Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-02-22, 10:23
  #25
Medlem
Bizmarcks avatar
Jag har en katt som är ett halvår och ämnar bli utekatt, den har dock aldrig varit ute ännu. Omöjligt att försöka få på den koppel eller sele, den blir tokig då.
Vad tror ni händer om jag går ut med den utan sele första gången? Bor i radhusområde, där det förekommer andra katter och hundar, och är lite orolig att den kan bli skrämd, springa åt helvete, och därefter inte hitta hem igen.
Citera
2021-02-22, 18:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag har en katt som är ett halvår och ämnar bli utekatt, den har dock aldrig varit ute ännu. Omöjligt att försöka få på den koppel eller sele, den blir tokig då.
Vad tror ni händer om jag går ut med den utan sele första gången? Bor i radhusområde, där det förekommer andra katter och hundar, och är lite orolig att den kan bli skrämd, springa åt helvete, och därefter inte hitta hem igen.

Jättesvårt att svara på. Jag antar att du har trädgård om du bor i radhusområde? Tycker din katt om sin transportbur (som jag antar att du har?) - i så fall skulle du kunna ta ut katten i trädgården i närheten av den öppna ytterdörren och sedan öppna dörren till transportburen så att katten får smyga sig ut i den takt den själv vill men kan återvända till buren eller springa in igen om den vill. Var med katten de första gångerna och låt transportburen följa med som en trygghetszon.

Jag har gått ut med min katt i sele men jag gillar att bära ut honom i transportburen och ha med den hela tiden för han rusar in i den när han blir rädd och det är lättare att bära en panikslagen katt i en bur än i famnen, särskilt i trappor. Men jag har aldrig släppt ut en katt fritt så jag vet inte riktigt hur man bäst går tillväga. Kanske kan andra tipsa här.
Citera
2021-02-24, 09:31
  #27
Medlem
Man kanske kan öva med sele-prommenader och sedan låta den va fri ibland?
Citera
2021-02-26, 11:10
  #28
Medlem
Det allra svåraste med att gå ut med katt i sele är när katten vill gå in under en buske för då lyckas den ofta ta sig ur selen. Jag brukar hålla kopplet ganska kort och följer efter tätt efter katten så jag hinner hejda den från att trassla in sig och backa ur selen. Försöker hålla mig bakom katten för står jag framför är det hopplöst om han backar snabbt, jag hinner inte hejda honom innan han är loss. Snart är det dags för sele-promenader igen och jag blir nervös av tanken....men jag har en katt som inte är så van vid andra människor och ljud än de som normalt finns i lägenheten så han är mer nervös än många andra katter. För coola katter som är van vid folk och ljud är selepromenader säkert lugna gatan.
Citera
2021-02-26, 12:35
  #29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag har en katt som är ett halvår och ämnar bli utekatt, den har dock aldrig varit ute ännu. Omöjligt att försöka få på den koppel eller sele, den blir tokig då.
Vad tror ni händer om jag går ut med den utan sele första gången? Bor i radhusområde, där det förekommer andra katter och hundar, och är lite orolig att den kan bli skrämd, springa åt helvete, och därefter inte hitta hem igen.



Det borde funka med sele om du har tålamod. Vänta med koppel tills den är helt bekväm med sele. Om inte:

Skaffa en gps till katten så är du säker. Det finns små som funkar att ha på halsbandet. Skaffa halsband med resår och inte snäpplås, de går upp för lätt. Träna kisse inne att ha det på sig. Träna inkallning, viktigt. Det ska alltid vara roligt att komma till husse/matte. Du bör också chipmärka och/eller örontatuera kissen. Vänta tills kissen är 1 år, så de har fått lugn och mognad.

Jag skulle vänta tills det blir vår och finväder. Sen göra som Cucciola föreslår, att ha transportburen med dig som ett tryggt ställe. Ha den som koja inne först, lägg godis i den så kissen gillar buren. Lägg dig på en filt i solen på din tomt, öppna buren och låt kisse komma ut när den vill. Var ute med kissen tills den har lärt sig var den bor. De flesta katter tycker om att gå på promenad tillsammans, följer med utan koppel. Gå korta sträckor.
Citera
2021-02-26, 16:15
  #30
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Att ha inne katt är det dåligast du kan göra mot en katt.


Alla katter trivs inte med att vara ute och det händer olyckor oftare med dom.
Nu är det pollen säsong snart också och vintern är kall...

Jag själv har gått ut med katten i sele när han var en liten kattunge och han trivdes bra med det fram tills nu. Numera är han bara innekatt med sin bror och en honkatt.
Citera
2021-02-27, 20:16
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderslindenlabs
Alla katter trivs inte med att vara ute och det händer olyckor oftare med dom.
Nu är det pollen säsong snart också och vintern är kall...

Jag själv har gått ut med katten i sele när han var en liten kattunge och han trivdes bra med det fram tills nu. Numera är han bara innekatt med sin bror och en honkatt.

Vad hände som gjorde att din katt slutade trivas med selen?
Citera
2021-02-27, 20:26
  #32
Medlem
philophobias avatar
När jag var liten gick vi ut med våran ena katt i sele. Han tyckte mest om att ligga i solen eller äta gräs så det blev inte mycket till promenad, men det var ändå trevligt.
Citera
2021-02-28, 23:10
  #33
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Vad hände som gjorde att din katt slutade trivas med selen?

Han fick nog att vara ute helt enkelt när han blev äldre.
Och sen är det inte så bra för hans astma heller att vara ute när det är pollen och kalluft.
Då blir hans astma värre.

Han brukade älska att gå ut i sele för länge sen vilket jag saknar med han, katten var som en liten hund.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback