Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-18, 16:09
  #13
Medlem
Låt hunden gå bakom dig - håll den bakom dig med kroppen -inte tjat och drag i kopplet .
Citera
2017-05-18, 16:49
  #14
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Baserat på mina egna erfarenheter av livet med en komplett hysterisk hund (idag snart 14 år och äntligen lugn sedan några år tillbaka så är mitt samlade råd till dig att vara lugn och trygg för hunden. Att hålla på med godisträning och annat hjälpte aldrig mig, däremot är bra råd att hålla hunden bakom eller nära dig vid passage av folk/andra hundar, och att helt enkelt vara luuuuugn. Gör inte en stor sak av att hunden skäller och har sig, locka istället med alternativ som "Kom, vi går häråt" typ.
Citera
2017-05-18, 20:54
  #15
Medlem
Tack för alla svar! Hunden har förresten haft flera ägare tidigare och jag tror att anledningen till att de gav bort honom är för att han beter sig såhär, han har betett sig så från att vi var och hämtade honom. Men om han känner någon osäkerhet från mig gör ju inte det saken bättre vilket han säkert gör när han väl hetsat upp sig och 5-10 personer står och tittar på oss. Det är svårt att låta bli att bli irriterad när folk stannar och tittar men jag försöker alltid att ignorera dem.

Vissa dagar är han lugnare men andra dagar när jag och min sambo går tillsammans är han 10 gånger värre trots att vi går där och pratar och skrattar. Tycker att han borde känna av någon positiv energi då men det verkar inte så haha.

Angående nosgrimma/halti så vägrar han ha det och det är en ganska liten hund, han är dock stark ändå.. jag försöker att hålla honom nära mig på sidan men han drar fram och tillbaka och försöker "komma om mig".

Habituering lät som ett bra förslag även om det kan ta tid, får låta honom springa av sig en stund innan och testa det så att han inte är full med energi när vi sätter oss. Godis älskar han men när vi är ute skiter han i om jag har nåt i handen så sånt funkar inte, det är svårt att få någon kontakt med honom över huvudtaget.
Citera
2017-05-18, 21:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Baserat på mina egna erfarenheter av livet med en komplett hysterisk hund (idag snart 14 år och äntligen lugn sedan några år tillbaka så är mitt samlade råd till dig att vara lugn och trygg för hunden. Att hålla på med godisträning och annat hjälpte aldrig mig, däremot är bra råd att hålla hunden bakom eller nära dig vid passage av folk/andra hundar, och att helt enkelt vara luuuuugn. Gör inte en stor sak av att hunden skäller och har sig, locka istället med alternativ som "Kom, vi går häråt" typ.

Det är drömmen att han en dag ska lugna ner sig även om det dröjer flera år till för han är världens snällaste inomhus eller i inhägnade trädgårdar osv så det hade varit trevligt om han kunde vara så på promenader också. Jag försöker att vara så lugn som möjligt men kanske inte tillräckligt.

Det är jakt i honom så det räcker med att han ser en liten fågel så sliter han nästan av mig armen med kopplet för att han går från 0-100 på en halv sekund och springer som en galning. Det är inte ofta man är beredd.
Citera
2017-05-18, 22:03
  #17
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rrainer
Tack för alla svar! Hunden har förresten haft flera ägare tidigare och jag tror att anledningen till att de gav bort honom är för att han beter sig såhär, han har betett sig så från att vi var och hämtade honom. Men om han känner någon osäkerhet från mig gör ju inte det saken bättre vilket han säkert gör när han väl hetsat upp sig och 5-10 personer står och tittar på oss. Det är svårt att låta bli att bli irriterad när folk stannar och tittar men jag försöker alltid att ignorera dem.

Vissa dagar är han lugnare men andra dagar när jag och min sambo går tillsammans är han 10 gånger värre trots att vi går där och pratar och skrattar. Tycker att han borde känna av någon positiv energi då men det verkar inte så haha.

Angående nosgrimma/halti så vägrar han ha det och det är en ganska liten hund, han är dock stark ändå.. jag försöker att hålla honom nära mig på sidan men han drar fram och tillbaka och försöker "komma om mig".

Habituering lät som ett bra förslag även om det kan ta tid, får låta honom springa av sig en stund innan och testa det så att han inte är full med energi när vi sätter oss. Godis älskar han men när vi är ute skiter han i om jag har nåt i handen så sånt funkar inte, det är svårt att få någon kontakt med honom över huvudtaget.

LOL Det fetade är det hög igenkänningsfaktor på. Vi hade två hundar men jag och sambon kunde inte gå tillsammans på gemensamma promenader eftersom hysterihunden blev helt outhärdlig. Sprang hysteriskt, skällde rakt ut i luften, gjorde utfall åt allt och alla. Han klarade inte heller av om det bara var jag och sambo utan den andra hunden. Det jag minns mest var att han drog och att man var plågad. Att gå med honom ensam var bäst.
Vilka minnen du väcker till liv.
Citera
2017-05-20, 18:04
  #18
Medlem
Om det finns en hundklubb i närheten så ring/maila/åk dit och fråga om du kan få komma dit, förklara ditt problem och säg du vill prova med uttröttningsmetoden för då är alla förberedda på det och du behöver inte känna dig stressad och oroad vilket underlättar för hunden.

Sen låt den göra mycket träning för hjärnan, en del hundar som hetsar runt behöver massa hjärnuttröttning, sök efter hjärngympa. Sen klättra på saker typ agilty kan hjälpa.

Hade en hund som va så och jag märkte att jag framför allt skapade problemet genom att bli stressad för jag skämdes över hundfans beteende, blev mycket bättre när jag insåg det och tog den till ställen jag kände folk förstod.
Citera
2017-05-21, 15:15
  #19
Medlem
Har liknande problem med våran unghund. Hon har alltid varit lätt stressad, men för ett tag sedan ansåg jag att det gick överstyr. Som tidigare har sagt, far på social träffar. Där finns det ofta tränare och liknande som kan hjälpa dig. Vi började även träna väldigt mycket passivitetsträning ute, sitta lugnt någonstans t ex parkbänk för att träna in att ibland när vi är ute så gör vi inget. Är det svårt för hunden att sitta still så kan det funka att ha något ben eller en pinne åt hunden att tugga på, så småningom kan man gör detta på ställen där fler människor och djur går förbi.
Vi började gå exakt samma runda varje promenad i närmare två månader, så ingen ny miljö stressade upp henne. Det vi också gjorde var att byta från halsband till sele. Alltid när vi fick möte, människor eller hundar, började hon alltid dra och rycka, vilket gjorde henne bara mer uppstressad med halsbandet då hon i princip inte fick någon luft. Tycker du att din hund är stark så finns det selen man knäpper fram så att hunden inte får samma styrka.
Det vi också brukar göra är att efter promenaderna, speciellt när vi möt många hundar och människor, brukar jag släppa lös hon vid en äng som är i slutet på promenadsträckan. Det brukar resultera i att hon springer runt runt i cirklar en bra stund. Vilket i sig kanske inte är jätte hälsosamt, men tror det är ett sätt för henne att hantera stressen. Till dessa tillfällen brukar jag även försöka ta med en leksak eller jaga och brottas med hon.
Alla dessa saker har hjälp min hund att vara betydligt lugnare på promenader. Människor kan hon i princip ignorera nu. Hundar är fortfarande lite uppstressade men istället för att bli vild som tidigare brukar hon lägga sig ner och kolla på dom. Så kanske är dessa saker något som kan hjälpa din hund.

Btw, Godis i handen har aldrig funkat för oss utomhus heller, däremot än mjukost tub kan hon inte säga nej till
Citera
2017-05-21, 20:37
  #20
Medlem
Ta ut han oftare så han lär sig att motstå stressen, eller så kommer han alltid att förbli svag. Annars är det nästan bättre att ta livet av hunden istället för att den ska lida så.
Citera
2017-05-22, 09:25
  #21
Medlem
Är det någon, gärna äldre, hund din hund är trygg med? Många hundar är bättre på att snappa upp från andra hundar så att gå ut tillsammans med en lugn hund kan hjälpa.
Citera
2017-05-23, 01:36
  #22
Medlem
Jag har nyligen tränat en rumänsk gatuhund då ägare inte klarade det. Mitt tips är kommunikation. Du ska kommunicera med blickar och prata med hunden. Beröm när den kollar på dig. Men säg inget när den skäller. Sträck på ryggen, kolla framåt och gå i snabb takt, inte stanna vid varje stolpe.

Ta hjälp av folk du känner, både med hund och utan hund. Folk som aldrig har träffat din hund. Be dom gå förbi när ni är ute och promenerar. Den bekanta ska inte prata med dig när ni passerar varandra.

Du måste ha försprång med tänket. Observera omgivningen. Upptäcker du något som snart kommer göra din hund uppspelt, låt hunden fokusera på dig innan målet dyker upp.

Den rumänska hunden gjorde riktigt stora framsteg på kort tid.
Citera
2017-05-23, 19:27
  #23
Moderator
pewpews avatar
Det är viktigt att skilja på upphetsning och rädsla. Vi tog nyligen en rumänsk gatuhund som varit hos en familj i Sverige sen hon var 5 månader tills nu (15 månader) och hon var enormt rädd för allt och rädslan bara eskalerade och eskalerade. Därför valde familjen att omplacera henne.

Nu 1 månad senare springer hon fritt på gården och är en glad hund. Fortfarande extra alert och uppmärksam men inte rädd längre. Tidigare gick hon med svansen mellan benen och ingen kunde gå fram till henne. Nu leker hon, viftar på svansen och hon beteer sig som en hund.

Så vad gjorde vi då? Absolut ingenting mer än ignorerade hennes beteende. När hon reagerade på saker så ignorerade vi och höll oss helt lugna och avbröt inte det vi höll på med. Tittade inte ens upp.

Handlar det om upphetsning så tycker jag avledning är bästa sättet men handlar det om rädsla så är det superviktigt att inte "belöna" och förstärka rädslan genom att reagera och trösta för då tar hunden det som att den gör rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback