Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-20, 21:22
  #13
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Som jag skrev ovan är användningsområdena spridda över hela det kemiska spektrumet, från sprängämne till knark.

"Hela det kemiska spektrat, från sprängämne till knark" - LOL . The Flashback perspective

Det är en grundreagent. Vill man syssla med någon form av riktig kemi så bör man ha det i sitt kemskåp. Det är som att ha mjöl i köket.

Och med flashbackperspektivet: blandar man salpetersyra och svavelsyra får man en nitreringslösning. Du kan lägga det mesta i den och bilda ett sprängämne. Glycerin- nitroglycerin. Vanligt sötningsmedel- pentyl. Bomull- nitrocellulosa. Etc.

Men det är lika viktigt vid alla ofarliga synteser också.
Citera
2017-05-20, 22:47
  #14
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
"Hela det kemiska spektrat, från sprängämne till knark" - LOL . The Flashback perspective

Det är en grundreagent. Vill man syssla med någon form av riktig kemi så bör man ha det i sitt kemskåp. Det är som att ha mjöl i köket.

Och med flashbackperspektivet: blandar man salpetersyra och svavelsyra får man en nitreringslösning. Du kan lägga det mesta i den och bilda ett sprängämne. Glycerin- nitroglycerin. Vanligt sötningsmedel- pentyl. Bomull- nitrocellulosa. Etc.

Men det är lika viktigt vid alla ofarliga synteser också.

Fast för att bli optimal ska en nitreringslösning helst vara specifik för det ämne som ska nitreras. Vissa ämnen måste nitreras med rykande svavelsyra och/eller rykande salpetersyra, medan bomull nitreras optimalt på 45 minuter med vanlig 95-98% svavelsyra och 65-70% salpetersyra.
Citera
2017-05-20, 23:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Det var ju polisen som kom på besök, så då får man väl anta att jag var polisanmäld, ja . Jag följde med på förhör, förklarade situationen, och en tid senare fick jag meddelande om att allt var nedlagt i brist på brottsligt uppsåt. Jag hade inga andra misstänksamma kemikalier hemma, och hade ingen bomb-eller knarkproduktion i garaget.

Svavelsyran hade fastnat i tullen, och den destruerade de.

Detta var ca två år sedan.
Rätta mig om jag har fel men polisen kan väl göra hembesök utan att någon anmälan har upprättats?

Minns du vad brottsrubriceringen var? Gick det under sprängämnesprekursorer eller miljöbrott? Kanske något helt annat?
Citera
2017-05-21, 13:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Det är som att ha mjöl i köket.
Bra liknelse. Jade jag hittat den, hade jag använt den. Men jag blev helt ställd. Det är ungefär som att fråga varför du vill ha destillerat vatten i labbet. För att man MÅSTE ha det, typ. Man använder ju det till allt.

Citat:
Ursprungligen postat av RoevPanna
Rätta mig om jag har fel men polisen kan väl göra hembesök utan att någon anmälan har upprättats?
Visst, säg att de tipsas om att det finns anledning att prata med dig, så åker de hem till dig. Men husrannsakan genomförs inte utan att ett faktiskt beslut om husrannsakan tas. Det får enbart genomföras om man misstänks för ett brott som uppfyller vissa kriterier. Jag har för mig att det är minst 2 års fängelse på straffskalan.

Det är inte som på TV i amerikanska filmer att en domare måste övertygas, och att man därefter utfärdar ett papper som säger att någon får göra en husrannsakan, utan det är ett beslut om husrannsakan som tas av ett polisbefäl, ofta helt baserat på omdömet från polisen på platsen. I det läget går det bra att fortsätta neka, de stoppar dig i polisbilen, och kör hem dig till sig för fika... På platsen för fika får man avlämna alla sina tillhörigheter, då även nycklarna om man hade dem med sig. Som de raskt använder för att ta sig in i lokalerna.
Riktigt hur de agerar om man låser dörren och dumpar nycklarna i brevlådan har jag inte provat.
Låssmeder är ju inte direkt ett nytt koncept, och eventuella kostnader läger de säkert på den som inte samarbetat.
__________________
Senast redigerad av -=Mr_B=- 2017-05-21 kl. 14:03.
Citera
2017-05-21, 14:24
  #17
Medlem
Frawjons avatar
De dumma grisarna lägger möda på hobbykemister men missar terrorister. Fast deras befäl lyder ju politikernas hjärndöda order, förstås.
Citera
2017-05-21, 14:34
  #18
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
"Hela det kemiska spektrat, från sprängämne till knark" - LOL . The Flashback perspective

Det är en grundreagent. Vill man syssla med någon form av riktig kemi så bör man ha det i sitt kemskåp. Det är som att ha mjöl i köket.

Och med flashbackperspektivet: blandar man salpetersyra och svavelsyra får man en nitreringslösning. Du kan lägga det mesta i den och bilda ett sprängämne. Glycerin- nitroglycerin. Vanligt sötningsmedel- pentyl. Bomull- nitrocellulosa. Etc.

Men det är lika viktigt vid alla ofarliga synteser också.
BOMM-ull...

Det gjorde jag en gång, men det mesta fräts ju sönder! Testade att elda en bit, o den brann snabbt o kraftigt. O den andra biten la jag på en tegelsten o slog på med en hammare. Jäklar vad det small...
Citera
2017-05-25, 20:33
  #19
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoevPanna
Minns du vad brottsrubriceringen var? Gick det under sprängämnesprekursorer eller miljöbrott? Kanske något helt annat?

Eftersom det inte var ett fullbordat brott hade det väl ingen brottsrubricering än. I de papper jag fick se när de lade ner undersökningen stod det att de skulle göra husrannsakan p.g.a misstänkt införsel av narkotikaprekursor.
Citera
2017-05-25, 21:18
  #20
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
BOMM-ull...

Det gjorde jag en gång, men det mesta fräts ju sönder! Testade att elda en bit, o den brann snabbt o kraftigt. O den andra biten la jag på en tegelsten o slog på med en hammare. Jäklar vad det small...

Men då har du gjort fel. Du ska ha 95-98% svavelsyra och 53-70% salpetersyra. Upp till tre gånger så mycket svavelsyra som salpetersyra viktmässigt ska användas, då det ger högre nitrering. Dessutom ska du kyla syrorna till -30 grader i frysen först, för det blir väldigt varmt vid nitreringen.
Citera
2017-05-26, 16:07
  #21
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Men då har du gjort fel. Du ska ha 95-98% svavelsyra och 53-70% salpetersyra. Upp till tre gånger så mycket svavelsyra som salpetersyra viktmässigt ska användas, då det ger högre nitrering. Dessutom ska du kyla syrorna till -30 grader i frysen först, för det blir väldigt varmt vid nitreringen.
Ok, svavelsyran var runt 95 % o salpetersyran 67 %. Men då hade jag nog för lite svavelsyra. Dessutom kylde jag inte syrorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback