2017-05-18, 11:24
Medlem
Hej på er,

jag har tagit ett sabbatsår och bott hemma, vilket gjort att jag kunnat lägga pengar på hög inför kommande studier som kanske ska påbörjas nu till hösten. Min totala förmögenhet kommer att ligga på ~150 000 kr och programmet jag kommer studera är på 5 år.

Till frågan, anser ni att det är värt att skippa studielån så långt dessa pengar räcker? Eller ska man sprida ut pengarna på ett antal år, och istället slippa leva så fattigt?
Citera
2017-05-18, 11:33
Medlem
Jag jobbar extra utöver studierna. Det handlar om helgsjobb och kvällsjobb för det mesta. Det bringar en extra inkomst vilket jag tillsammans med studiebidraget kan leva gott på. Därmed har jag valt att undvika studielån, för jag gillar inte tanken med att behöva känna mig låst till att betala av lånet resten av mitt arbetande liv. Hittills har det fungerat väldigt bra; jag är inne på mitt tredje studieår och bor i en studentetta och äter bra.

Du får avgöra själv hur du är som människa, men min levnadsstil kräver mycket ansvar och engagemang, så jag vill inte påstå att det passar alla. Så kort och gott, försök undvika att låna pengar, det går med god planering att studera utan lånet.
Citera
2017-05-18, 11:34
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsmuttare
Hej på er,

jag har tagit ett sabbatsår och bott hemma, vilket gjort att jag kunnat lägga pengar på hög inför kommande studier som kanske ska påbörjas nu till hösten. Min totala förmögenhet kommer att ligga på ~150 000 kr och programmet jag kommer studera är på 5 år.

Till frågan, anser ni att det är värt att skippa studielån så långt dessa pengar räcker? Eller ska man sprida ut pengarna på ett antal år, och istället slippa leva så fattigt?

Ta studielån och fortsätt spara och ev extra jobba. Försök spara 2500 kr i månaden. Då har du 300 000 i sparade pengar förutom ev uppgång indexfond när du pluggat klart. Då har du en bra slant till insatsen om du ska köpa bostad sedan
Citera
2017-05-18, 11:39
Medlem
Målet med studierna bör ju vara att få ett jobb med bra lön och då tynger inte avbetalningarna särskilt mycket. Jag betalar av en klumpsumma varje år på 10k som är några tusen över vad de räknat ut att jag ska betala.

Lån ska betalas av på högst 25 år så det blir långt ifrån hela livet.

Om du siktar på ett välbetalt jobb så ta studielån och slipp snåla. Om du siktar på arbetslöshet eller låg lön så snåla dig genom studierna. Sen behöver du ju inte ta 100% lån utan kan ta bara för ex. halva studietiden varje år.
Citera
2017-05-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Målet med studierna bör ju vara att få ett jobb med bra lön och då tynger inte avbetalningarna särskilt mycket. Jag betalar av en klumpsumma varje år på 10k som är några tusen över vad de räknat ut att jag ska betala.

Lån ska betalas av på högst 25 år så det blir långt ifrån hela livet.

Om du siktar på ett välbetalt jobb så ta studielån och slipp snåla. Om du siktar på arbetslöshet eller låg lön så snåla dig genom studierna. Sen behöver du ju inte ta 100% lån utan kan ta bara för ex. halva studietiden varje år.

Jag vill hävda att det huvudsakliga målet med livet är att sträva efter lycka. Därav borde målet med studierna vara att finna ett jobb som man trivs (någorlunda iaf) med. Även fast pengar är en viktig komponent i livet kan man leva ett gott liv utan ett överflöd av pengar, men pengar kan däremot styra ens liv för mycket och få en att göra val som man annars inte skulle göra. Därmed är ett skuldfritt liv ett friare liv i längden, något som jag anser att man för sträva efter.
Citera
2017-05-18, 12:03
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Som sagt, man behöver inte ta 100% lån. Ta kanske 50% lån eller något. Blir väl knappt 150.000 i lån på fem år, och kanonränta säkrad. Gör livet lite roligare.
Citera
2017-05-18, 12:30
Medlem
tOpOffs avatar
Folk är så rädda för att ta studielån, men har inga problem att gå till banken och låna 2 miljoner för en etta på 35 kvm för en 4 gånger så hög ränta.

Ta studielån och behåll ditt sparkapital. Ett stort sparkapital alla dagar i veckan framför att inte ha några studielån. Räntan är dessutom obefintlig på studielån, absolut bästa lånet du någonsin kommer ta.
Citera
2017-05-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Folk är så rädda för att ta studielån, men har inga problem att gå till banken och låna 2 miljoner för en etta på 35 kvm för en 4 gånger så hög ränta.

Ta studielån och behåll ditt sparkapital. Ett stort sparkapital alla dagar i veckan framför att inte ha några studielån. Räntan är dessutom obefintlig på studielån, absolut bästa lånet du någonsin kommer ta.

This
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in