Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 11:48
  #1
Medlem
Jag pluggar i dagsläget Aerospace Engineering i USA och överväger om jag ska börja jobba efter jag avslutat min utbildning, eller fortsätta plugga. I USA finns det ingenting som direkt motsvarar en "Civilingenjörsutbildning", utan det finns bara Bachelor's och Master's. Majoriteten av ingenjörsstudenter tar bara en Bachelor's of Science/engineering, och mer fokus läggs istället på att man skaffar praktiker över sommaren. Praktiker väger mycket tyngre än bra betyg.

Som jag ser det har jag två alternativ: Jag kan antingen ta en Master's vid något svenskt universitet, vilket kommer ta 2-3 år och kosta en massa pengar, eller så kan jag söka jobb, till exempel GKN Aerospace traineeprogram. Denna sommaren har jag lyckats få ett jobb som maskiningenjör vid ett litet svenskt företag, så lyckligtvis har jag redan lite erfarenhet.

Som ni kanske förstår är jag mycket mer sugen på att börja jobba och skaffa erfarenhet, men jag är rädd för att för många dörrar stängs om jag inte tar en Master. Personligen känner jag att jag hade lärt mig mer av att jobba än att plugga.

Synpunkter?
Citera
2017-05-18, 11:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ragtime
Jag pluggar i dagsläget Aerospace Engineering i USA och överväger om jag ska börja jobba efter jag avslutat min utbildning, eller fortsätta plugga. I USA finns det ingenting som direkt motsvarar en "Civilingenjörsutbildning", utan det finns bara Bachelor's och Master's. Majoriteten av ingenjörsstudenter tar bara en Bachelor's of Science/engineering, och mer fokus läggs istället på att man skaffar praktiker över sommaren. Praktiker väger mycket tyngre än bra betyg.