Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-17, 19:56
  #1
Medlem
Tjena!

Håller på att sälja min båt just nu.
Har kontakt med en uppe i Sundsvall som vill köpa min båt. Den står nere i Blekinge.
Han vill köpa den osedd och håller på att lösa med logistiken.

Att köpa den osedd tycker jag verkar lite osäkert ändå....Hur blir det om han inte skulle gilla den eller upptäcker något fel som inte jag vet om? Eller han inte tycker den motsvarar bilden typ? Kan han kräva mig på något eller köpt är köpt?
Citera
2017-05-17, 20:04
  #2
Medlem
Du får skriva att den köps i befintligt skick, att köparen frivilligt valt att avstå att besiktiga den före köp. Då kan säljaren inte i efterhand göra några invändningar, utom mot sådant du uttryckligen lovat. Så lova inget.

Du får självklart betalt i förskott.
Citera
2017-05-17, 20:09
  #3
Medlem
Beroende på båtens skick och pris kan det vara så att köparen inte kan komma med något alls, eller möjligen i efterhand (av domstol) få priset nersatt. Men generellt sett tycker jag att om dina bilder och din beskrivning är ärliga så kan köparen inte komma med något alls i efterhand.
Citera
2017-05-17, 20:15
  #4
Medlem
Tack för svar.

Bilderna visar en fin hel helt. Inte så man går och fotar alla skavanker direkt. Sen är båten 29år gammal med så då får man ju räkna ut själv att det kommer finnas vissa skönhets fel.
Och just nu går båten väldigt fint vad jag kan se och höra iallafall...

Har ännu inte fått frågan av han hur den ser ut egentligen. Bara hur den går.

Men skriver i kontraktet att köparen valt att hoppas över besiktning i och med köp osedd.


Tack.
Citera
2017-05-17, 22:19
  #5
Medlem
Chronicals avatar
Vad pratar vi om för prisklass? Är det 40-60 tusen så väntar bara strul och problem med en sån snubbe, kommer dra ut på det och sluta svara när han plötsligt inser att han inte snackat med "kärringen" eller för den delen inser att han inte har ett öre
Citera
2017-05-17, 23:51
  #6
Medlem
Och vad ar problemet med att fota alla skavanker?
Tar dig kanske en eller tva timmar och du slipper fundera pa om en eventuell kopare kommer klaga pa nagot en bild kan visa.

Saljare som inte fixar ta 50-60 bra bilder pa det som ar daligt pa deras vara ( storre vara som bil bat och dar jag som kopare har bra mycket langre resvag an den tid det tar dig som saljare att fota objektet ) som kostar 50000+ for deras tid ar sa mycket mer vardefull an min ber jag dra at helvete.

Alla har en smartphone idag.
Citera
2017-05-18, 04:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och vad ar problemet med att fota alla skavanker?
Tar dig kanske en eller tva timmar och du slipper fundera pa om en eventuell kopare kommer klaga pa nagot en bild kan visa.

Saljare som inte fixar ta 50-60 bra bilder pa det som ar daligt pa deras vara ( storre vara som bil bat och dar jag som kopare har bra mycket langre resvag an den tid det tar dig som saljare att fota objektet ) som kostar 50000+ for deras tid ar sa mycket mer vardefull an min ber jag dra at helvete.

Alla har en smartphone idag.

Varför ska säljaren gå runt och göra ditt jobb med att besikta båten? Är du seriöst intresserad så tar du dig till objektet och gör en okulär besiktning.
Jävla slött att tycka att någon annan ska göra allt skitjobb åt dig.
Blir du matad varje dag med välling?
Citera
2017-05-18, 10:03
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och vad ar problemet med att fota alla skavanker?
Tar dig kanske en eller tva timmar och du slipper fundera pa om en eventuell kopare kommer klaga pa nagot en bild kan visa.

Saljare som inte fixar ta 50-60 bra bilder pa det som ar daligt pa deras vara ( storre vara som bil bat och dar jag som kopare har bra mycket langre resvag an den tid det tar dig som saljare att fota objektet ) som kostar 50000+ for deras tid ar sa mycket mer vardefull an min ber jag dra at helvete.

Alla har en smartphone idag.
En spekulant som ber mig som säljare att göra detta ber jag dra åt helvete.
Köpare har undersökningsplikt, var god utför den själv.

Alla smartphones har väl å,ä,ö...
Citera
2017-05-18, 20:33
  #9
Medlem
P55s avatar
Vad är det för båt?
Citera
2017-05-18, 21:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Vad är det för båt?


Det är en uttern. prisklass 35k
Citera
2017-05-18, 21:41
  #11
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenblad
Det är en uttern. prisklass 35k

Ok
Verkar väldigt märkligt att någon som bor 100 mil från dig vill köpa en Uttern-båt i den prisklassen.
Men varför inte? Och se bara till som andra skrivit här; Se till att pengarna finns hos dig och även att det finns klara juridiska handlingar.
Citera
2017-05-19, 01:31
  #12
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenblad
Tjena!

Håller på att sälja min båt just nu.
Har kontakt med en uppe i Sundsvall som vill köpa min båt. Den står nere i Blekinge.
Han vill köpa den osedd och håller på att lösa med logistiken.

Att köpa den osedd tycker jag verkar lite osäkert ändå....Hur blir det om han inte skulle gilla den eller upptäcker något fel som inte jag vet om? Eller han inte tycker den motsvarar bilden typ? Kan han kräva mig på något eller köpt är köpt?
Är iof inget konstigt att köpa osett i den prisklassen. Har själv en vän som köpt båt osett i den prisklassen då säljaren befann sig över 100 mil bort. Ofta gör man det om det är långt avstånd och priset är fördelaktigt, dvs att om det skulle vara avvikelser, småfel och annat så är det fortfarande en bra affär för köparen.

Om han inte gillar den så är det inte ditt problem.

Om han upptäcker något fel du inte haft skäl att känna till så är det inte ditt problem. Är det däremot ett fel som du rimligen borde ha känt till så är det ditt problem och köparen kan i så fall med framgång vidta rättsliga åtgärder.

Om båten inte motsvarar bilderna så är det svårare, det är en bedömningsfråga men om bilderna är rejält missvisande så kan köparen dra det rättsligt och få rätt. Mindre avvikelser vid fotografering får man räkna med.

För att sammanfatta, tala om alla fel och större skavanker som du känner till. Dokumentera det (tex maila eller spela in samtal där du berättar). Se till att bilderna inte avsiktligt döljer något. Gör du dessa saker så har du ryggen totalt fri.

Märk väl, kom överens om att köparen står risken när båten avhämtas! Dvs du har inget ansvar för vad som händer båten under transporten. Kom också överens om ett sista datum båten avhämtas så du inte riskerar att tvingas förvara båten längre tid än avsett och kom också överens om en konsekvens om köparen inte hämtar båten inom utsatt datum (tex hyra av plats eller hävning av köp).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback