Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-02, 16:15
  #1
Medlem
tapirs avatar
Tanken slog mig hur dyrt det har blivit att ta bil. Nu skall man få gå extrakurser innan man får börja övningsköra så att det blir ännu dyrare att ta körkort. Stockholm börjar med någon helt rubbad tull, så att det skall bli svindyrt att ta bilen i stockholm. Bensinpriset skjuter i höjden dag efter dag. Det har helt enkelt blivit högst oekonomiskt att ta bilen - även om kollektivtrafiken på vissa ställen fortfarande är väldigt dyr. Är detta en medveten konspiration bland våra makthavare och andra som kan ha en finger med i spelet att göra? Gör det svindyrt att ha bilar så att endast rika skall kunna ha dem i framtiden? För 70 år sedan var det en viss man i Tyskland som tyckte alla familjer skulle kunna ha en bil - varför har det gått bakåt sedan dess? Vems fel är det? Eller är det bara en dålig utveckling (läs tillbakaveckling) ?
Citera
2006-01-02, 21:50
  #2
Medlem
Jag trodde det var allmänt känt att politikerna gör allt för stoppa bilarna, och samtidigt får de ju in miljoner i skatt:thumbsdow
Citera
2006-01-05, 10:23
  #3
Medlem
Robin Woods avatar
Ställ er frågan varför man stoppade en förgasarforskare att ta patent och sälja sin idè för en renare och billigare drift av bensinfordon
Har för mig att kostnaden halverades. Någon som vet mer?

Tanken på att bara rika skall få ha bil, låter oroväckande, men det är ju lite sant i det. fattiga, eller vanliga löntagare får ju hålla sig med billigare bilar, eller ingen alls.

Tanken finns att de som skall utnyttjas för industrin i framtiden, skall hållas på plats och inte inbilla sig något om frihet o.s.v. Det går så långt kanske,att man får några kvadratkilometer att röra sig på under vardagar. Om man skulle få längre ledighet, vilket kanske inte är troligt, så får man ta bussen till exempelvis något i förväg planerat friluftsområde, med ledsagare. Så då behöver man ingen bil. Man får exakt det som man behöver för att klara livhanken, och lite kläder att arbeta i. Varje individ får sin personliga fotboja b.l.a.
Vad som finns utanför de gränser som är utstakakade för dig, vet bara de som lever där!
Citera
2006-01-05, 10:35
  #4
Medlem
Det är en sorglig politik de bedriver, bilindustrin med dess underleverantörer är världens största industri, skulle bilförsäljningen rasa kan jag lova att det skulle få allvarliga följdverkningar på de flestas privatekonomi och radikalt försvåra möjligheten till försörjning för gemene man.
Citera
2006-01-05, 10:48
  #5
Avstängd
Roger Perssons avatar
Är det såhär i hela Europa eller är det bara i Sverige som det är jättesvårt att ta körkort och jättedyrt att äga en egen bil? I USA säljs ju bensinen per gallon och ungarna får körkort när de fyller 16 år...

// Roger P.
Citera
2006-01-05, 10:57
  #6
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Tanken slog mig hur dyrt det har blivit att ta bil. Nu skall man få gå extrakurser innan man får börja övningsköra så att det blir ännu dyrare att ta körkort.

Det finns vissa indikationer på att det är körskolorna som är i farten med att lobba för vissa regler som gynnar dom. Ska man lasta staten för det så ska det vara för att dom ger vika för deras åsikter.

Ett exempel där dom opponerar sig.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=190255

Här kan man fråga sig vart handledarna ska få sin utbildning.
http://www.str.se/visa.asp?id=abbq00d76g72v0dy55

Mer utbildning krävs! ..Hos vem då?
http://www.str.se/visa.asp?id=5wx2oldmhc57n9vqc2
Citera
2006-01-05, 21:11
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Det är politiska beslut som ligger bakom att vi är en av Europast dyraste bil ägare länder.
Mycket av dessa beslut ligger nog miljöpartiet bakom.
Dem insnöade politiker som tagit dessa beslut att fördyra för oss bilister ,bor och verkar till övervägande del i Storstadsregionerna med väl utvecklad lokaltrafik ,dem har inte ett dugg förståelse för oss som bor i många av Sveriges utpräglade glesbygdsregioner ,med en i stort sett obefintlig lokaltrafik ,där bil är enda alternativet.

Om politikerna får som dem vill ,så är all privat biltrafik avskaffad om några årtionden ,och vi har återgått till häst och vagn

Göran Persson ,statsministern åker gratis i frugans tjänstebil ,han har endast något släp registrerat på sig själv ,stod i någon blaska .

Det är naturligtvis inte fel att värna om miljön ,men Sverige som är ett så litet land ,varför sjutton skall vi vara först och "världsmästare" i all miljötänkande??.

Kolla på USA ,hur många miljoner bilar finns det inte där?
en miljösatsning i USA gör större verkan globalt än i lilla Svea.
Sist jag var i Florida förra året ,såg jag inte en enda miljöstation eller att sopsortering förekom överhuvudtaget.

Ryssland vår granne:ja ..det skall vi bara inte snacka om ,finns stora områden som är så ofattbart förstörda av atomsopor,kemikalier,andra sopor ,kanalutgrävningar ,utdikningar ,tunga industrier osv att det ALDRIG kommer att gå att återställa den biologiska balansen i dessa områden igen.
Citera
2006-01-05, 21:31
  #8
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är politiska beslut som ligger bakom att vi är en av Europast dyraste bil ägare länder.
Mycket av dessa beslut ligger nog miljöpartiet bakom.
Dem insnöade politiker som tagit dessa beslut att fördyra för oss bilister ,bor och verkar till övervägande del i Storstadsregionerna med väl utvecklad lokaltrafik ,dem har inte ett dugg förståelse för oss som bor i många av Sveriges utpräglade glesbygdsregioner ,med en i stort sett obefintlig lokaltrafik ,där bil är enda alternativet.

Om politikerna får som dem vill ,så är all privat biltrafik avskaffad om några årtionden ,och vi har återgått till häst och vagn

Göran Persson ,statsministern åker gratis i frugans tjänstebil ,han har endast något släp registrerat på sig själv ,stod i någon blaska .

Det är naturligtvis inte fel att värna om miljön ,men Sverige som är ett så litet land ,varför sjutton skall vi vara först och "världsmästare" i all miljötänkande??.

Kolla på USA ,hur många miljoner bilar finns det inte där?
en miljösatsning i USA gör större verkan globalt än i lilla Svea.
Sist jag var i Florida förra året ,såg jag inte en enda miljöstation eller att sopsortering förekom överhuvudtaget.

Ryssland vår granne:ja ..det skall vi bara inte snacka om ,finns stora områden som är så ofattbart förstörda av atomsopor,kemikalier,andra sopor ,kanalutgrävningar ,utdikningar ,tunga industrier osv att det ALDRIG kommer att gå att återställa den biologiska balansen i dessa områden igen.

Japp, och kolla också hur beroende USA:s ekonomi är av bilarna. Jag menar, kolla vad som hände med ekonomin när bensinpriset sköt i höjden efter Katrina. Hur idiotiskt är det inte egentligen att basera hela sin ekonomi på ett bränsle som alla vet kommer att ta slut förr eller senare? Det är dags att börja leta efter alternativ. Skador som redan är gjorda i t.ex. Ryssland som du nämner ovan är det försent att göra något åt, men det är inte försent att förhindra att sama sak händer igen.

Ja, privatbilism hade varit perfekt att om den hade försvunnit helt och hållet. Kollektivtrafik är det som gäller, alternativt gång och cykla. Jag anser att all bilism inom städer ska förbjudas, och bilar enbart tillåtas på landsbygden och på ställen där de verkligen behövs. Straffskatter, tullar och liknande är en bra början, men det är långt ifrån det optimala.

Och angående om att Sverige är så litet är det helt enkelt för att vår storlek är en fördel. Vi har så fan mycket lättare att ställa om oss till t.ex. att enbart tillåta elbilar och vätgasbilar än vad ett land i USA:s storlek har. Och det kommer ge oss fördelar i en ökat global ekonomi. USA kommer att halka efter. Om 50 år kommer det garanterat att vara förbipasserat av Europa (är det väl redan idag på många sätt), Indien och Kina.

Edit: Och Roger, jo, att ungarna får sina körkort tidigt är ingen bra idé. Det såg jag för någon vecka sen när de körde in sin nya s80 i vårt träd.
Citera
2006-01-07, 02:55
  #9
Medlem
bunshins avatar
Håller fullständigt med ^.

Det är dags att växa upp och sluta leka med bilar, se på den här vuxna (40+) generationen som lekte med hot wheels and whatnot, de är ju som jävla småbarn. Bilen som statusföremål är den värsta sortens trams man kan tänka sig, fram med kollektivtrafik som ska moderniseras ännu mer, här har vi någon sorts biodiesel tror jag men det finns ju en uppsjö olika tekniker och bränslen.

Sen har vi ju de som åker bil för att träna på gym t ex, vilket vansinne. Själv går jag flera mil i veckan oavsett väder, och det mår man bra av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback