Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 11:48
  #1
Medlem
Jag pluggar i dagsläget Aerospace Engineering i USA och överväger om jag ska börja jobba efter jag avslutat min utbildning, eller fortsätta plugga. I USA finns det ingenting som direkt motsvarar en "Civilingenjörsutbildning", utan det finns bara Bachelor's och Master's. Majoriteten av ingenjörsstudenter tar bara en Bachelor's of Science/engineering, och mer fokus läggs istället på att man skaffar praktiker över sommaren. Praktiker väger mycket tyngre än bra betyg.

Som jag ser det har jag två alternativ: Jag kan antingen ta en Master's vid något svenskt universitet, vilket kommer ta 2-3 år och kosta en massa pengar, eller så kan jag söka jobb, till exempel GKN Aerospace traineeprogram. Denna sommaren har jag lyckats få ett jobb som maskiningenjör vid ett litet svenskt företag, så lyckligtvis har jag redan lite erfarenhet.

Som ni kanske förstår är jag mycket mer sugen på att börja jobba och skaffa erfarenhet, men jag är rädd för att för många dörrar stängs om jag inte tar en Master. Personligen känner jag att jag hade lärt mig mer av att jobba än att plugga.

Synpunkter?
Citera
2017-05-18, 11:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ragtime
Jag pluggar i dagsläget Aerospace Engineering i USA och överväger om jag ska börja jobba efter jag avslutat min utbildning, eller fortsätta plugga. I USA finns det ingenting som direkt motsvarar en "Civilingenjörsutbildning", utan det finns bara Bachelor's och Master's. Majoriteten av ingenjörsstudenter tar bara en Bachelor's of Science/engineering, och mer fokus läggs istället på att man skaffar praktiker över sommaren. Praktiker väger mycket tyngre än bra betyg.

Som jag ser det har jag två alternativ: Jag kan antingen ta en Master's vid något svenskt universitet, vilket kommer ta 2-3 år och kosta en massa pengar, eller så kan jag söka jobb, till exempel GKN Aerospace traineeprogram. Denna sommaren har jag lyckats få ett jobb som maskiningenjör vid ett litet svenskt företag, så lyckligtvis har jag redan lite erfarenhet.

Som ni kanske förstår är jag mycket mer sugen på att börja jobba och skaffa erfarenhet, men jag är rädd för att för många dörrar stängs om jag inte tar en Master. Personligen känner jag att jag hade lärt mig mer av att jobba än att plugga.

Synpunkter?

En evig fråga som egentligen inte kräver en ny tråd då den avhandlats väldigt många gånger. Ta dig en funderare: vad är dina mål? Sen väljer du det som du tror hjälper dig att nå dina mål. Ett vettigt svar kommer du aldrig få utifrån, det är något du själv bäst kan svara på.
Citera
2017-05-18, 11:58
  #3
Medlem
Kommer du inte på ett bra traineeprogram, kör det och överväg att läsa en MBA på en toppskola efter några år. Det är den vanliga vägen i USA.

Anledning till att läsa master i Sverige skulle vara om du har problem att få ett jobb du är nöjd med alternativt vill tillbaka och jobba i Sverige.
Citera
2017-05-18, 12:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En evig fråga som egentligen inte kräver en ny tråd då den avhandlats väldigt många gånger. Ta dig en funderare: vad är dina mål? Sen väljer du det som du tror hjälper dig att nå dina mål. Ett vettigt svar kommer du aldrig få utifrån, det är något du själv bäst kan svara på.

Jag vet inte vad som hjälper mig nå mina mål eftersom jag inte vet vad rekryterare anser väger tyngst - utbildning eller erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Kommer du inte på ett bra traineeprogram, kör det och överväg att läsa en MBA på en toppskola efter några år. Det är den vanliga vägen i USA.

Anledning till att läsa master i Sverige skulle vara om du har problem att få ett jobb du är nöjd med alternativt vill tillbaka och jobba i Sverige.

Jag kanske borde ha varit tydligare med att min tanke är att jobba i Europa i framtiden, och sannolikt Sverige. I USA får jag inget jobb inom mitt område pga. ITAR och diverse andra juridiska begränsningar.
Citera
2017-05-18, 12:10
  #5
Medlem
Erfarenhet är väl alltid mer värt? Praktiskt tillämpad kunskap, inom aktuellt område. Dessutom bevis på arbetsduglighet, vilket utbildning inte är.
Citera
2017-05-18, 12:45
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Beror ju på vad dina ambitioner med utbildningen är. Vill du in i forskarvärlden (tex jobba på Nasa) krävs sannolikt både en master och en PhD. Vill du däremot ha ett "vanligt" jobb är det mer värt att satsa på erfarenhet.

Aerospace Engineering låter ju onekligen väldigt forskningsinriktat, så tippar på det första alternativet för din framtid. Kan dock inte i detalj uttala mig om hur arbetsmarknaden ser ut för den utbildningen.
Citera
2017-05-19, 12:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ragtime
Jag pluggar i dagsläget Aerospace Engineering i USA och överväger om jag ska börja jobba efter jag avslutat min utbildning, eller fortsätta plugga. I USA finns det ingenting som direkt motsvarar en "Civilingenjörsutbildning", utan det finns bara Bachelor's och Master's. Majoriteten av ingenjörsstudenter tar bara en Bachelor's of Science/engineering, och mer fokus läggs istället på att man skaffar praktiker över sommaren. Praktiker väger mycket tyngre än bra betyg.

Som jag ser det har jag två alternativ: Jag kan antingen ta en Master's vid något svenskt universitet, vilket kommer ta 2-3 år och kosta en massa pengar, eller så kan jag söka jobb, till exempel GKN Aerospace traineeprogram. Denna sommaren har jag lyckats få ett jobb som maskiningenjör vid ett litet svenskt företag, så lyckligtvis har jag redan lite erfarenhet.

Som ni kanske förstår är jag mycket mer sugen på att börja jobba och skaffa erfarenhet, men jag är rädd för att för många dörrar stängs om jag inte tar en Master. Personligen känner jag att jag hade lärt mig mer av att jobba än att plugga.

Synpunkter?

Om jag var i den situationen och kunde få ett bra, meriterande jobb så skulle jag valt jobbet. Detta eftersom att det finns möjlighet att läsa in masters-utbildningen senare. Naturligtvis kanske många aldrig gör det i praktiken. Men om karriären skiter sig eller man behöver en paus så kan man gå tillbaka till skolan och gå ut igen, med de fördelar det innebär.
Citera
2017-05-19, 20:59
  #8
Medlem
Jthunderas avatar
Erfarenhet är alltid mer värd. Alla du konkurrerar med kommer att ha en utbildning. Skillnaden kommer att vara din erfarenhet inte om du har en bachelor eller master. MBA kan spela roll senare eftersom den ger erfarenhet och kontakter men inte för första jobben.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback