Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 22:03
  #1
Medlem
Hej,

Jag har ett eget företag (AB) och gör egen avsättning till min pension. Min fru jobbar 75% för att vi ska få ihop vardagen med barnen. För att förbättra hennes pension funderar vi på vad som är det bästa alternativet?

Ett alternativ som jag inte hittar nåt svar på är om jag från mitt företag kan göra pensionsavsättning till min fru? Som lön, typ? Finns det några krav som måste vara uppfyllda för att kunna göra det?
Citera
2017-05-17, 22:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av per.m.dahl
Hej,

Jag har ett eget företag (AB) och gör egen avsättning till min pension. Min fru jobbar 75% för att vi ska få ihop vardagen med barnen. För att förbättra hennes pension funderar vi på vad som är det bästa alternativet?

Ett alternativ som jag inte hittar nåt svar på är om jag från mitt företag kan göra pensionsavsättning till min fru? Som lön, typ? Finns det några krav som måste vara uppfyllda för att kunna göra det?

Skatteverket kan anse att det är ett försök till att minimera skatten, om du tar full lön (marknadsmässig) så ska det vara ok!
Citera
2017-05-17, 22:29
  #3
Medlem
lemonzhellos avatar
Det krävs ju att hon tar ut lön från bolaget, eller tog ut föregående år. Tar hon lön (eller tog) så är det inga problem. Räcker alltså att hon tar ut lön vartannat år för att du löpande ska kunna sätta av.
Citera
2017-05-17, 23:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av per.m.dahl
Hej,

Jag har ett eget företag (AB) och gör egen avsättning till min pension. Min fru jobbar 75% för att vi ska få ihop vardagen med barnen. För att förbättra hennes pension funderar vi på vad som är det bästa alternativet?

Ett alternativ som jag inte hittar nåt svar på är om jag från mitt företag kan göra pensionsavsättning till min fru? Som lön, typ? Finns det några krav som måste vara uppfyllda för att kunna göra det?
Nu vet jag inte vad för summor som krävs men det kanske är ett alternativ att du överlåter din premiepension till henne och som kompensation ger dig själv högre pensionsavsättningar. Då slipper du blanda in din fru i ditt bolag.
Citera
2017-05-21, 07:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Nu vet jag inte vad för summor som krävs men det kanske är ett alternativ att du överlåter din premiepension till henne och som kompensation ger dig själv högre pensionsavsättningar. Då slipper du blanda in din fru i ditt bolag.
Detta tror jag på!
Citera
2017-05-25, 07:51
  #6
Medlem
Sonnenwendes avatar
Din fru måste göra någon form av arbetsinsats för att du skall kunna ge henne en lön från bolaget.
Vid en revision från Skatteverket kan det bli jobbigt annars.
Men det kan vara enklare bokföring, städning eller vad som passar.

Gör hon det kan du ge henne en lön motsvarande den tiden hon lägger ned och sätta av 35 % av den lönen i tjänstepension eller privat pension beroende på bolagsform.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback