Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 16:01
  #73
Medlem
Har hört så länge det här med börs krascher och bostadsbubbla att jag fått nog
Citera
2017-05-20, 17:12
  #74
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sen tycker jag personligen att USAs hållning mot Ryssland är så konstig. Man vill ha frid och fröjd, inga krig. Men så fort nån har bra relationer med Ryssland får dom kritik? Att vara nåns vän är det det bästa för att förhindra krig. Så Ryssland ska liksom vars fiende nummer ett för alltid samtidigt som man ska hantera dom men absolut inte bli vänner. Äh, jag förstår mig inte på dom. Känns som ett tänk som aldrig släppte efter kalla kriget.

Ryssland är ju det enda landet som inte hundar för USA.
USA har inget som helst inflytande där, vilket gör "the deep state"/globalisterna/"illuminati" förbannade.
Vilket leder till att dem bombarderar media (som globalisterna äger) med anti-ryssland propaganda.

Men Trump är inte under kontroll av globalisterna och vill faktiskt försöka bygga en fredlig allians med Ryssland.
Och detta kommer ju globalisterna aldrig tillåta, de vill hellre se världen gå under.
Citera
2017-05-21, 10:22
  #75
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-tut
Har hört så länge det här med börs krascher och bostadsbubbla att jag fått nog

Jomenvisst. Är det inte så? Det är krasch hit och krasch dit varenda dag år ut och år in. Börjar bli löjligt nu.

Det är förstås alltid svårt sia om börsen på kort sikt och under sommaren brukar börsen vara svag men jag tror OMX ska upp till 2000 innan vi ser en större (tillfällig) rekyl och det kan nog ta 2 år.

Faktum är att det ser mycket bra ut både på kort sikt och längre sikt. Dock är det inte så mycket börsen man ska titta på utan allting handlar om stockpicking. Det är bara dumskallar som inte kan räkna som köper bull och bear. Först när de gjort av med en jättestor summa börjar de ställa frågor kring hur instrumentet fungerar och kommer till insikter de borde haft från början.
Citera
2017-05-21, 12:26
  #76
Medlem
Yolowolfs avatar
Börsen är dyr men kan bli:

*svindyr
*billigare genom ett par års sidledes börs
*billigare genom långsam nergång eller snabb krasch

Är du kortsiktig är det ett roulettespel.
Är du långsiktig så får du hitta en taktik som du klarar av, även genom de värsta börsfallen, som till exempel 60/40 metoden.
Klarar du inte av tanken på ett börsfall får du avstå, gå ut i solen, läsa en bok och vänta på bättre värdering.

En sak är dock säker ju högre upp vi går desto större är risken att vi får en stor krasch men när den kommer vet ingen. Den dagen du inte undrar längre och börsen går ner -7% för 3:e dagen i rad då brukar det vara krasch på gång. Så länge du undrar och börsen faller 1-2% brukar det inte vara krasch är min erfarenhet. En riktig stor börskrasch är en omisskännlig känsla. Den ifrågasätter man inte utan alla, stora som små aktörer, springer på instinkt simultant mot dörren. Någon av de stora aktörerna startar alltid kraschen genom att ta hem degen i ett högt värderat läge. Då blir marginalerna och risken för tajta och snabbt hänger de andra på och sen kommer de alerta mindre spelarna och sist kommer Svensson som är uppe i det blå som blir Svarte-Petter och bränner sig värst. Så först när större eller varaktiga nergångar flera dagar i rad med 1-2% inträffar då har vi en krasch.

Min gissning är att det är en krasch på gång för alla är inställda på att börsen inte kan krascha innan räntan och inflationen blir högre. Det brukar ofta bli tvärtom mot rådande konsensus. När börsen inte kan krascha längre brukar den just krascha.
Citera
2017-05-21, 17:31
  #77
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-tut
Har hört så länge det här med börs krascher och bostadsbubbla att jag fått nog

Tänkte samma när jag såg tråden. Det kommer garanterat en krasch (och en efter det, och så vidare), men det är lite tröttsamt att sia om det utan någon riktig grund.
Citera
2017-05-21, 19:06
  #78
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolowolf
Min gissning är att det är en krasch på gång för alla är inställda på att börsen inte kan krascha innan räntan och inflationen blir högre. Det brukar ofta bli tvärtom mot rådande konsensus. När börsen inte kan krascha längre brukar den just krascha.

Men konsensus är väl snarare att börsen ska krascha. Tidningarna är fulla med varningar ...

Så ur det perspektivet har vi snarare ett rally framför oss.

Hänsyn tagen till att vi har en lägre ränta/inflation så är högre värderingsmultipler befogade. Den tiden när P/E=10-12 var normalt då hade vi skyhöga räntor och hög inflation. När börsens P/E är 30 någonting, då kan man säga att den är dyr/svin men den måste stiga 70-80% innan vi är där.

Det är också ganska lätt hitta en hel drös med bolag med mycket hög tillväxt där bolaget värderas P/E=15-20, det är billigt. Det går tom hitta en hel del bolag med hög tillväxt som inte ens sprängt P/E=10. Att man kan hitta sådana bolag beror på att marknaden inte dammsugits ännu. Det är ytterligare ett tecken på att toppen inte är här.
Citera
2017-05-22, 06:49
  #79
Medlem
[quote=Hartarbete|60799029]Men konsensus är väl snarare att börsen ska krascha. Tidningarna är fulla med varningar ...

Tidningarna ja - gammelmedia krisar mest och tjänst pengar på att publicera negativa historier då det säljer bättre än positiva.

Analyser och fakta är inte vad tidningar erbjuder.

Börsen ned? Njae vad finns kvar som alternativ att spara på....börsen går mer upp och med nu än förr IOM att större andel vanligt folk sparar här och köp/säljer oftare. Förut var det sjuårs-rekyler. Nu kortare men sedan snabbt upp igen.

(Bostadsbubbla lär det inte heller bli så länge det är akut bostadsbrist i området - hela världen vill flytta till Sverige för drömmen att kunna äga lite egen mark...)
Citera
2017-05-24, 20:35
  #80
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Riksbankens nobelpristagare Robert Schiller tror att börsen kan stiga 50% ytterligare

http://www.di.se/nyheter/nobelprisad...ta-50-procent/

Lite kors i taket. Ska tidningarna plötsligt välja ut positiva analyser?
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2017-05-24 kl. 20:38.
Citera
2017-05-30, 16:19
  #81
Medlem
minponnys avatar
har jag tur nu så är dax på pricken över i nu och på väg ner .
Citera
2017-05-30, 17:38
  #82
Medlem
Finns väl lite som tyder på ett svenska eller europeiska aktiemarknader är övervärderade, i alla fall om man jämför med USA. De har ju inte haft någon redig nedgång sedan 2009 i princip, det är snart 10 år. Problematiken är att i USA verkar alla finansiella institutioner vara lång börsen, vilket också oroar dem allihop. Om en börjar sälja, följer dom andra med då?

Fast i dessa tider av 0% ränta och allt annat trix och fluff som centralbankerna håller på med, kan det nog lika gärna fortsätta upp. Men, ingen tillgång går ju upp utan en korrigering förr eller senare.
Citera
2017-05-30, 23:24
  #83
Medlem
Unizeros avatar
Med dagens låga räntor så finns det stora utrymmen för en fortsatt uppgång.

Men när räntorna höjs kommer bostadsmarknaden att krascha i Sverige i alla fall.
Som konsekvens kommer folk inte har råd med sina lån samt att byggsektorn blir lidande då ingen längre köper dom bostäder som man har byggt/planerar att bygga.

När folk slutligen blir bostadslösa alt. arbetslösa så kommer dom flesta bolag att påverkas negativt då konsumtionen minskar vilket kommer dra ner hela börsen.
Citera
2017-05-30, 23:32
  #84
Medlem
Centauris avatar
Varför nojar alla om börskrasch?

Ta IT-kraschen i början av 2000-talet som exempel: en del aktier hade stigit hundra-/tusentals procent på kort tid.

Vi är inte i närheten av sådana galna värderingar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback