Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-18, 11:14
  #1
Medlem
PiusXIIIs avatar
Nu kan man läsa om hur ett chip i handen ersätter vanliga biljetter hos SJ. "Jag har själv ett", säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

Storartat. Medan vanligt folk har svårt nog att reda ut hur man köper en tågbiljett satsar SJ på denna teknik och låter sig företrädas av denne utpräglade fåntratt. Detta är vad man satsar på i dag.

Företaget jag arbetade för i tjugo år är i dag bara pinsamt.

http://www.expressen.se/dinapengar/t...jetter-hos-sj/
Citera
2017-05-18, 11:21
  #2
Medlem
Diverges avatar
Att satsa är väl lite att ta i.
Man ger möjlighet att scanna en krets i handen istället för ett kort i plånboken, knappast ett stort monetärt ingrepp i organisationen heller för den delen.

Vad tycker du är problematisk med att köpa biljetter?
Citera
2017-05-18, 11:41
  #3
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag personligen har inga problem med att köpa biljetter eftersom det inte skulle falla mig in att resa med SJ, eller med tåg på annat sätt i Sverige idag. Det verkar vara något för utpräglade självplågare.

Däremot läser jag ofta om hur illa det fungerar idag, jämfört med hur det var när man kunde få personlig hjälp, öga mot öga, med en biljettexpeditör på en öppen biljettexpedition.
__________________
Senast redigerad av PiusXIII 2017-05-18 kl. 11:44.
Citera
2017-05-18, 12:04
  #4
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Däremot läser jag ofta om hur illa det fungerar idag, jämfört med hur det var när man kunde få personlig hjälp, öga mot öga, med en biljettexpeditör på en öppen biljettexpedition.

Var kan du inte få det i dagsläget menar du?
Nu reser jag förvisso sällan men de 2-3 stationer jag besöker har du möjlighet att köpa biljett i lucka.

Förstår att det kan vara problematiskt för den äldre generationen att använda de automater som finns men förutsatt att du har syn och normal läsförståelse i behåll förstår jag inte riktigt vad problemet skulle vara.
Citera
2017-05-18, 12:30
  #5
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Var kan du inte få det i dagsläget menar du?
Nu reser jag förvisso sällan men de 2-3 stationer jag besöker har du möjlighet att köpa biljett i lucka.

Förstår att det kan vara problematiskt för den äldre generationen att använda de automater som finns men förutsatt att du har syn och normal läsförståelse i behåll förstår jag inte riktigt vad problemet skulle vara.

Gör du dig dum?

Jag har arbetat i flera år på två av de största järnvägsstationerna i Sverige. Senaste gången jag hade vägarna förbi fanns det inga biljettexpeditioner på dessa stationer. Ett sådant scenario är helt otänkbart i andra länder.

Sättet på vilket du sprider ditt förakt över "den äldre generationen" få mig att må illa.
Citera
2017-05-18, 12:44
  #6
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Gör du dig dum?

Jag har arbetat i flera år på två av de största järnvägsstationerna i Sverige. Senaste gången jag hade vägarna förbi fanns det inga biljettexpeditioner på dessa stationer. Ett sådant scenario är helt otänkbart i andra länder.

Sättet på vilket du sprider ditt förakt över "den äldre generationen" få mig att må illa.

Nog måste Stockholm vara en av de större?
Där går jag förbi titt som tätt och kan försäkra dig att du kan köpa biljetter över disk.
Som sagt, jag reser inte väldigt ofta, vilka stationer är det du besökt där disken inte finns frågade jag.

Förakt? Nu får du väl snyta dig, du vet precis vad jag menar.
Sannolikheten att Agda 79 har erfarenheten och känner sig bekväm att använda touchskärmarna som finns utplacerade är ju betydligt mindre än den genomsnittlige 35-åringen, tycker du jag har fel där?
Citera
2017-05-18, 14:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
vilka stationer är det du besökt där disken inte finns frågade jag.

Det finns bara i Malmö, Göteborg och Stockholm. Sedan många år tillbaka.

På andra stationer kan du i bästa fall köpa biljett hos Pressbyrån av någon okunnig praktikant.
Citera
2017-05-18, 15:10
  #8
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Det finns bara i Malmö, Göteborg och Stockholm. Sedan många år tillbaka.

På andra stationer kan du i bästa fall köpa biljett hos Pressbyrån av någon okunnig praktikant.

Såpass.
Men oavsett finns ju då fortfarande möjligheten att köpa biljett över disk.
Citera
2017-05-18, 17:14
  #9
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
”En av de stora fördelarna med den kroppsnära bilhjetten är att den aldrig går att tappa bort och att den fungerar även om resenärens mobiltelefon laddat ur.”

-Citat från Expressens artikel


Ohh halleluleja! Äntligen kan jag sova gott om natten!

Riktigt skrämmande utveckling det här. Det som är bra är väl att de hittills inte verkar ha kommit på något bra sätt att sälja in det. Frågan är dock om det inte hjälper med argument som; att man slipper kånka runt på nycklar, tappa bort sin biljett, eller att läkaren kan se ens sjukjournal, för att få med sig den stora massan. De kommer först sälja in det som modernt och hippt för att få med sig de som följer strömmen, och sen försöka att tvinga resten genom att långsamt men säkert fasa ut alternativen, precis som nu sker med kontanter. Eller ja, i förlängningen kommer de förmodligen försöka få en att framstå som en grottmänniska om man inte accepterar det.


Jag rekommenderar alla att ta en titt på följande video: Det är David Icke som för 20 år sedan (!!!) talar om agendan bakom microchippning, jag vet att de flest hört talas om honom och dömt honom som ödlemannen. Men det borde vid det här laget gått upp för de flesta att kanske, bara kanske borde man ge dem som etablissemanget och MSN hånar en chans innan man dömer ut dem. Han drar några fina paralleller till hur de lyckades sälja in EU, och sen när det väl var accepterat utvecklade det till något helt annat än vad som de från början sade. Och som sagt, observera att inspelningen är från en föreläsning för 20 år sedan. På den tiden skrattade folk åt honom, och bara av självaste tanken på att folk skulle sätta in ett chip i kroppen.

Ge honom en chans så kanske du blir förvånad. Och, läs mellan raderna, inte allt en person säger behöver stämma bara för att en stor del av det gör det. Det finns gott om rimliga anledningar till varför hans sätt att föra ut information på må vara både behövligt och smart.

Jag vet inte vem det är som har lagt på en störande bakgrund på videon, men innehållet i det han säger är så viktigt, att jag trots detta rekommenderar den.

Glömde länken: https://www.youtube.com/watch?v=8wHGq_JuseA
__________________
Senast redigerad av NattNatt 2017-05-18 kl. 17:36.
Citera
2017-05-18, 18:21
  #10
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattNatt
Jag rekommenderar alla att ta en titt på följande video: Det är David Icke som för 20 år sedan (!!!)

Där kom government conspiracy-inlägget jag väntade på.

Kan lova dig det finns trovärdigare och betydligt intressantare människor att lyssna på gällande bevakning och spårbarhet i samhället om man nu är lagd åt det hållet. Men lite OT kanske?
Citera
2017-05-18, 18:48
  #11
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Där kom government conspiracy-inlägget jag väntade på.

Kan lova dig det finns trovärdigare och betydligt intressantare människor att lyssna på gällande bevakning och spårbarhet i samhället om man nu är lagd åt det hållet. Men lite OT kanske?

Jag är inte heller direkt förvånad över ditt inlägg. Kanske är vi lika förutsägbara båda två? Nej mitt inlägg är inte OT då det handlar om Chipning, vilket tråden också handlar om.

Det finns säkerligen mängder med intressant information, och intressanta personer som har kloka inlägg att göra i debatten. Men personligen tyckte jag att det han säger i den videon passar bra in i det tråden handlar om. Speciellt konceptet med vad han kallar "stepping stone", där man tar små "oskyldiga" steg, för att i längden uppnå någonting helt annat än vad man från början vill ge sken av, precis som i exemplet med EU.

Har du någonting att invända mot, eller något du undrar, är du välkommen att utveckla. Men vi kan väl hålla det på en hög nivå där vi inte dras ner till att kalla varandra namn och försöker att sätta etiketter på varandra.
Citera
2017-05-18, 21:00
  #12
Medlem
D-Vitamins avatar
Man skall ju ha väldigt klart för sig att här ser vi förstadiet - vilket även sker på andra håll - i utvecklingen av det kontantlösa samhället. Nuvarande ekonomiska system är skuldmättat och lösningen är en digital tillvaro där räntekostnadstillväxten tillåts expandera in i oändligheten utan reella krav på återbetalningsförmåga. När chipen väl sitter på plats är befolkningen förslavade bortom räddning. Den som kontrollerar betalmedlen - via chipen - kontrollerar också tillvaron. Och säg nu inte att detta resonemang är lindat i stanniol, utan tänk lite själva kring helheten och de rent mekaniska aspekterna i scenariot innan ni går till motattack.

George Orwell gråtrunkar i sin grav, så kan vi också säga. För den som inte förstod första stycket.
Citera
  • 1
  • 2
sj

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback