Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 11:56
  #1
Medlem
Kan en mobiloperatör eller internetoperatör göra detta enkelt?

Mobiloperatör avlyssnar telefonen eller kollar SMS och internetoperatör kan kolla vad jag surfar på... Men även om jag har en router till internet, kan någon kolla på routern och logga in på IP-adressen & se mina konversationer på mailen men också internet?

Jag har misstänkt detta i en lång tid, 1-2 år, men nu vet jag att det faktiskt är så att dessa personer försöker kontrollera mig.

Så vad kan jag göra för att vara anonym i framtiden med mycket hög sannolikhet? Köpa ny laptop eftersom dessa personer har rört i laptopen tidigare och jag kan omöjligt veta vad dom har gjort... Dock har jag ett bra virusprogram och bra VPN.

Jag har nyss bytt mobiloperatör... Ska jag byta bank och internetoperatör också?
__________________
Senast redigerad av Okkkkk 2017-05-18 kl. 12:13.
Citera
2017-05-18, 12:42
  #2
Medlem
DigiFlaxs avatar
Börja med att avinstallera virusprogrammet.
Vem är det du försöker skydda dig ifrån?
Citera
2017-05-18, 14:32
  #3
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
kan någon kolla på routern och logga in på IP-adressen

Beror på vem som tillhandahåller routern. Om du köpt, lånat, eller hyrt routern av din mobiloperatör eller internetoperatör, så har de oftast en övergripande "administrativ" inloggning.
(Och samma på Android/iPhone, på operatörslåsta/brandade modeller har de ett så kallat MDM-program, dvs Mobile Device Management, där de kan gå in och titta vad du gör).

Då kan de gå in och se exakt vem som surfar på vad, och vilka enheter och datorer som finns i ditt nätverk.

-----

Däremot om du köpt routern/mobilen/whatsoever för egna pengar så kan de INTE gå in. Då blir routern som en brandvägg mellan ditt LAN och internet, som inte ens din ISP (som befinner sig på "internet-sidan") kan komma åt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback