Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-17, 13:53
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Status som levande varelse kan ju bero på en mängd faktorer, liksom det finns även mellanmänskliga statusskillnader.
och inte att förglömma den statusskillnaden mellan människa och icke-mänskliga djur.

Med tanke på det hade det varit intressant att veta vilken status vi då hade varit beredda att ge till utomjordiska besökare ...

Hade vi tex betraktat dem som jämlikar?
Hade vi gett dem högre status än vad vi själva ger oss?
Eller hade de underordnats oss i rankordningen?



Jag tror nog att det hade varit beroende av deras Antal, kanske mer än något annat.
Dvs en liten grupp, på tex bara 5 individer, de hade nog riskerat att bli lite av "The Governments Pets" ...
Vi hade såklart säkert varit Gästfria, etc - men, de hade ändå slussats från institution till institution, från forskare till forskare, från politiker till politiker, från mäktig dignitär till mäktig dignitär, från TV-studio till TV-studio. etcetcetc
En klart Underordnad status, med andra ord.


Men - om besökarna däremot hade varit Många.
Väldigt, väldigt många.
Kanske ... hundra tusen?
Så om vi inte hade lyckats splittra upp dem, dela upp dem i massor av små, små hanterliga grupper, så hade de ju blivit betraktade som helhet, som en enda stor maktfaktor.
Så om de hade behållit sin kollektiva enhet, och kanske bosatt sig på lämplig tom plats (tex amerikanska prärien) där de byggt stad åt sig.
Då hade de utsett egna representanter, och ledare.
När vi, våra representanter, hade velat samtala med dem, så hade det behövt gå genom deras administrativa processer, och de, eller den, ledare de utsett hade reserverats föär våra mäktigaste ledare.
Dvs det hade tvingat oss att ge den ledaren hög status

och till skillnad från första exemplet, så hade den stora gruppen fortfarande behållit sitt självbestämmande.
Det hade inte gått att slussa runt dem eller deras representanter lika respektlös som om de bara varit 5 st.
Citera
2017-05-17, 13:57
  #2
Medlem
Europes avatar
I Sverige hade de i alla fall fått status som "flyktingar" och erhållit livstidsförsörjning, helt oavsett vilka deras intentioner är ifråga om människorna och vår planet. Det hade inte spelat någon roll om de är några få eller hundratusentals.

Edit: När det gäller hur relationen blir, så beror det väl lite på olika faktorer. Men om de skulle vara många, samt dominera helt tekniskt och styrkemässigt, så är det ändå sannolikt att det skulle se mörkt ut för oss människor. Det är bara att se hur mer dominanta djur behandlar mindre dominanta i olika ekosystem. Ja, det är bara att se hur människorna har behandlat jordens andra djurarter. Men även om de kom för att exploatera oss, så skulle svenskarna agera som jag skrev här ovan, eftersom nästan alla svenskar är störda, degenerade, efterblivna och livströtta.

Samtidigt har jag ofta tänkt på hur många människor skulle passa exceptionellt bra som just husdjur. Inte minst stämmer det in just på svenskarna. Så kanske skulle vi ändå charma oss till en sådan huvudsaklig roll och överleva?
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-05-17 kl. 14:04. Anledning: Edit
Citera
2017-05-17, 14:11
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Hade vi tex betraktat dem som jämlikar?
Hade vi gett dem högre status än vad vi själva ger oss?
Eller hade de underordnats oss i rankordningen?

Spännande tanke!

Hur dom hade betraktat oss är ju svårt att ens fundera över... Det beror lite på hur långt dom har kommit tror jag, har dom kommit så långt att dom har en möjlighet att ta sig tillbaka då ser dom oss som ett underutvecklat "samhälle" antar jag... men har dom ingen möjlighet att komma tillbaka utan gjorde som även vi kanske gör om några hundra år... skickar ut skepp enbart för att sprida "liv" vidare till en planet vi tror passar oss så vet man ju inte när den kommer fram om det redan finns en jätte utvecklat samhälle (som bara varit "tyst" för oss i några tusen år) eller om det är en livlös planet (men med flytande vatten) osv...

Som sagt hade dom haft en möjlighet att ta sig tillbaka dit dom kom ifrån så hade det gett dom en hög status utan tvekan... den teknologin har vi inte och kommer troligen inte få alls eller ta oss +500 år...

Och igen om dom bara skickat ut något pga av dom "trott/insett" att denna planet "ser" bra ut så kanske dom har ett tekniskt försprång men inte så enormt så att vi inte kunde bli "jämlikar" antar jag...

Spännande diskussionsämne!
Citera
2017-05-17, 14:33
  #4
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Spännande tanke!

Hur dom hade betraktat oss är ju svårt att ens fundera över... Det beror lite på hur långt dom har kommit tror jag, har dom kommit så långt att dom har en möjlighet att ta sig tillbaka då ser dom oss som ett underutvecklat "samhälle" antar jag... men har dom ingen möjlighet att komma tillbaka utan gjorde som även vi kanske gör om några hundra år... skickar ut skepp enbart för att sprida "liv" vidare till en planet vi tror passar oss så vet man ju inte när den kommer fram om det redan finns en jätte utvecklat samhälle (som bara varit "tyst" för oss i några tusen år) eller om det är en livlös planet (men med flytande vatten) osv...

Som sagt hade dom haft en möjlighet att ta sig tillbaka dit dom kom ifrån så hade det gett dom en hög status utan tvekan... den teknologin har vi inte och kommer troligen inte få alls eller ta oss +500 år...

Och igen om dom bara skickat ut något pga av dom "trott/insett" att denna planet "ser" bra ut så kanske dom har ett tekniskt försprång men inte så enormt så att vi inte kunde bli "jämlikar" antar jag...

Spännande diskussionsämne!
Jag vet inte ...

Det kanske är bätter att ta första kontakten som större grupp, snarare än som bara en handfull individer.
För som jag beskrev så borde det bli svårt attinte respektera nykomlingarna när de är tillräckligt många.
och ett sådant kontaktförsök, det borde väl - av dem själva - uppfattas som ganska så Viktigt, eller hur?

om man tar kontakt med annan civilisation vill man förmodligen att det ska förlöpa på bästa tänkbara, konstruktiva sätt.
Dvs som jag menade, att vid ett väldigt litet antal så blir nog risken väldigt hög för att värdpopulationen börjar se dem som "Pets".

Men det blir omöjligt att inte behandla en väldigt stor grupp med all tillbörlig respekt


Storslagenhet tvingar till sig respekt och hög status.
Men inte det motsatta.

Tänk tex den ganska stora skillnaden mellan om tex en jättestor rymd-flotta med hundratusen hade landat och byggt en monumental stad åt sig på tex prärien.
Jämför det med om istället en liten rymdkapsel i stil med Månlandaren med Armstrong och Buzz Aldrin hade fallit ner från skyn ...
Citera
2017-05-17, 14:50
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag vet inte ...

Det kanske är bätter att ta första kontakten som större grupp, snarare än som bara en handfull individer.
För som jag beskrev så borde det bli svårt attinte respektera nykomlingarna när de är tillräckligt många.
och ett sådant kontaktförsök, det borde väl - av dem själva - uppfattas som ganska så Viktigt, eller hur?

om man tar kontakt med annan civilisation vill man förmodligen att det ska förlöpa på bästa tänkbara, konstruktiva sätt.
Dvs som jag menade, att vid ett väldigt litet antal så blir nog risken väldigt hög för att värdpopulationen börjar se dem som "Pets".

Men det blir omöjligt att inte behandla en väldigt stor grupp med all tillbörlig respekt


Storslagenhet tvingar till sig respekt och hög status.
Men inte det motsatta.

Tänk tex den ganska stora skillnaden mellan om tex en jättestor rymd-flotta med hundratusen hade landat och byggt en monumental stad åt sig på tex prärien.
Jämför det med om istället en liten rymdkapsel i stil med Månlandaren med Armstrong och Buzz Aldrin hade fallit ner från skyn ...

Hmm.. Jo men jag tror återigen... man skall skilja på 100.000 individer som gjort något även vi skulle kunna gjort fast om några 100-200 år... dvs skicka ett skepp som sprider livet vidare.
Med 100.000 (eller 2) som åkt hit och kan åka tillbaka där dom kom ifrån. Men men hur som helst...

Bägge grupper skall dock ha respekt då vi inte är där ännu och kanske aldrig kommer dit (vem vet)... Så dom hade haft högre status vare sig det är 100.000 eller 2... det tycker jag är rätt självklart.

Men någon kontakt (2 vägs) ser ju ganska omöjlig ut då vi inte hittat något på säkerligen 50 år... och skulle vi idag få något som liknar det vi själva skickat ut i typ 100 år så kallar jag inte +100 år latency någon form av diskussion...
Och skulle vi skicka ett skepp idag så pratar vi 100 ljusår dit... dvs rätt omöjligt för oss...
Citera
2017-05-17, 15:19
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hmm.. Jo men jag tror återigen... man skall skilja på 100.000 individer som gjort något även vi skulle kunna gjort fast om några 100-200 år... dvs skicka ett skepp som sprider livet vidare.
Med 100.000 (eller 2) som åkt hit och kan åka tillbaka där dom kom ifrån. Men men hur som helst...

Bägge grupper skall dock ha respekt då vi inte är där ännu och kanske aldrig kommer dit (vem vet)... Så dom hade haft högre status vare sig det är 100.000 eller 2... det tycker jag är rätt självklart.

Men någon kontakt (2 vägs) ser ju ganska omöjlig ut då vi inte hittat något på säkerligen 50 år... och skulle vi idag få något som liknar det vi själva skickat ut i typ 100 år så kallar jag inte +100 år latency någon form av diskussion...
Och skulle vi skicka ett skepp idag så pratar vi 100 ljusår dit... dvs rätt omöjligt för oss...
ok, men - även en sådan "hundraårs-latency" hade ju kunnat "underlättats" ganska så betydligt Med det "jättestora" antalet medföljande besättningsmän.

Ju fler som var med, ju större sannolikhet för att något konstruktivt hade blivit gjort.
De ombordvarande hade förmodligen ckså upplevt det ffer de ju alla varit tvugna att ge (dör, med åren) hade känts mycket mer meningsfullt med vetskapen om att de lämnade vidare en hel ny generation, ett helt nytt "samhälle".
Jämför det med baratex 2, eller ens 5 st.

Hundratusen hade varit en hel mindre Stad. Med alla de lika levnadsöden och kunskaper det hade resulterat i. Det hade upplevt som något som var värt att bevara. Något som de frivilliga mbord hade kunnat ge sitt liv för att de nedkommande generationerna skulle lyckas nå det utstakade målet.


Jag antar att även avancerade utomjordiska civilisationer också består av sociala varelser.
För utpräglade individualister hade förmodligen aldrig ens klarat bygga ens ett primitivt samhälle, än mindre genomföra kollektiva ansträngningar i stil med utveckling av högkultur, eller utforskning av utomplanetariska civilisationer.

---

Jag vet egentligen inte varför vi så kategoriskt håller fast vid idén om att "First Contact" "måste" handla om en pytteliten rymdkapsel bestående av en handfull besättningsmän.
För i vår historia har det ju då sannerligen alrig sett så ut.
Då har det handlat om flera skepp som samarbetat.
och om vi jämför med nordborna så var ju deras expeditioner väldigt, väldigt manstarka.
Dessutom upprättade de baser utanför kusterna, där de kunde utgå från, samt ha en trygg väl befäst - nära belägen - väg tillbaka från de olika instickarna.
Vikingarna byggde också befästa baser inne på engelskt territorium.
Dvs byggde sig egna små städer, kan man väl säga.

Det var ju oockså ett sätt att tilltvinga sig status och respekt genom.


---

Men en annan sak som nog få har tänkt på, det är ju vilken Storlek dessa utomjordingar har ...
Tänk om de varit små som "lilleputtar", bara ... 25 cm höga?
Visst skrattar man till - men vadå, varför då?
Varför måste vår storlek vara den universella normen??

Eller för den delens skull om de istället varit ... 20 meter höga ...
Tänk dig det, 20 meter höga utomjordingar som kom och landade, i antal om hundratusen, i Verkligt Gigantiska rymdskepp i sin flotta.

Dessa exempel hade ju också påverkar vilken status vi gav dem.
Lilleputtar på 20 cm, visst hade vi haft vissa problem med att riktigt ta dem på allvar =)

Eller jättarna på 20 meter ...
Vi hade varit skräckslagna.



Alltså ... tänk dig om de varit ... en Km höga.


Hade vi då ens kunnat kommunicera med dem?
Hur hade vi ens fått kontakt med dem, talat om för dem att vi minsann bebor denna planeten.
Vi hade ju varit som Myror för dem, våra flygplan hade varit som myggor för dem.
Citera
2017-05-17, 15:40
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Visst men vi pratar äpplen och päron här känns det som... Vi är rätt säkra på att det inte finns några (som är lika intelligenta som oss, eller så finns det några som är "mer" intelligenta och helt enkelt kan gömma sin kommunikation men vill uppenbarligen inte ha någon kontakt med oss) detta är ju mer eller mindre fakta just nu i alla fall..

Citat:
Ju fler som var med, ju större sannolikhet för att något konstruktivt hade blivit gjort.
De ombordvarande hade förmodligen ckså upplevt det ffer de ju alla varit tvugna att ge (dör, med åren) hade känts mycket mer meningsfullt med vetskapen om att de lämnade vidare en hel ny generation, ett helt nytt "samhälle".
Jämför det med baratex 2, eller ens 5 st.

Absolut... men vi hade kunnat svälja (världen) 100.000 tusen... om dom hade varit våra jämlikar... 100.000 som ville sprida deras liv vidare vill ju antagligen se vårt försvinnande och dessa har bättre teknologi än vi har så detta hade varit tufft... visst 2-5 stycken i detta läget hade vi antagligen kunna hantera bättre och antagligen oskadliggjort dem beroende på deras "intentions"... se det lite som vi har c:a 7 miljarder datorer "hemdatorer" och dom har 5 superdatorer...

Citat:
Hundratusen hade varit en hel mindre Stad. Med alla de lika levnadsöden och kunskaper det hade resulterat i. Det hade upplevt som något som var värt att bevara. Något som de frivilliga mbord hade kunnat ge sitt liv för att de nedkommande generationerna skulle lyckas nå det utstakade målet.

Ja, men dom hade fortfarande tagit enormt lång tid för dem att faktiskt överleva. Se det som vi skickar människor till Mars... dom har utvecklats och överlevt (och bevisligen frodats) på deras hemplanet men vår ser annorlunda ut och deras evolution ser väldigt annorlunda ut... Så jag antar att vi kan först ha en diskussion och sedan klura ut deras "intentions" och agera därefter... vi har ju hemmaplans fördel utan tvekan... Vi (människor) har en grym förmåga att kopiera/anpassa så...

Citat:
Jag antar att även avancerade utomjordiska civilisationer också består av sociala varelser.
För utpräglade individualister hade förmodligen aldrig ens klarat bygga ens ett primitivt samhälle, än mindre genomföra kollektiva ansträngningar i stil med utveckling av högkultur, eller utforskning av utomplanetariska civilisationer.

Absolut, det måste vara så...

Jag vet egentligen inte varför vi så kategoriskt håller fast vid idén om att "First Contact" "måste" handla om en pytteliten rymdkapsel bestående av en handfull besättningsmän.
För i vår historia har det ju då sannerligen alrig sett så ut.
Då har det handlat om flera skepp som samarbetat.
och om vi jämför med nordborna så var ju deras expeditioner väldigt, väldigt manstarka.
Dessutom upprättade de baser utanför kusterna, där de kunde utgå från, samt ha en trygg väl befäst - nära belägen - väg tillbaka från de olika instickarna.
Vikingarna byggde också befästa baser inne på engelskt territorium.
Dvs byggde sig egna små städer, kan man väl säga.

Ganska säker på en 2-5 mans besättning inte kommer hit nej... Men samtidigt det du räknar upp så finns det redan människor där...

Citat:
Men en annan sak som nog få har tänkt på, det är ju vilken Storlek dessa utomjordingar har ...
Tänk om de varit små som "lilleputtar", bara ... 25 cm höga?
Visst skrattar man till - men vadå, varför då?
Varför måste vår storlek vara den universella normen??

Eller för den delens skull om de istället varit ... 20 meter höga ...
Tänk dig det, 20 meter höga utomjordingar som kom och landade, i antal om hundratusen, i Verkligt Gigantiska rymdskepp i sin flotta.

Dessa exempel hade ju också påverkar vilken status vi gav dem.
Lilleputtar på 20 cm, visst hade vi haft vissa problem med att riktigt ta dem på allvar =)

Eller jättarna på 20 meter ...
Vi hade varit skräckslagna.



Alltså ... tänk dig om de varit ... en Km höga.


Hade vi då ens kunnat kommunicera med dem?
Hur hade vi ens fått kontakt med dem, talat om för dem att vi minsann bebor denna planeten.
Vi hade ju varit som Myror för dem, våra flygplan hade varit som myggor för dem.
[/quote]

Japp... det är ju absolut inte omöjligt... men samtidigt så kanske inte vår planet är något för dem? antingen så är den gigantiskt eller så är den rätt liten och "fel" gravitation konstant.
Citera
2017-05-17, 16:17
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Visst men vi pratar äpplen och päron här känns det som... Vi är rätt säkra på att det inte finns några (som är lika intelligenta som oss, eller så finns det några som är "mer" intelligenta och helt enkelt kan gömma sin kommunikation men vill uppenbarligen inte ha någon kontakt med oss) detta är ju mer eller mindre fakta just nu i alla fall..



Absolut... men vi hade kunnat svälja (världen) 100.000 tusen... om dom hade varit våra jämlikar... 100.000 som ville sprida deras liv vidare vill ju antagligen se vårt försvinnande och dessa har bättre teknologi än vi har så detta hade varit tufft... visst 2-5 stycken i detta läget hade vi antagligen kunna hantera bättre och antagligen oskadliggjort dem beroende på deras "intentions"... se det lite som vi har c:a 7 miljarder datorer "hemdatorer" och dom har 5 superdatorer...



Ja, men dom hade fortfarande tagit enormt lång tid för dem att faktiskt överleva. Se det som vi skickar människor till Mars... dom har utvecklats och överlevt (och bevisligen frodats) på deras hemplanet men vår ser annorlunda ut och deras evolution ser väldigt annorlunda ut... Så jag antar att vi kan först ha en diskussion och sedan klura ut deras "intentions" och agera därefter... vi har ju hemmaplans fördel utan tvekan... Vi (människor) har en grym förmåga att kopiera/anpassa så...



Absolut, det måste vara så...



Ganska säker på en 2-5 mans besättning inte kommer hit nej... Men samtidigt det du räknar upp så finns det redan människor där...



Japp... det är ju absolut inte omöjligt... men samtidigt så kanske inte vår planet är något för dem? antingen så är den gigantiskt eller så är den rätt liten och "fel" gravitation konstant.[/quote]
Ja, absolut har vi mkt bra förmåga att anpassa ss.

Men det är ju huvudsakligen på det "mentala" planet.
För rent biologiskt är vi ju anpassade efter de förutsättningar som vår planet, Jorlden ger oss.

Se bara på vilka problem som uppstår med vår individuella bakterieflora när vi bara byter kulturlandskap.
Lägg till det den gravitation du beskrev, tillsammans med den sammansättning i atmosfären som nästan allt landlevande på planeten är anpassad efter.

En annan planet hade nästan garanterat erbjudit hela andra förutsättningar.
och med det också biologiska varelser med helt annan anpassningsförmåga.


Det hade alltså inte blivit så lätt för utomjordiska invadörer att bara roffa åt sig planeten.
Förmodligen hade de behövt stanna utanför Jorden på en tillfällig bas för att acklimatisera, inte sig själva - utan deras efterkommande generationer. (med tex gradvis anpassad artificiell miljö).

Till slut, efter kanske flera generationer, så hade till slut nya fötts som var anpassade till Jordens unika förutsättningar (introducerad bakterieflora, bara Det alltså ...).

Men de hade förmodligen inte kunnat leva här skyddade på första försöket.

Det är förresten kanske just pga detta "acklamationsproblem" som de där ufo:na för en så gäckande tillvaro. Bara syns lite då och då, men ger sig alrig tillkänna.
Det är kanske just acklimatisering de ägnar sig åt ...
Hade det varit en skrämmande tanke, eller en hoppfull?

För det hade väl antytt att de ville stanna kvar här, inte bara "säga Hej," och sen gratis ge oss all sin superduperavancerade teknologi ...
---

Förresten - hur tror du att vi hade gjort m vi hade rest till månen Europa om 100 år, borrat oss genom isen - och där hittat intelligenta "sjöjungfru-varelser"?
Som hade varit "kommunikationsdugliga", tillräckligt intelligenta om än av "primitiv" natur. Som tex människan som jägar-samlare för femtio tusen år sedan exempelvis?
Tror du då inte att vi hade stoppat ner några sådana i en säck, och sen fraktat dem hit till Jorden ...

Ungefär som de engelska "pilgrimerna" gjorde med indianprinsessan Pocahontas".
Visst håller du med mig om att det nog hade varit Väldigt sannolikt ? =)

Det hade isf inneburit att vi inte gav dem någon sorts status överhuvudtaget.
Citera
2017-05-17, 16:56
  #9
Medlem
4yoonlys avatar

Citat:
Men det är ju huvudsakligen på det "mentala" planet.
För rent biologiskt är vi ju anpassade efter de förutsättningar som vår planet, Jorlden ger oss.

Ja skulle vilja påstå att just när det gäller arten "människor" är det enbart (nej... men största delen) på det mentala planet... Jag är tvungen att anpassa min miljö för att leva här i Sverige... trots att jag och mina förfäder bott här troligen rätt länge...

Citat:
Se bara på vilka problem som uppstår med vår individuella bakterieflora när vi bara byter kulturlandskap.
Lägg till det den gravitation du beskrev, tillsammans med den sammansättning i atmosfären som nästan allt landlevande på planeten är anpassad efter.

Japp, trots att vi är snarlika så är vi uppbyggda av en enorm massa olika celler och även har en massa "liv" inom oss som medverkar... Och det är inte bara det.. vissa människor är immuna emot vissa sjukdomar men sprider den... vilket kan ta kål på en massa människor... evolution är tuff... förändrar både offer och "hosts"...

Citat:
En annan planet hade nästan garanterat erbjudit hela andra förutsättningar.
och med det också biologiska varelser med helt annan anpassningsförmåga.

Absolut! Men som sagt det är vår hemmaplan vi är redan genom evolution hyfsat anpassade (men som du sade, när det gäller människan mest mentalt).

Citat:
Det hade alltså inte blivit så lätt för utomjordiska invadörer att bara roffa åt sig planeten.
Förmodligen hade de behövt stanna utanför Jorden på en tillfällig bas för att acklimatisera, inte sig själva - utan deras efterkommande generationer. (med tex gradvis anpassad artificiell miljö).

Ja, jag tror man får se det lite som om en resa till Mars för oss... vi kan ta över planeten men det krävs tid och vilja och teknologi...
Jag tror dock ingen (hur intelligent denna ras hade varit) försökt ta över en planet redan befolkad med "intelligens"... Det blir lite som ok... vi har intelligens nog att skicka iväg "skepp" +100 ljusår... och då väljer vi stället som redan har liv som även kan förgöra oss... eller så skickar vi iväg något till en planet som har möjligheten men det finns inget (vad vi kan se typ)... jag är inte överintelligent men även jag kan se om 100 år att det finns 2 planeter och den ena har liv och den andra kan vi "plantera" liv på så hade jag valt den sista... det finns helt enkelt för många variabler på den första... iofs kan man göra bägge så kanske det hade varit något... jaja

Citat:
Till slut, efter kanske flera generationer, så hade till slut nya fötts som var anpassade till Jordens unika förutsättningar (introducerad bakterieflora, bara Det alltså ...).

Men de hade förmodligen inte kunnat leva här skyddade på första försöket.

Nej så är det, det är inte bara "vi" som gör motstånd... det är "hela planeten"... och dess mikroskopiska innevånare...

Citat:
Det är förresten kanske just pga detta "acklamationsproblem" som de där ufo:na för en så gäckande tillvaro. Bara syns lite då och då, men ger sig alrig tillkänna.
Det är kanske just acklimatisering de ägnar sig åt ...
Hade det varit en skrämmande tanke, eller en hoppfull?

För det hade väl antytt att de ville stanna kvar här, inte bara "säga Hej," och sen gratis ge oss all sin superduperavancerade teknologi ...

Som sagt har vi inte sett/hört något ännu... så det finns liksom inte så många i närheten som har "kontaktat" oss... så några utomjordingar som har varit i närheten av oss är ju inte så troligt...
Se det lite som ubåtar i vårt jätte stora vatten... ibland är dom jävligt tysta.. men vi vet att dom finns för rätt var det är så hör vi dem, vi kan se dem och ta på dem... trots att dom försöker vara "osynliga"...

Citat:
Förresten - hur tror du att vi hade gjort m vi hade rest till månen Europa om 100 år, borrat oss genom isen - och där hittat intelligenta "sjöjungfru-varelser"?
Som hade varit "kommunikationsdugliga", tillräckligt intelligenta om än av "primitiv" natur. Som tex människan som jägar-samlare för femtio tusen år sedan exempelvis?
Tror du då inte att vi hade stoppat ner några sådana i en säck, och sen fraktat dem hit till Jorden ...

Tufft, Europa är sjukt spännande... flera orsaker givetvis... men den första... liv "ekvationen" blir fruktansvärt mycket högre... 2 planeter i ett solsystem som har "liv"...
Det andra är bara.. ja spännande att se hur/var/varför det uppstått och jämfört med vår planet...
Tror dock vi inte hade stoppat in något i en säck (idag).. vi hade bara koncentrerat vår forskning dit och kanske fixat baser på denna måne så vi kunde forskat mera... hade vi kunnat kommunicera med dem... ja herrejävlar... det kan ju vara så att deras hjärnor är bra mycket mer avancerade än våra, vi har bara haft tur med extremiteter och hjärna tillsammans... spännande tanke hur som helst...

Citat:
Ungefär som de engelska "pilgrimerna" gjorde med indianprinsessan Pocahontas".
Visst håller du med mig om att det nog hade varit Väldigt sannolikt ? =)

Haha, ja dom tog henne till Storbritannien och visade upp henne. Jag tror detta är tveksamt faktiskt. Mänskligheten har på något sätt evolverat och försöker förändra detta beteende... men jag pratar kanske om 1-2 miljarder och inte alla 7-8 miljarder iofs... men de "andra" har inte så mycket att säga om ett "mission to Europa" heller...

Citat:
Det hade isf inneburit att vi inte gav dem någon sorts status överhuvudtaget.

Ja, absolut har vi mkt bra förmåga att anpassa ss.[/quote]

Jo så är det... hade vi dragit hem en "Europé, alltså månen" i en säck och visat här så hade vi inte gett dom något status... men när vi har den möjligheten så tror jag faktiskt inte det kommer att hända... vi har förändrat vår syn gentemot Columbus dagar...
Citera
2017-05-19, 09:55
  #10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja skulle vilja påstå att just när det gäller arten "människor" är det enbart (nej... men största delen) på det mentala planet... Jag är tvungen att anpassa min miljö för att leva här i Sverige... trots att jag och mina förfäder bott här troligen rätt länge...



Japp, trots att vi är snarlika så är vi uppbyggda av en enorm massa olika celler och även har en massa "liv" inom oss som medverkar... Och det är inte bara det.. vissa människor är immuna emot vissa sjukdomar men sprider den... vilket kan ta kål på en massa människor... evolution är tuff... förändrar både offer och "hosts"...



Absolut! Men som sagt det är vår hemmaplan vi är redan genom evolution hyfsat anpassade (men som du sade, när det gäller människan mest mentalt).



Ja, jag tror man får se det lite som om en resa till Mars för oss... vi kan ta över planeten men det krävs tid och vilja och teknologi...
Jag tror dock ingen (hur intelligent denna ras hade varit) försökt ta över en planet redan befolkad med "intelligens"... Det blir lite som ok... vi har intelligens nog att skicka iväg "skepp" +100 ljusår... och då väljer vi stället som redan har liv som även kan förgöra oss... eller så skickar vi iväg något till en planet som har möjligheten men det finns inget (vad vi kan se typ)... jag är inte överintelligent men även jag kan se om 100 år att det finns 2 planeter och den ena har liv och den andra kan vi "plantera" liv på så hade jag valt den sista... det finns helt enkelt för många variabler på den första... iofs kan man göra bägge så kanske det hade varit något... jaja



Nej så är det, det är inte bara "vi" som gör motstånd... det är "hela planeten"... och dess mikroskopiska innevånare...



Som sagt har vi inte sett/hört något ännu... så det finns liksom inte så många i närheten som har "kontaktat" oss... så några utomjordingar som har varit i närheten av oss är ju inte så troligt...
Se det lite som ubåtar i vårt jätte stora vatten... ibland är dom jävligt tysta.. men vi vet att dom finns för rätt var det är så hör vi dem, vi kan se dem och ta på dem... trots att dom försöker vara "osynliga"...



Tufft, Europa är sjukt spännande... flera orsaker givetvis... men den första... liv "ekvationen" blir fruktansvärt mycket högre... 2 planeter i ett solsystem som har "liv"...
Det andra är bara.. ja spännande att se hur/var/varför det uppstått och jämfört med vår planet...
Tror dock vi inte hade stoppat in något i en säck (idag).. vi hade bara koncentrerat vår forskning dit och kanske fixat baser på denna måne så vi kunde forskat mera... hade vi kunnat kommunicera med dem... ja herrejävlar... det kan ju vara så att deras hjärnor är bra mycket mer avancerade än våra, vi har bara haft tur med extremiteter och hjärna tillsammans... spännande tanke hur som helst...



Haha, ja dom tog henne till Storbritannien och visade upp henne. Jag tror detta är tveksamt faktiskt. Mänskligheten har på något sätt evolverat och försöker förändra detta beteende... men jag pratar kanske om 1-2 miljarder och inte alla 7-8 miljarder iofs... men de "andra" har inte så mycket att säga om ett "mission to Europa" heller...



Ja, absolut har vi mkt bra förmåga att anpassa ss.

Jo så är det... hade vi dragit hem en "Europé, alltså månen" i en säck och visat här så hade vi inte gett dom något status... men när vi har den möjligheten så tror jag faktiskt inte det kommer att hända... vi har förändrat vår syn gentemot Columbus dagar...[/quote]
Jo, men vi kanske också bör fundera lite på hur De hade uppfatta oss, eller hur?

För sannolikheten finns väl att utomjordingar hade tyckt att vi såg lite "nasty" ut ... =)

Vi är tex pälslösa. och vi själv har ju ofta svårt för pälslösa djur, nakenhundar- eller -katter, liksom ormar såklart.
Vi har ju dessutom ögonen riktade rakt framåt - som rovdjur alltså.
Det hade väl inneburit att om de varit mer i stil med "bytesdjur", herbivorer alltså, så hade de nog känt sig lite hotade av oss, av vår uppsyn


För en sak är iaf säker - och det är att de också är djur.
Frågan är väl bara vilken sorts djur?
Huvudgrupperna kan väl sägas vara antingen rov- eller betesdjur. och det är omöjligt att säga att just den ena sorten ska vara mer sannolik än den andra, eller hur.

Men i nedre kategorier blir det nog lättare att se vad som varit mest sannolikt. Dvs - vilken ekologisk nisch.
Luft, land eller vatten?
och där tror jag att iaf vatten nog bör räknas bort, iaf för det rymdfarande perspektivet ...
Land eller luft mer rimligt.

Fågel ... =)
Hur hade vi reagerat på en flock fåglar som kom ur rymdskeppet?
Men jag tror mest på arter som har hanterbara armar o ben, händer o fötter. Men nej, det Måste inte innebära apor. Det kan vara hunddjur, kattdjur likaväl som ställt sig upp och utvecklat fingrar. Eller tvättbjörnar, kaniner, ekorrar. grizzlybjörnar kanske ... elefanter. Ja, även hjortdjur hade ju kunnat utveckla sig i "rätt" riktning om bara förutsättningarna varit de rätta.
T.o.m. Krokodiler ...


Så - hur hade alltså VI reagerat på ett kontaktbesök av en expedition utomjordiska Krokodiler?
Vart skulle vi låta dem Bo tex?
i ett zoo ...?
Hur hade folkopinionen reagerat på tex läckta Youtube-klipp som visade hur dessa "krokodiler" fick Levande Föda?


Så bortsett från "Status" sch acklimationsproblematiken, har vi alltså även detta problem med hur vi uppfattar varandra.


Kanske alla "exo-planetära kontaktförsök" helt enkelt måste göras medelst robotar eller "avatarer"?
Just "avatarer" har ju fördelen av att de kan konstrueras "efter modell". Dvs i enlighet med den "välkomnande partens" utseende.
Då slipper man ju alla problem med "kulturkrockar" och man kan gå rakt på sak.
Det får mig iaf att tänka på de sk "greys" ...

Men hade inte Vi gjort precis så också, om vi hade haft möjligheten att konstruera biologiska robotar, styrda med neurolänk från en bas.

En sak är iaf positiv med ett sådant initiativ - det är att det aldrig hade kunnat leda till "utträngning" av mottagande parten. Dvs inget i stil med det vi sett i upptäckten av Amerika hade ju kunnat hända då. Vare sig kulturell appropriation eller frivillig sjukdomsspridning eller något sådant ofrivilligt hade kunnat ske.

och angående "Statusen", så hade de inte fått någon sådan. Som "avatarer" var de ju bara "skal", eller hur. och ingen, iaf ingen frisk, ger ett skal någon vidare status - alls.
Citera
2017-05-19, 10:04
  #11
Medlem
flaskborstes avatar
Kontakt på riktigt med utomjordiskt liv skulle enbart innebära katastrof för människan.

Det räcker med att se på vår egen historia och vad som händer då en högre utvecklad civilisation möter en mindre utvecklad. Kan dom ta sig hit genom tid och rum så är dom oerhört mera utvecklade och människan har inget att vinna på en sådan kontakt.

Död och förintelse blir mänsklighetens lott om detta skulle inträffa.

Enbart barnsligt att drömma om en intelligent ras av utomjordingar skulle "lära" människorna och ta hand om oss på olika sätt.
Citera
2017-05-19, 12:30
  #12
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Kontakt på riktigt med utomjordiskt liv skulle enbart innebära katastrof för människan.

Det räcker med att se på vår egen historia och vad som händer då en högre utvecklad civilisation möter en mindre utvecklad. Kan dom ta sig hit genom tid och rum så är dom oerhört mera utvecklade och människan har inget att vinna på en sådan kontakt.

Död och förintelse blir mänsklighetens lott om detta skulle inträffa.

Enbart barnsligt att drömma om en intelligent ras av utomjordingar skulle "lära" människorna och ta hand om oss på olika sätt.
Jag är av uppfattningen att vi saknar förutsättningar att ens föreställa oss hur en kontakt skulle gå till, eller vad konsekvenserna skulle bli.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback