Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 21:33
  #1
Medlem
mjohan84s avatar
är suppleant i min fars företag (aktiebolag)
sk ersättare mao, men vad händer vid hans frånfälle ?
har syskon men dessa sitter ej med i styrelsen
Citera
2017-05-18, 21:42
  #2
Medlem
Förstår inte din fråga? Din pappas ägarandelar övergår till dödsboet.
Citera
2017-05-18, 21:46
  #3
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Förstår inte din fråga? Din pappas ägarandelar övergår till dödsboet.


men vem tar beslut i firman innan den säljs ?
företaget drar in pengar varje månad, pappa är ledamot och jag suppleant
det är ordnat på sådant sätt att den kommer att fortsätta dra in pengar oavsett frånfälle
Citera
2017-05-18, 22:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
men vem tar beslut i firman innan den säljs ?
företaget drar in pengar varje månad, pappa är ledamot och jag suppleant
det är ordnat på sådant sätt att den kommer att fortsätta dra in pengar oavsett frånfälle

Det gör styrelsen, dödsboet är de nya ägarna tills skiftet är gjort och det händer inget med styrelsen automatiskt på grund av det.

(Tillägg: Suppleant (om en sådan finns) ska ju självklart träda in för den återstående mandattiden, om en ledamot avlider.)
__________________
Senast redigerad av Bandstarter 2017-05-18 kl. 22:09.
Citera
2017-05-18, 22:00
  #5
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
men vem tar beslut i firman innan den säljs ?
företaget drar in pengar varje månad, pappa är ledamot och jag suppleant
det är ordnat på sådant sätt att den kommer att fortsätta dra in pengar oavsett frånfälle

Själva rollen som suppleant är väl att stiga in om någon annan i styrelsen inte kan deltaga av olika anledningar?
Citera
2017-05-19, 17:06
  #6
Medlem
Om du inte redan nu är delägare i bolaget utan bra sitter som suppleant i styrelsen så finns det några alternativ. 1. Bolaget säljs på marknaden och pengarna ärvs enl testamentet om sådant finns. 2. Du vill köra vidare som ägare av bolaget innebär att du får köpa ut alla andra arvingar till marknadsvärdet. 3. Alla arvingar kommer överens om annan lösning tillsammans, ex att du kör firman vidare med dom andra som delägare och alla kan tjäna pengar på utdelningar om det går bra. Finns säkert fler varianter i den snåriga juridiken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback