Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-18, 09:53
  #1
Medlem
Hej hej.

Jag hade tänkt införskaffa lite nitrometan och svavelsyra, en liter av varje hade jag tänkt. Om tullen stoppar försändelsen vad kan det tänkas bli för straff?

Har förstått att både ren nitrometan och koncentrerad svavelsyra är licensbelagt men jag har inte hittat något om straffskala.

Tack på förhand.
Citera
2017-05-18, 11:30
  #2
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoevPanna
Hej hej.

Jag hade tänkt införskaffa lite nitrometan och svavelsyra, en liter av varje hade jag tänkt. Om tullen stoppar försändelsen vad kan det tänkas bli för straff?

Har förstått att både ren nitrometan och koncentrerad svavelsyra är licensbelagt men jag har inte hittat något om straffskala.

Tack på förhand.

Det mest sannolika är böter, eftersom jag antar att du är en etniskt svensk hobbykemist. Risken att det fastnar är troligen ganska liten.
Citera
2017-05-20, 00:32
  #3
Medlem
DocXs avatar
Du löper stor risk att få husrannsakan om sakerna fastnar i tullen. Och jag talar av egen erfarenhet. Jag beställde två liter svavelsyra, och några månader senare knackade fem poliser på dörren när jag skulle gå med ungarna till dagis. Helt galet. Om jag, som ostraffad medelålders småbarnsförälder får husrannsakan kan nog alla få det. Polisen är verkligen på hugget.
Citera
2017-05-20, 16:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Du löper stor risk att få husrannsakan om sakerna fastnar i tullen. Och jag talar av egen erfarenhet. Jag beställde två liter svavelsyra, och några månader senare knackade fem poliser på dörren när jag skulle gå med ungarna till dagis. Helt galet. Om jag, som ostraffad medelålders småbarnsförälder får husrannsakan kan nog alla få det. Polisen är verkligen på hugget.
Tack för att du delger din erfarenhet!
Fastnade svavelsyran i tullen eller lät de den gå igenom så du var intet ont anande?

Blev du polisanmäld och/eller straffad? Vad blev straffet? Tack
Citera
2017-05-20, 16:31
  #5
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Du löper stor risk att få husrannsakan om sakerna fastnar i tullen. Och jag talar av egen erfarenhet. Jag beställde två liter svavelsyra, och några månader senare knackade fem poliser på dörren när jag skulle gå med ungarna till dagis. Helt galet. Om jag, som ostraffad medelålders småbarnsförälder får husrannsakan kan nog alla få det. Polisen är verkligen på hugget.

Var detta nyligen? För tio år sedan kan jag inte tänka mig att något sådant hade hänt.
Citera
2017-05-20, 18:28
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Svavelsyra är väl inte olagligt att inneha?

Jag blev åtalad o dömd för bl.a. otillåten miljöverksamhet;
Citat:
Beslut
Förverkande och beslag
1. I beslag tagna flaskor med abrin, ricin och salpetersyra förklaras förverkade. Beslagen
ska bestå (Polismyndigheten Skåne; beslagsliggare 2011-1200-BG9517 p. 1, 4 och 5).

Där står inget om nån svavelsyra. Jag hade o de tog, en flaska svavelsyra också, som stod bredvid salpetersyran. Kan se om jag hittar något om svavelsyran i FUP:en.

EDIT: Jag fick dock inte tillbaka den.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-05-20 kl. 18:30.
Citera
2017-05-20, 18:35
  #7
Medlem
Svavelsyra går nog under precursor till både knark och sprängämne. Så man får anta att polisen blir upprörd. Trist eftersom salt och svavelsyra är användbara till så mycket.
Citera
2017-05-20, 18:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Svavelsyra går nog under precursor till både knark och sprängämne. Så man får anta att polisen blir upprörd. Trist eftersom salt och svavelsyra är användbara till så mycket.

Jaså? Vad kan man ha för roligt med saltsyra och svavelsyra då?
Citera
2017-05-20, 18:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterVonOben
Jaså? Vad kan man ha för roligt med saltsyra och svavelsyra då?
Det är baskemikalier. Att man har förbjudit dem för "privatpersoner", helt, eller delvis, gör att innovationstakten begränsas. De används till allt möjligt. Som jag skrev ovan är användningsområdena spridda över hela det kemiska spektrumet, från sprängämne till knark. Båda används flitigt som katalysatorer i reaktioner där de inte är helt enkla, eller ens möjliga att ersätta. De kan även användas för PH justering.
De tillhör helt enkelt baskemin.
I dag är det som tur är "rätt enkelt" att få tag på tack vare Internet, men enligt uppgift ovan kan det tydligen leda till problem det med...
Citera
2017-05-20, 19:17
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Svavelsyra är väl inte olagligt att inneha?

Jag blev åtalad o dömd för bl.a. otillåten miljöverksamhet;


Där står inget om nån svavelsyra. Jag hade o de tog, en flaska svavelsyra också, som stod bredvid salpetersyran. Kan se om jag hittar något om svavelsyran i FUP:en.

EDIT: Jag fick dock inte tillbaka den.

Jodå, det har krävts tillstånd sedan 1942, även om det troligen var lättare att köpa olagligt i vanliga färgaffärer förr. Snuten är dock väldigt okunnig om lagstiftningen.
Citera
2017-05-20, 19:31
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jodå, det har krävts tillstånd sedan 1942, även om det troligen var lättare att köpa olagligt i vanliga färgaffärer förr. Snuten är dock väldigt okunnig om lagstiftningen.
Ok, då förstår jag.

Jag köpte en öppnad flaska (lite mer än halva kvar) svavelsyra i färgaffären för 20 kr, tror det var -98 eller -99. Sen fick jag praktik i en annan färgaffär, trivdes bra där, jobbade i ca 9 månader, men sen fick jag en psykos o kom aldrig tillbaka. Nåja, hursomhelst så hade de en 5L-dunk svavelsyra på lagret, o jag frågade chefen om jag fick köpa den, o jag fick den billigt! Det var 2006.

Sen sålde jag alla mina kemikalier till en god vän o Flashbackare, men som tråkigt nog har gått bort. Jag sparade dock lite svavelsyra o salpetersyra. Det var rätt mycket kemikalier, en del med döskalle-märkning, salpetersyran o då svavelsyran. O av nån anledning (tror det var vapen-brott), så gjorde polisen husrannsakan hos honom, men det stod i tidningen att inga tillståndspliktiga kemikalier hittades. Så jo, dom har nog ganska dålig koll... Han hade trots allt byggt upp ett helt labb i sin lägenhet!
Citera
2017-05-20, 21:12
  #12
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoevPanna
Tack för att du delger din erfarenhet!
Fastnade svavelsyran i tullen eller lät de den gå igenom så du var intet ont anande?

Blev du polisanmäld och/eller straffad? Vad blev straffet? Tack

Det var ju polisen som kom på besök, så då får man väl anta att jag var polisanmäld, ja . Jag följde med på förhör, förklarade situationen, och en tid senare fick jag meddelande om att allt var nedlagt i brist på brottsligt uppsåt. Jag hade inga andra misstänksamma kemikalier hemma, och hade ingen bomb-eller knarkproduktion i garaget.

Svavelsyran hade fastnat i tullen, och den destruerade de.

Detta var ca två år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback