Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 10:16
  #1
Medlem
Vet ej om detta är rätt del av forumet, men tänkte kolla.

Efter att vi gjorde slut så ligger min ring bara och skräpar i en skål. Finns det något värde i dessa? Och Vart ska jag vända mig då?


Minns ej vad vi gav, men tror det var runt 2500 kr för två, var en kampanj att få ena på "köpet"

Står i ringen : shalin 18k
Citera
2017-05-18, 10:20
  #2
Medlem
SkateBlinds avatar
Vänd dig till något liknande, https://www.guldbrev.se/Guld_Kopes/Guld_18k/ eller någon guldsmed.
Citera
2017-05-18, 10:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Vänd dig till något liknande, https://www.guldbrev.se/Guld_Kopes/Guld_18k/ eller någon guldsmed.

Har du någon erfarenhet av dessa? Står 292kr per gram och den väger 3gram. Kanske ska dra till Guldfynd först och kolla?
Citera
2017-05-18, 10:26
  #4
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har du någon erfarenhet av dessa? Står 292kr per gram och den väger 3gram. Kanske ska dra till Guldfynd först och kolla?


Kolla ALLTID med lokala guldsmeder (tex guldfynd o allt vad det heter)
finns det flera butiker, kolla med alla !

Angående "Guldbrev*se" så KAN det hända att ditt brev försvinner, på senare år har postens fingrar blivit allt klibbigare.
En släkting fick sitt brev med guld stulet någonstans på posten, och jag har även blivit av med paket som på något "mystiskt sätt försvunnit från posten" ...
bastards.
Citera
2017-05-18, 10:27
  #5
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har du någon erfarenhet av dessa? Står 292kr per gram och den väger 3gram. Kanske ska dra till Guldfynd först och kolla?

Guldfynd har oftast inte guldsmeder inhouse utan använder sig av etablerade tillverkare, till exempel shalin. Du får vända dig till någon annan som har en guldsmed, priset jag får fram för 18k är 195/ g

Edit: Guldfynd köper faktiskt guld, 160/g 18 k
__________________
Senast redigerad av SkateBlind 2017-05-18 kl. 10:29.
Citera
2017-05-18, 10:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Guldfynd har oftast inte guldsmeder inhouse utan använder sig av etablerade tillverkare, till exempel shalin. Du får vända dig till någon annan som har en guldsmed, priset jag får fram för 18k är 195/ g

Edit: Guldfynd köper faktiskt guld, 160/g 18 k

Får åka in till dessa och se om jag kan få någon kr, bättre än att den bara ligger och skräpar Tackar

Nu är det ju bara en ring men skulle inte våga skicka massa guld på posten..
Citera
2017-05-18, 11:25
  #7
Medlem
nu har du inte massa guld så i ditt fal är det lungt.

seriösa aktörer som köper guld via postförsändelse har paketen försäkrade.
Citera
2017-05-18, 11:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plurriPlux
nu har du inte massa guld så i ditt fal är det lungt.

seriösa aktörer som köper guld via postförsändelse har paketen försäkrade.

Det står 18k Schalin i ringen men betyder det att det är 100% 18k eller kan det vara 18k penslat på rött guld? Mycket okunnig på detta ämnet.
Citera
2017-05-19, 11:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vet ej om detta är rätt del av forumet, men tänkte kolla.

Efter att vi gjorde slut så ligger min ring bara och skräpar i en skål. Finns det något värde i dessa? Och Vart ska jag vända mig då?


Minns ej vad vi gav, men tror det var runt 2500 kr för två, var en kampanj att få ena på "köpet"

Står i ringen : shalin 18k

Du kanske kan få 1/3 av nypriset. Lite mindre om den är graverad.
Citera
2017-05-19, 19:57
  #10
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Det står 18k Schalin i ringen men betyder det att det är 100% 18k eller kan det vara 18k penslat på rött guld? Mycket okunnig på detta ämnet.

Rött guld är just guld. Står det 18k så är det 18k. 24k är rent guld. 18k är utblandat med annan metall för att göra ringen hårdare. Guld är en mjuk metall.
Vitt guld har oftast silver och palladium legering för att det ska vara "silvervit".
En guldtacka är 99,99% guld, och således 24 karat.
Citera
2017-05-19, 20:22
  #11
Medlem
Fick 160kr /g så 464kr

Gick enkelt att sälja på Guldfynd, sa vad Guldbrev ger mig men de sa att Guldbrev gärna lägger på avgifter och ändrar priset .. inte en chans att man får 298kr/g sa de.
Citera
2017-05-24, 15:07
  #12
Medlem
singularitets avatar
Tavex ger dig 240 kr grammet för 18k. Med frakten inräknat hade du ändå tjänat några hundralappar.

Guldfynd lurade dig.

Vägde ringarna 2,9 gram tillsammans eller 1,45 gram styck? Vägde du själv ringarna innan du sålde dom till underpris? Det är den totala vikten som räknas när det gäller 18karat. (bortplockade ädelstenar, pärlor, glas, plast mm) I ditt fall verkar guldfynd ha vägt guldet, dragit bort 250/1000 av den totala vikten och gett dig ett väldigt dåligt pris för resterande vikten.
__________________
Senast redigerad av singularitet 2017-05-24 kl. 15:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback