Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-18, 07:47
  #1
Medlem
Hej!
Börjar tänka mer och mer på detta - att gå ut med mina katter i sele. Bor i en förrort, så de ska aldrig springa fritt själva, men sele borde väl funka. Men då kommer massor med frågor:
1. Vilka sele ska jag köpa åt dem (4700 och 4200 väger dem)?
2. Vilka koppel ska man köpa?
3. Hur ofta brukar ni gå ut med katterna? Var att promenera? Hur länge?
4. Hur att börja själva promenaden (uppfödaren till min förra kattunge föreslog att man ska först ta ut den i en transportbur och låta gå ut i sin takt)?
Alla tips välkomnas
Citera
2017-05-18, 07:54
  #2
Medlem
Alecia79s avatar
Jag säger så här. Låt katten vara en innekatt om den är van med det nu. Jag tycker det är nästan mer synd om katter som går i sele än innekatter. För katter som är ute vill upptäcka så mycket, och klättra i träd och jaga olika små-djur. Allt det får dom inte göra när dom går i sele, så då är det nästan bättre att dom är inne katter.
Citera
2017-05-18, 07:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Hej!
Börjar tänka mer och mer på detta - att gå ut med mina katter i sele. Bor i en förrort, så de ska aldrig springa fritt själva, men sele borde väl funka. Men då kommer massor med frågor:
1. Vilka sele ska jag köpa åt dem (4700 och 4200 väger dem)?
2. Vilka koppel ska man köpa?
3. Hur ofta brukar ni gå ut med katterna? Var att promenera? Hur länge?
4. Hur att börja själva promenaden (uppfödaren till min förra kattunge föreslog att man ska först ta ut den i en transportbur och låta gå ut i sin takt)?
Alla tips välkomnas

1. Puppia har bra selar, breda och mjuka och skaver inte som de billiga i matbutikerna.
2. Kör på flexikoppel, så har du möjlighet att förlänga kopplet.
3. Inte speciellt ofta, mina katter tycker inte om att vara ute (om det nu inte är balkong.)
4. Välj ett lugnt otrafikerat ställe där du vet att det inte kommer barn eller hundar. Vänj katten inomhus innan vid selen - många katter hatar det initiellt, men det är oftast en vanesak.
Citera
2017-05-18, 07:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alecia79
Jag säger så här. Låt katten vara en innekatt om den är van med det nu. Jag tycker det är nästan mer synd om katter som går i sele än innekatter. För katter som är ute vill upptäcka så mycket, och klättra i träd och jaga olika små-djur. Allt det får dom inte göra när dom går i sele, så då är det nästan bättre att dom är inne katter.
Det var min åsikt också sen ett år tillbaka då jag köpte min förra kattunge. Men nu när vi promenerar i skogen eller runt sjön, så började jag tycka att de skulle uppskatta det också.
Citera
2017-05-18, 08:04
  #5
Medlem
Jag har vant mina småkatter med utelivet via promenad i sele (bor på landet så nu springer de fritt).

Om det är en vuxen katt Måste du öva med sele på inomhus korta stunder först. När dom känner något på ryggen vill dom krypa under det, och blir väldigt låga, nästan ålar sig fram. Sätt på selen, sedan distraktion , favvo mat eller leksak. Öva så tills katten beter dig normalt inne.

Ute , tro inte att katten är en hund. Den går inte promenad på det viset, den leker och är på upptäcksfärd. På sina villkor, som alltid.

Om jag var du skulle jag nog i första hand se om jag kunde näta in uteplats/balkong åt katten så den får sniffa andra dofter och känns vind i pälsen "fritt". I andra hand promenad i sele.
Citera
2017-05-18, 08:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Jag har vant mina småkatter med utelivet via promenad i sele (bor på landet så nu springer de fritt).

Om det är en vuxen katt Måste du öva med sele på inomhus korta stunder först. När dom känner något på ryggen vill dom krypa under det, och blir väldigt låga, nästan ålar sig fram. Sätt på selen, sedan distraktion , favvo mat eller leksak. Öva så tills katten beter dig normalt inne.

Ute , tro inte att katten är en hund. Den går inte promenad på det viset, den leker och är på upptäcksfärd. På sina villkor, som alltid.

Om jag var du skulle jag nog i första hand se om jag kunde näta in uteplats/balkong åt katten så den får sniffa andra dofter och känns vind i pälsen "fritt". I andra hand promenad i sele.
Absolut - att vänja vid sele innan man går ut, det förstår jag
Även det att de är inte hundar och inte ska gå fot Dock vet inte hur de beter sig ute i sele (har inte sett nån i område som gåt med katter).
De sitter väldigt ofta på balkongen nu när det är varm. Det är inte så varm dock för att öppna den helt än (och kattnätet är redan inköpt), men vi har springorna i inglassningen öppna mestadels av tiden, så doftarna kommer in
Citera
2017-05-18, 09:17
  #7
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kattpromenad i sele = katt snurrar som en propeller i änden av kopplet. Eller stå bredvid en buske i 2 timmar. Nja inte riktigt men typ så och man måste som sagt träna inne. De kommer inte gå på promenad efter en gångväg som hundar gör.

Alternativt: ta dem i transportburen och släpp dem fritt i ett skogsområde, förutsatt att du har pli på inkallning. Kattpejl rekommenderas om du går på det alternativet. Mina katter har följt mig riktigt bra på promenader okopplade. Om inte annat kan du ju köra dem till skogen för selpromenad, mer intressant än med de öppna ytor som finns i bostadsområden tror jag...
Citera
2017-05-18, 12:07
  #8
Medlem
Risken finns att katten tar sig ur selen . Hänt mig två ggr . Blir en katt rädd så rusar den ju bara iväg och en katt kan man inte bara kalla på som en hund som tydligen vissa tror .Jag säger som flera andra . De är nöjda med inneliv och ev balkong om de inte får känna på annat . Alla katter vill inte vara ute heller .
Citera
2017-05-18, 12:52
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alecia79
Jag säger så här. Låt katten vara en innekatt om den är van med det nu. Jag tycker det är nästan mer synd om katter som går i sele än innekatter. För katter som är ute vill upptäcka så mycket, och klättra i träd och jaga olika små-djur. Allt det får dom inte göra när dom går i sele, så då är det nästan bättre att dom är inne katter.
Nej inne katt är djurplågeri dom blir tjocka och deprimerade sover mycket.
Gå med sele första gångerna sedan släpp den. Kalla in den på kvällen med mat.
Eller om du är orolig att någon ska vara dum mott den så släpp ut den på natten.
Citera
2017-05-18, 12:54
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Hej!
Börjar tänka mer och mer på detta - att gå ut med mina katter i sele. Bor i en förrort, så de ska aldrig springa fritt själva, men sele borde väl funka. Men då kommer massor med frågor:
1. Vilka sele ska jag köpa åt dem (4700 och 4200 väger dem)?
2. Vilka koppel ska man köpa?
3. Hur ofta brukar ni gå ut med katterna? Var att promenera? Hur länge?
4. Hur att börja själva promenaden (uppfödaren till min förra kattunge föreslog att man ska först ta ut den i en transportbur och låta gå ut i sin takt)?
Alla tips välkomnas
Varför inte springa själv?
Citera
2017-05-18, 13:01
  #11
Avstängd
Att ha inne katt är det dåligast du kan göra mot en katt.
Citera
2017-05-18, 13:11
  #12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
När jag växte upp hade vi katt, som vi gick ut med i sele.
Katten tyckte om det, även om man inte kan promenera normalt, katten har sina ideer.
den fick känna dofter, gräs, och annat som man inte kan ge katten i en lägenhet.

Vi provade flera selar, katten kunde ta sig ur alla, om den ville
Så länge man inte envisades med att dra i kopplet, så fungerade det hyfsat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback