna påpeka att barnen borde vara hos mig på heltid, bara för att hon är utdömd som mamma. Jag är också väldigt tolerant av mig, och i ärlighetens namn, rätt naiv.

Att barnen är glada och fina är ju något jag ser, dvs att dom är hos mig. Soc gjorde ju hembesök hos oss båda, där dom tyckte dom var väldigt mer utåt och initiativtagande hos mig, än hos henne. Anledningen ska enligt soc vara att hon håller dom så hårt så dom inte vågar prova sig fram. Självfallet hade ju inte soc kommit fram till samma sak om barnen inte hade visat något annat än full trivsel.

Det som ni andra skriver om att Socialen inte kan göra annat än rekommendera, är det verkligen så? Dom har ju uttryckligen sagt att om inte jag kan vidta åtgärder för att skärma av mamman från barnen, så bryter jag mitt föräldraansvar enligt föräldrabalken i svensk lag, och då skulle barnen "placeras". Så jag kan inte riktigt se det som om jag har något alternativ till att göra som dom säger? Dessutom tror jag dom har rätt, tittar jag bakåt så passar problematiken dom har presenterat om mamman in i väldigt många små incidenter.
Citera
2017-05-23, 20:06
  #15
Medlem
Ja, så är det absolut!!! De har INGEN bestämmanderätt som en Tingsrätt. De har bara och endast en rådgivande instans, INGEN bestämmande instans.

Så rent krasst sätter soc dig i skiten för att mamman har problem. Du tar inte ditt ansvar som förälder och har du inte pengar till att stämma, så straffar de dig också.

Du borde verkligen reda ut allt imorgon för de hotar verkligen att placera barnen och då kan jag lova att du kommer får svårt att få tillbaka dem.

Fråga dem också hur du ska kunna hejda mamman till umgänge eftersom ni har gemensam vårdnad. Som förälder får man nämligen inte hindra den andre föräldern till umgänge.

[quote=GophBombardier|60818578

Det som ni andra skriver om att Socialen inte kan göra annat än rekommendera, är det verkligen så? Dom har ju uttryckligen sagt att om inte jag kan vidta åtgärder för att skärma av mamman från barnen, så bryter jag mitt föräldraansvar enligt föräldrabalken i svensk lag, och då skulle barnen "placeras". Så jag kan inte riktigt se det som om jag har något alternativ till att göra som dom säger? Dessutom tror jag dom har rätt, tittar jag bakåt så passar problematiken dom har presenterat om mamman in i väldigt många små incidenter.[/QUOTE]
Citera
2017-05-23, 20:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Ja, så är det absolut!!! De har INGEN bestämmanderätt som en Tingsrätt. De har bara och endast en rådgivande instans, INGEN bestämmande instans.

Så rent krasst sätter soc dig i skiten för att mamman har problem. Du tar inte ditt ansvar som förälder och har du inte pengar till att stämma, så straffar de dig också.

Du borde verkligen reda ut allt imorgon för de hotar verkligen att placera barnen och då kan jag lova att du kommer får svårt att få tillbaka dem.

Fråga dem också hur du ska kunna hejda mamman till umgänge eftersom ni har gemensam vårdnad. Som förälder får man nämligen inte hindra den andre föräldern till umgänge.

Bara ett förtydligande, dom har inte egentligen sagt att jag fysiskt ska hejda mamman till umgänge, men att både dom och jag ska försöka tala henne till att förstå att hon behöver fixa till sig själv först, och att barnen har det bättre hos mig.
Dom har iofs sagt att jag ska hålla barnen hemma istället för att dom ska komma till henne, och att jag har laglig rätt till det, men att jag inte kan hindra henne från att hämta dom på dagis t.ex.
Citera
2017-05-23, 20:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Ja, så är det absolut!!! De har INGEN bestämmanderätt som en Tingsrätt. De har bara och endast en rådgivande instans, INGEN bestämmande instans.

Så rent krasst sätter soc dig i skiten för att mamman har problem. Du tar inte ditt ansvar som förälder och har du inte pengar till att stämma, så straffar de dig också.

Du borde verkligen reda ut allt imorgon för de hotar verkligen att placera barnen och då kan jag lova att du kommer får svårt att få tillbaka dem.

Fråga dem också hur du ska kunna hejda mamman till umgänge eftersom ni har gemensam vårdnad. Som förälder får man nämligen inte hindra den andre föräldern till umgänge.

En sak till, jag utgår från att "placera" mina barn handlar om att dom hamnar hos mig? Jag har ju fått bedömningen att vara en närmast optimal förälder? (Ja dom har berömt mig mycket för min föräldraroll, så man tenderar att bli självgod när man pratar om den..
Citera
2017-05-24, 08:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GophBombardier
En sak till, jag utgår från att "placera" mina barn handlar om att dom hamnar hos mig? Jag har ju fått bedömningen att vara en närmast optimal förälder? (Ja dom har berömt mig mycket för min föräldraroll, så man tenderar att bli självgod när man pratar om den..

Jag avundas inte dig nu TS
Det är som att det är en kopia av det jag gått igenom.
Som jag sa tidigare så är det viktigt bara att du inte uppvisar en naiv attityd utan gör som det sagts.
Annars är det inte säkert att barnen placeras hos dig bara för att dom blir placerade om risken bedöms för hög att barnen hamnar hos mamman i slutändan iaf.
Kommer hon förbi för att hämta barnen så säg åt hon att vända och stå på dig o.s.v
Försök att inte bråka i närheten av barnen och påminn henne eller dig själv om det ifall någon blir arg.

Lycka till med allt och försök bolla med någon du känner om det känns jobbigt någon gång. Min gissning är att det kommer vara långt ifrån över efter den här dagen.

Har du ingen så finns det stödgrupper. Eller så kan du skicka PM om du vill ha feedback och stöd.
Citera
2017-05-24, 19:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustarn
Jag avundas inte dig nu TS
Det är som att det är en kopia av det jag gått igenom.
Som jag sa tidigare så är det viktigt bara att du inte uppvisar en naiv attityd utan gör som det sagts.
Annars är det inte säkert att barnen placeras hos dig bara för att dom blir placerade om risken bedöms för hög att barnen hamnar hos mamman i slutändan iaf.
Kommer hon förbi för att hämta barnen så säg åt hon att vända och stå på dig o.s.v
Försök att inte bråka i närheten av barnen och påminn henne eller dig själv om det ifall någon blir arg.

Lycka till med allt och försök bolla med någon du känner om det känns jobbigt någon gång. Min gissning är att det kommer vara långt ifrån över efter den här dagen.

Har du ingen så finns det stödgrupper. Eller så kan du skicka PM om du vill ha feedback och stöd.

Din gissning var tyvärr totalt rätt. Hon dök aldrig upp på mötet, och därför blev det inskrivet i rullorna att hon inte tar ansvar för sina barn och att hon nekar till all hjälp från stödpersonen från socialen.

Socialen litar på att jag ska nå fram till henne med informationen och påpekar min skyldighet som förälder kräver action. Sen är det hemskt svårt att bena ut vad för action dom menar, eftersom dom också tycker jag ska lämna på dagis som normalt på måndag och höra av mig om hon hämtade barnen eller ej.

Fick också tag i Familjerätten, som gav mig en 20 min lång information om hur allting funkar, och återigen påpekade mitt ansvar och skyldighet som förälder. En himla massa skyldigheter, och jag fattar ju att jag behöver skydda mina barn, men ingen kan säga någonting om hur det är tänkt? Jag får inte hindra henne från att hämta dom på dagis på måndag, jag får inte hämta dom hos henne, men ändå är jag skyldig att skydda barnen?

Ska ringa till henne, troligen imorgon för ett långt utlägg om vad hon pysslar med, förhoppningsvis fredligt, annars inte.
Citera
2017-05-24, 20:03
  #20
Medlem
Och självklart, jag KAN stå på mig och avvisa henne härifrån, jag är varesig så mesig eller hjärndöd så jag inte ser till att sånt funkar. Jag lider mest av okunskap i vad man får och inte får göra, när man ska göra saker och ting och i vilken ordning. Verkar som om jag får klara mig själv (med vänner, föräldrar, syster och stödperson från soc) i åtgärderna tills jag är i tingsrätten med advokat. Då kan man släppa det till den personen ett tag.

Appropå det, vart vände du dig när det var dags för tingsrätten? Hade du tagit kontakt med en advokat redan innan, eller finns det som "paket" när man väl tar kontakt med tingsrätten?
Citera
2017-05-24, 23:39
  #21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GophBombardier
Och självklart, jag KAN stå på mig och avvisa henne härifrån, jag är varesig så mesig eller hjärndöd så jag inte ser till att sånt funkar. Jag lider mest av okunskap i vad man får och inte får göra, när man ska göra saker och ting och i vilken ordning. Verkar som om jag får klara mig själv (med vänner, föräldrar, syster och stödperson från soc) i åtgärderna tills jag är i tingsrätten med advokat. Då kan man släppa det till den personen ett tag.

Appropå det, vart vände du dig när det var dags för tingsrätten? Hade du tagit kontakt med en advokat redan innan, eller finns det som "paket" när man väl tar kontakt med tingsrätten?
Be socialtjänsten om en skriftlig plan på vad de förväntar sig att du skall göra för åtgärder.

Att hon inte t ex skall få umgås med barnen ensam behöver inte vara tillräckligt skäl för enskild vårdnad så länge hon accepterar villkoren och i övrigt verkar för att komma överens om barnens bästa.

Obstruerar du umgänge/boende utan att du har på fötterna från t ex socialtjänsten så kan det bli vårdnadsflytt till henne istället. Grunden i föräldraskap skall vara samarbete (vilket är skilt från krav på uppdelat boende eller ens umgängesrätt).

Frågan är också på vilket sätt barnen skulle vara skyddade av en vårdnadsöverskrivning -- endera utgör hon rent praktiskt/reellt någon typ av fara för barnen/brister i omvårdnad etc -- och då är det ju där krutet skall läggas, inte på formaliteter.
Citera
2017-05-25, 00:34
  #22
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GophBombardier
Bara ett förtydligande, dom har inte egentligen sagt att jag fysiskt ska hejda mamman till umgänge, men att både dom och jag ska försöka tala henne till att förstå att hon behöver fixa till sig själv först, och att barnen har det bättre hos mig.
Dom har iofs sagt att jag ska hålla barnen hemma istället för att dom ska komma till henne, och att jag har laglig rätt till det, men att jag inte kan hindra henne från att hämta dom på dagis t.ex.
Vad pratar du om? Dagispersonalen kan hindra henne. Med polishjälp om så behövs, du svamlar ju.
Citera
2017-05-25, 21:11
  #23
Medlem
Det stämmer inte. De har gemensam vårdnad, mamman har fortfarande umgänge med barnen.

Så jo, mamman har ALL rätt i dagsläget att hämta.

Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Vad pratar du om? Dagispersonalen kan hindra henne. Med polishjälp om så behövs, du svamlar ju.
Citera
2017-05-25, 23:25
  #24
Medlem
Ja, precis. Vi har fortfarande delad omvårdnad och utan ett skriftligt beslut om annat så finns ingen rättslig rätt att hindra henne från att hämta dom.

Tog till slut och ringde henne, eftersom det var ett av kraven från soc för att jag skulle fylla mitt föräldraansvar. Inget vackert samtal. Hon påpekade att hon tagit det till utredarens chef och ännu högre, vilka hade gett henne delvis rätt i att det förekommit tvivelaktiga saker i utredningen. Klart försvårande, eftersom jag med det måste tvivla på hela utredningen till dess jag fått reda på den informationen.

Fick i alla fall informationen till henne att jag blivit hotad med allt möjligt om jag inte ringde till henne och avrådde henne från att hämta barnen på måndag och att jag måste ta det vidare för att inte brista i MITT föräldraansvar.

Fick dessutom en skrapa av henne för att jag samtyckte med alltihop eftersom jag inte satt mig på tvären i utredningen. Det är ju en myndighet, klart som f-n jag inte sätter mig på tvären när det handlar om mina barn.

Så måndag är nästa anhalt, då soc ska ringa och kolla var barnen är. Då får jag lägga fram informationen barnens mamma gav mig om chefer m.m. Vilken jäkla soppa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback