Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 20:50
  #1
Medlem
Arzs avatar
Jag äger en lägenhet i ett EU-land, lägenheten värderad till €300.000 (inga lån finns på den lägenheten), jag funderar nu på att köpa en lägenhet i Sverige. Kan jag ha den lägenheten som säkerhet om jag tar ett bolån i Sverige för inköp av lägenhet? Om det går vad tjänar jag på det? Behöver jag inte punga in lika mycket pengar? Får jag lägre ränta på lånet?

Jag är novis och mottager mer än gärna alla tips och synpunkter.
Citera
2017-05-17, 23:25
  #2
Medlem
_killahs avatar
Tar du ett bostadslån så är det bostaden du köper som blir din säkerhet. Jag tror inte att banken kommer godta en lägenhet utomlands som säkerhet för en bostad i Sverige.
Citera
2017-05-18, 00:15
  #3
Medlem
Arzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Tar du ett bostadslån så är det bostaden du köper som blir din säkerhet. Jag tror inte att banken kommer godta en lägenhet utomlands som säkerhet för en bostad i Sverige.
Om jag har förstått det rätt kan man ha en annan bostad i Sverige som säkerhet, alltså ungefär att pantsätta den så att banken vet att om jag inte klarar av att betala mina lån kan den ta över säkerheten, sälja och på så sätt har den täckning för mitt lån teckning.

Men det går alltså inte om säkerheten finns i ett annat land?
Citera
2017-05-24, 00:31
  #4
Medlem
Arzs avatar
Jag testar en bump och hoppas på något mer matnyttigt svar.
Citera
2017-05-24, 01:28
  #5
Medlem
Får du inte lån i SE eller varför vill du göra detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback