Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-17, 20:05
  #1
Medlem
I boken "Det heliga jävla moderskapet" skildras berättelser om moderskapet. De vill sticka hål på myten om den vackra graviditeten och den följande uppfostran av små elaka dvärgar. I den mänskliga biologin inräknas kvinnans position i hemmet. De skriver på sin hemsida: "Det heliga jävla moderskapet är en brutal och modig samling skamlösa berättelser om graviditeter och förlossningar, amning och flaskmatning, kroppsskador och själasår. Om verkligheten bakom den perfekta Instagrambilden och om det eviga, förbannade dömandet av morsor."

Jag är katolik och blir arg när jag ser sådana publikationer. Hur ska vi stoppa dem?

Förlagets hemsida:
http://www.sjosalaforlag.se/
Citera
2017-05-17, 20:19
  #2
Medlem
Adriadnes avatar
Jag har inte läst boken i fråga, men vad är det som stör dig? Att inte alla kvinnor gillar att vara gravida eller trivs i moderskapet?
Citera
2017-05-17, 20:28
  #3
Medlem
1. Vad spelar det för roll att du är katolik?

2. Varför ska någonting stoppas? Är det inte bättre att du slutar läsa/bry dig?
Citera
2017-05-17, 20:42
  #4
Medlem
jenny1990s avatar
Lätt för dig o sluta klaga du Komemr aldrig bli gravid. Tror det är så enkelt?
Citera
2017-05-17, 21:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [MystERiouZ]
1. Vad spelar det för roll att du är katolik?

2. Varför ska någonting stoppas? Är det inte bättre att du slutar läsa/bry dig?
Vi katoliker håller hårt kring kärnfamiljen.
Citera
2017-05-17, 23:29
  #6
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likmasken
Vi katoliker håller hårt kring kärnfamiljen.

Så därför svider det extra hårt när mammor från andra kärnfamiljer berättar om vilket jävla trauma en graviditet med förlossning kan vara? Eller hur tufft det kan vara att vara mamma till ett eller flera barn?

Du har inte givit oss mycket att gå på det får blir lite gissningar som du kanske förstå.
Citera
2017-05-18, 14:19
  #7
Medlem
pollenpers avatar
Konstant illamående, och få kroppen förstörd, nu minns jag inte vad det heter närförlossningen skadar ändtarmen.
Spruckna bröstvårtor och utebliven sömn i några år.
Det är verkligheten för många.
Det som möjligen ska helgonförklaras är att hon inte begick självmord.
Citera
2017-05-18, 15:38
  #8
Medlem
fantastiskt initiativ av personerna som skrivit boken. som jag uppfattar det handlar inte boken om "feminister som gnäller om moderskapet" utan om föräldrar som vill ge en mer ödmjuk och nyanserad bild av vad det kan innebära, eller medföra, att vara just förälder. att föräldraskapet kan ta sig uttryck och upplevas på olika sätt. skribenterna framstår dessutom som väldigt sympatiska i intervjuer och blogginlägg som skrivits i samband med boksläppet. de dikterar inte hur föräldraskap "borde" eller "inte borde" vara, utan beskriver bara hur de upplevt sitt eget föräldraskap. undrar som ovanstående vad det är att störa sig på
Citera
2017-05-18, 16:12
  #9
Medlem
Det mesta i livet har pro's and con's, så även föräldraskap. Att sen människor ogillar att inse det och än mer uttrycka det offentligt, gör väl inte saken bättre.

Jag förstår inte varför en bok av detta slag, vare sej skulle förbjudas eller antas vara feministisk per se.
Citera
2017-05-18, 16:22
  #10
Medlem
skvallertackas avatar
Jag tackar för tipset till bokbutiken! Nu jävlar ska det handlas antikatolistisk litteratur.
Citera
2017-05-18, 16:38
  #11
Medlem
Verkar vara en rätt vettig bok och knappast speciellt feminitisk.
Citera
2017-05-18, 17:15
  #12
Medlem
Kobolds avatar
Vem bryr sig? Det är ju ingen som tvingar kvinnor att skaffa barn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback