• 1
  • 2
2017-05-18, 17:33
Medlem
Fick ett erbjudande i helgen via en vän, enligt han DÅ så var det hans chef som behövde någon som kunde jobba några dagar denna vecka och få ut pengarna på fredag. Jo visst. Jag blev istället skickat till ett annat bolag än det min vän jobbar på, men det är fortfarande min väns chef som skall betala ut pengarna.

Iaf enligt planen, jag antar att han sedan bara skickar en faktura till chefen där jag jobbade. Idag när pengarna skall komma, så påstår min utbetalare (kompis chef) att han skall tala med sin revisor. Några minuter senare ringer han och säger att han inte kan betala ut fulla beloppet, utan skatta. Jag säger att jag kommer tjäna under 18.000 det här året och skall därför inte skatta. Han vill iallafall ha en skattejämkning. Så att han kan se att jag har nolltaxerat. Han betalade ut 67% (på swish?!) och påstår att jag får visa en jämkning ifall jag vill ha ut resten.

Eftersom detta var svartjobb, han betalade mig i swish, har inte skrivit ett enda avtal, har svårt att skattejämka då jag har lite oskattade inkomster på mitt bankkonto, bl.a valutaväxling.

Hur gör jag? Blackmailar honom? Vill ha resten av pengarna då jag har rätt till det.
Citera
2017-05-18, 17:34
Medlem
Jag måste uppge arbetsgivare och skit och jag är inte anställd någonstans. Hjälp mig flashback
Citera
2017-05-18, 17:36
Medlem
Crashs avatar
Skatta på svartjobb? Mycket skall man höra innan öronen trillar av
Citera
2017-05-18, 17:37
Medlem
Sluta jobba svart så löser det sig. Och så får man något som heter pension. Det får man inte om man svartjobbar.
Citera
2017-05-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Skatta på svartjobb? Mycket skall man höra innan öronen trillar av

Du fattar ju! Men vad skall man säga till honom? Han är påläst ekonom och känns som han försöker manipulera mig.
Citera
2017-05-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Sluta jobba svart så löser det sig. Och så får man något som heter pension. Det får man inte om man svartjobbar.

Det var inte givande. Men tack för rådet.
Citera
2017-05-18, 17:42
Medlem
Varför kan du inte jämka?
Det enda du behöver fylla i när du jämkar är hur mycket du tjänat hittills och hur mycket du beräknar tjäna under resten av året.

Det finns inget i det du berättat som säger att det skulle vara svartjobb.
Citera
2017-05-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Varför kan du inte jämka?
Det enda du behöver fylla i när du jämkar är hur mycket du tjänat hittills och hur mycket du beräknar tjäna under resten av året.

Det finns inget i det du berättat som säger att det skulle vara svartjobb.

Varför ska jag jämka när jag inte ens är anställd?
Citera
2017-05-18, 17:46
Medlem
megacoolmans avatar
Säg till honom att du kommer att ta upp detta som en inkomst i deklarationen och att du kommer att ange att arbetsgivaren i fråga har dragit skatt från inkomsten.
Han kommer då även att få betala arbetsavgivaravgifter mm.
Kanske han kommer på andra tankar då
Citera
2017-05-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Varför ska jag jämka när jag inte ens är anställd?
Är du inte anställd? Man behöver inte ha ett skriftligt anställningsavtal för att vara anställd. Om ni muntligen kommit överens om att ett jobb ska utföras så är du antingen anställd eller så driver du ett företag och blir anlitad därigenom.

Det finns inget formkrav på ett anställningsavtal utan det uppkommer så fort det finns ett anställningsförhållande, dvs. du utför ett arbete åt någon.
Senast redigerad av e7andy 2017-05-18 kl. 17:59.
Citera
2017-05-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Är du inte anställd? Man behöver inte ha ett skriftligt anställningsavtal för att vara anställd. Om ni muntligen kommit överens om att ett jobb ska utföras så är du antingen anställd eller så driver du ett företag och blir anlitad därigenom.

Så han bad mig hoppa in i några dagar på tlf, betalar mig i swish ett förskott samma dag jobbet är utfört och jag är helt plötsligt anställd och ska betala skatt?

Det skulle inte vara ett förskott föräns sista dagen.
Citera
2017-05-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Så han bad mig hoppa in i några dagar på tlf, betalar mig i swish ett förskott samma dag jobbet är utfört och jag är helt plötsligt anställd och ska betala skatt?

Det skulle inte vara ett förskott föräns sista dagen.
Ja, så är det. Vad är det som gör att det inte skulle vara en anställning? Att han betalar via Swish eller att man ber dig via telefon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in