Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 10:32
  #1
Medlem
Livsituations avatar
Tjena, har ett problem som böjar få mig att vilja kasta macen genom rutan. Jag kan knappt ha 6 stycken synth plugins uppe innan meddelandet kommer upp. Om och om igen.
Har dock en ganska så gammal macbook, men känns ändå som om den borde ha lite kräm kvar.

MacBook Pro sent 2011
2,4Ghz intel i5
8gb 1333MHz DDR3
SSD

Är det bara till att knata iväg till butiken och köpa en ny eller är det något annat underliggande problem som kan fixas?
Citera
2017-05-18, 10:41
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Kör du fler likadana separata effekter på kanalerna kan du lägga dessa i en bus och skicka allt du vill processera till bussen för spara CPU. Annars kan du bounca ner och jobba med wav istället.
Citera
2017-05-18, 11:11
  #3
Medlem
Eftersom att datorn har ett par år på nacken kan det vara aktuellt att byta upp dig till en ny. Jag hade en iMac (tror det var en 2006 års modell) och den höll ett bra tag, men jag upplevde att prestandan sjönk runt 2012 och att Logic kraschade/överbelastades i allt större grad. Det kan vara så enkelt att datorns hårdvaror inte orkar med alla moderna mjukvaroruppdateringarna. Jag gjorde en massa nerskärningar i inspelningskvalité så att CPU:n skulle få det lättare att arbeta, men efter ett tag insåg jag att det var mer värt att införskaffa i en ny Mac och lägga min energi på att göra bra musik istället.
Citera
2017-05-18, 15:24
  #4
Medlem
Soluss avatar
Jag tycker att det låter konstigt. Nu är jag verkligen ingen inbiten macanvändare, men det låter som sagt, väldigt konstigt.

Vad innebär felet "system overload"? Är det CPUn som blir överbelastad, eller?
Citera
2017-05-18, 17:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Jag tycker att det låter konstigt. Nu är jag verkligen ingen inbiten macanvändare, men det låter som sagt, väldigt konstigt.

Vad innebär felet "system overload"? Är det CPUn som blir överbelastad, eller?

Ja, för min del handlade det om att CPU:n inte kunde hantera flertalet spår i Logic, då det blev för mycket att hantera. Så var det inte i början, men som jag skrev tidigare blev det värre med tiden, av någon anledning. Därav höll jag på att minska inspelningskvalitén, komprimera alla trumspår till en ljudfil som jag senare öppnade i ett nytt projekt och gjorde som ett enda spår, osv. Det blev i längden för omständigt varav jag bytte upp mig.

Kan för övrigt tipsa om https://forum.studio.se/, folket där lär kunna ge bättre svar, kanske till och med hjälpa TS att slippa behöva köpa en ny dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback