Citat:
Ursprungligen postat av
xituno
Ja, och för en kanal borde 8MHz vara tillräckligt:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Pal_channel.svg
På 8 Mhz har du inbakat utrymme för såväl krominans som ljud.
Demodulerat blir det 50 eller 60 hz färg video med stereoljud.
Citat:
Ursprungligen postat av
xituno
Du bör ju köra med den framerate som kameran har. Om du tappar frames bilr det hackigt.
Det är isf en kompromiss som skulle korta ned arbetet med att komprimera video. Om folk upplever spel som spelbara vid 30 bilder per sekund så nog borde väl en flygsimulator som används för fjärrstyrning upplevas som spelbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
xituno
Man skulle kunna tro det, men med PAL är så inte fallet. Den analoga PAL-signalen skulle vara kompatibel med befintliga gråskale-apparater, så i korthet blandas alla tre färgkanalerna ihop till en luminans-kanal. Färginformationen är av lägre upplösning, och ligger på en subcarrier i signalen. Så färginformationen tar inte så mycket plats som man tror.
Hmm... jo jag har för mig att man använder sig av samma teknik i jpeg-standarden. Den bygger på att vi har svårare att uppleva färgskillnader än ljusskilnader. Märkligt nog har vi en ständigt efterfrågan på att utöka bitdjupet i såväl skärmar som videostandarder...
Citat:
Ursprungligen postat av
xituno
Jo, men det gjorde på bekostnad av att signalen blev fördröjd då den behöver komprimeras.
SVT funderade på att ta bort klockan ur testbilden, eftersom den kunde visa fel på grund av olika fördröjningar.
Jag blir inte riktigt klok på vilken nivå du vill lägga detta.
Det beror helt på vilken efterfrågan det finns.
Tänker mig ett proof of concept och därefter typ kickstarter eller gofundme.
En mockup behöver inte innehålla en färdig produkt bara tydligt förklara vad den färdiga produkten är tänkt att göra.
När SVT började med sina digitalsändningar så hade inte tekniken kommit särskilt långt.
Idag kan du använda fpga-lösningar för att komprimera 1080p till H264 med väldigt kort fördröjning.
Den här fixar t.ex 1080p 30fps på samma fördröjning som 1/8 bildruta tar.
https://www.altera.com/content/dam/a...ow-latency.pdf
Finns i det här SoC-kortet, har inte letat många sekunder för att hitta det skall det tilläggas.
Går säkert att få tag i billigare,
http://www.enclustra.com/en/products...FQnGsgoddhcEtg
Citat:
Ursprungligen postat av
xituno
Om du digitaliserar signalerna kan du komprimera dem hårt.
Nu kommer nästa problem: synkroniseringen.
Om du behandlar det som separata dataströmmar kommer du att få problem.
Jag gissar att du är ute efter att göra en sändar-modul som sitter på drönaren och sedan en mottagare.
Ett sätt att hålla synkroniseringen är att lägga bilden från alla kamerorna under varandra:
Om varje kamera genererar en 352 × 288 bild, så lägger du ihop det digital till en 352 × 864 bild som sedan komprimeras och skickas över länken. I mottagaren kan du sedan separera det.
Några fördelar är att:
* bilderna är alltid synkroniserade
* bilderna är av högsta möjliga kvalité
* mpeg-kodningen kan dra nytta av hur saker rör sig.
Det är nog här det tunga lyftandet måste börja för de små grå under skalpen,,,
Panoramafilmning har nog många år på nacken, jag måste nog börja med att göra research på hur andra har gått till väga.
Sändare och mottagare finns färdiga att köpa, t.om de som fixar 1080p sändningar, men skall jag göra ett helt eget videoformat måste jag nog göra en egen codec... Blir nog enklast att skala upp bilden.
edit: Som jag misstänkte så finns det digitala fpv-kameror som är under utveckling och man använder även som jag misstänkte högre upplösning, lägre latens och högre bildfrekvens,
https://fpv.blue/
https://fpv.blue/2016/07/glass-to-gl...-milliseconds/