Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 07:08
  #1
Avstängd
lowplacelikehomes avatar
Top of the morning to ya!

Punktar upp frågorna, skulle nog behövas flera trådar..

1. vad tror ni om att äga en Katana och ha en Gladius som backup vapen under attack i hemmet som scenario? tredje back up är då givetvis en snabb fällknivs kniv.

1 . (b) För att lägga till en projektil i arsenalen under attack av hemmet, lagliga förslag bara av intresse, tänker jag en pil och båge, armborst är väl olagligt om jag minns rätt?


2. Bara på kul, skulle en Gladius ha en chans mot en Katana?
Citera
2017-05-19, 07:21
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Det beror på hur mycket utrymme du har att röra dig på. Att svinga en katana tar plats, kräver också mer träning och teknik. Gladius är bättre i närkamp och trängda situationer.
Citera
2017-05-19, 07:24
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Kastknivar är lagliga men saker du kastar borde du även kunna träffa annars har de en tendes att komma tillbaka.

Katana mot gladius?
Vapen är bara stål, det beror på vem som håller i dem.
Citera
2017-05-19, 09:30
  #4
Medlem
Medan killen med samurajkomplex svingar sin katana så har du huggit honom 2-3 ggr i kistan med din Gladius.
Citera
2017-05-19, 10:16
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Vad tror ni om att äga en Katana och ha en Gladius som backup vapen under attack i hemmet som scenario? tredje back up är då givetvis en snabb fällknivs kniv.

Statistiskt sett är väl knivar lika farliga för den som använder vapnet? Borde gälla i minst lika hög grad för svärd, för att inte tala om laglighetsaspekten.

Originalitetspoäng för gladiusen dock. Känns som nåt ur en kriminalserie:

- What the fuck is this strange shit we fund next to the dead guy? A machete?
- I dunno, let's check with our forensic know-it-all.
- Some weirdo who keeps that stuff at home. Fucking junkie.
- Yeah.

Citat:
För att lägga till en projektil i arsenalen under attack av hemmet, lagliga förslag bara av intresse, tänker jag en pil och båge, armborst är väl olagligt om jag minns rätt?

Testa en liten katapult. Möjligt att lagstiftaren inte tänkt på det.

Citat:
Bara på kul, skulle en Gladius ha en chans mot en Katana?

En klassiker, även om jag måste erkänna att jag inte vet svaret. Gladiusen ska användas med sköld så utan den borde katanan ha en fördel med sin något längre räckvidd. Men båda är livsfarliga och kan utan problem döda den andra parten.
Citera
2017-05-19, 10:34
  #6
Medlem
Skippa katana-runket, för det är ett rätt dåligt svärd. Skippa svärd och pilbåge också, för den delen. De är inte direkt optimala vapen att använda inomhus där det är trångt, om du inte bor i ett palats, förstås. Korta svärd går väl, men alla stickande och skärande vapen/verktyg ger mer problem efteråt. I laglig mening är svärd och pilbåge helt OK att ha hemma (men inte armborst, som nu nämnde), men skulle vara svårt att använda utan att åka dit för övervåld.
Citera
2017-05-19, 12:17
  #7
Medlem
franges avatar
Skaffa en röjkniv istället - betydligt mer hårdrock.
Den ser visserligen lite kufisk ut, men är gjord för att hugga av mindre träd och större trädgrenar - med andra ord kan du mer eller mindre hugga av armar på folk med den, dessutom är den konstruerad för att få maximal kraft i huggen utan att vara onödigt tung. Dessutom går det använda den ovassa änden eller skaftet som normalt, ickedödligt, tillhygge.

http://www.fiskars.se/produkter/trad...e-xa23-1003621

Finns i kortare variant också, för trängre utrymmen.
http://www.fiskars.se/produkter/trad...um-xa3-1003609
Citera
2017-05-19, 12:45
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Top of the morning to ya!

Punktar upp frågorna, skulle nog behövas flera trådar..

1. vad tror ni om att äga en Katana och ha en Gladius som backup vapen under attack i hemmet som scenario? tredje back up är då givetvis en snabb fällknivs kniv.

1 . (b) För att lägga till en projektil i arsenalen under attack av hemmet, lagliga förslag bara av intresse, tänker jag en pil och båge, armborst är väl olagligt om jag minns rätt?


2. Bara på kul, skulle en Gladius ha en chans mot en Katana?
Jag hade hellre rekommenderat dig att skaffa dig ett bra Spjut !!!

Med ett bra spjut blir du nästintill möjlig att besegra. Du behåller hela tiden det livsviktiga avståndet mellan dig och din fiende, och duhar hela tiden initiativet i kampen (eftersom fienden aldrig förmår tränga förbi ditt spjut).
Dessutom är ett spjut ohyggligt snabbt, och korrekt manövrerat kan du stöta praktiskt taget osynligt (stöt rakt mot ögonen så spjutet rör sig i rak vinkel mot fiendens ögon så uppfattar ögat aldrig rörelsen - då det kommer Rakt På).


Men, om du schabblar bort din chans, ditt övertag, med spjutet genom att tex fega, eller bara markera med svep - då riskerar du att fienden greppar tag om spjutets skaft, och drar det ifrån dig.
Då är du såld.

Därför bör du beväpna dig med även andra vapen.
Som tex ett svärd som du lämpligast bär i hölster.
Då kan du snabbt få tag på ditt svärd om nu fienden lyckas ta ditt spjut från dig.

Ett kort svärd är alltid bäst, tex ett romerskt gladiussvärd.
Det är kort och därmed snabbt att dra.
Men jag hade ändå hellre rekommenderat en längre Värja tex. Värja eller en Sabel.
Sabel är perfekt att tex hugga med, för det skär mkt effektivt eftersom det är böjt.

Katana är förvisso också böjt, och bra att hugga med såklart.
Med sabeln är ett bättre vapen.


Du måste även ha en god Sköld.
Det räcker faktiskt med en mindre cirkelsköld, som du använder till att parera tex knivhugg med.


Pilbågen är bra för långdistansskytte.
Tex om din fiende kommer in genom dörren.
Då kan du stå i hallen redo med dina pilar och din båge.
och om fienden försöker rycka fram mot dina ställningar kan du försöka skjuta någon pil under tiden. Men risken finns att du är så nervös att du missar, och du tvingas lyfta spjutet.



En annan sak som är effektivt mot hemfridsbrott kan vara att lägga fällor på hallgolvet, och under dina fönster.
Är det mörkt när fienden hoppar in genom ditt fönster för att gå till attack så kan han ju sätta foten mitt i fällan, som klipper hans fot med en ljudlig "klang".
Räv- och vargsaxar är det bästa.
Citera
2017-05-19, 14:40
  #9
Medlem
Bigl-rips avatar
Vass machete är en klassiker i sammahanget, smidigt och lättanvänd när det är trångt.
Citera
2017-05-19, 18:31
  #10
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Top of the morning to ya!

Punktar upp frågorna, skulle nog behövas flera trådar..

1. vad tror ni om att äga en Katana och ha en Gladius som backup vapen under attack i hemmet som scenario? tredje back up är då givetvis en snabb fällknivs kniv.

1 . (b) För att lägga till en projektil i arsenalen under attack av hemmet, lagliga förslag bara av intresse, tänker jag en pil och båge, armborst är väl olagligt om jag minns rätt?


2. Bara på kul, skulle en Gladius ha en chans mot en Katana?

Vid närstrid utan krutvapen i trångt utrymme, så skulle jag i första hand rekommendera en rektangulär sköld*, i andra hand en hjälm och i tredje hand ett kort vapen. Det sistnämnda bör kunna användas både för stick (mindre risk för att man ska slå i tak och väggar) och hugg (mera instinktivt och ofta vad även soldater som var tränade tog till i trängda situationer)

Så jag skulle rekommendera en replika av en rektangulär romersk scutum, hockeyhjälm med halvvisir och halvgaller och en gammal polissabel.


(*) Perfekt för att täcka upp en dörröppning, utan att sticka ut för mycket åt sidorna, likt en större rundsköld, och placerar man det framför dörrkarmen och vrider den, så kan en inkräktare inte pressa dig bakåt, utan att först ha fått dig att vrida skölden till lodrätt läge.
Citera
2017-05-21, 06:25
  #11
Avstängd
lowplacelikehomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag hade hellre rekommenderat dig att skaffa dig ett bra Spjut !!!

Med ett bra spjut blir du nästintill möjlig att besegra. Du behåller hela tiden det livsviktiga avståndet mellan dig och din fiende, och duhar hela tiden initiativet i kampen (eftersom fienden aldrig förmår tränga förbi ditt spjut).
Dessutom är ett spjut ohyggligt snabbt, och korrekt manövrerat kan du stöta praktiskt taget osynligt (stöt rakt mot ögonen så spjutet rör sig i rak vinkel mot fiendens ögon så uppfattar ögat aldrig rörelsen - då det kommer Rakt På).


Men, om du schabblar bort din chans, ditt övertag, med spjutet genom att tex fega, eller bara markera med svep - då riskerar du att fienden greppar tag om spjutets skaft, och drar det ifrån dig.
Då är du såld.

Därför bör du beväpna dig med även andra vapen.
Som tex ett svärd som du lämpligast bär i hölster.
Då kan du snabbt få tag på ditt svärd om nu fienden lyckas ta ditt spjut från dig.

Ett kort svärd är alltid bäst, tex ett romerskt gladiussvärd.
Det är kort och därmed snabbt att dra.
Men jag hade ändå hellre rekommenderat en längre Värja tex. Värja eller en Sabel.
Sabel är perfekt att tex hugga med, för det skär mkt effektivt eftersom det är böjt.

Katana är förvisso också böjt, och bra att hugga med såklart.
Med sabeln är ett bättre vapen.


Du måste även ha en god Sköld.
Det räcker faktiskt med en mindre cirkelsköld, som du använder till att parera tex knivhugg med.


Pilbågen är bra för långdistansskytte.
Tex om din fiende kommer in genom dörren.
Då kan du stå i hallen redo med dina pilar och din båge.
och om fienden försöker rycka fram mot dina ställningar kan du försöka skjuta någon pil under tiden. Men risken finns att du är så nervös att du missar, och du tvingas lyfta spjutet.



En annan sak som är effektivt mot hemfridsbrott kan vara att lägga fällor på hallgolvet, och under dina fönster.
Är det mörkt när fienden hoppar in genom ditt fönster för att gå till attack så kan han ju sätta foten mitt i fällan, som klipper hans fot med en ljudlig "klang".
Räv- och vargsaxar är det bästa.
Grymt med spjut! Intressant! Men låt oss säga man missar förövaren med spjutet, och han lyckas tränga sig in och förbi spjutspetsen, vad gör man då släpper spjutet coh drar en Gladius? Vart finns det Galdius, någon som äger en som är vass? Såg cold steel hade tränings gladius...aint worth it!
Citera
2017-05-21, 06:28
  #12
Avstängd
lowplacelikehomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Skaffa en röjkniv istället - betydligt mer hårdrock.
Den ser visserligen lite kufisk ut, men är gjord för att hugga av mindre träd och större trädgrenar - med andra ord kan du mer eller mindre hugga av armar på folk med den, dessutom är den konstruerad för att få maximal kraft i huggen utan att vara onödigt tung. Dessutom går det använda den ovassa änden eller skaftet som normalt, ickedödligt, tillhygge.

http://www.fiskars.se/produkter/trad...e-xa23-1003621

Finns i kortare variant också, för trängre utrymmen.
http://www.fiskars.se/produkter/trad...um-xa3-1003609
bra tänkt! Men dom är trubbiga fram..Fick ej fram priset fort, men kan tänka mig dom kostar lika mycket som en machete. Har trubbiga självförsvar också som baseball trä, men om det är på riktigt blodigt allvar, så är det skada som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback