Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 13:50
  #1
Medlem
Fagerhults avatar
Sådde gräs förra sommaren men det har växt ganska dåligt och det ser liksom dött ut. Tänka köpa mer jord och sprida ut och börja om på ny kula så det jag undrar nu är helt enkelt om det går bra att sprida på nytt jord direkt på gräset eller måste man gräva bort gräset först?

Är inte så haj på detta


edit: Tänkte även blanda in lite gödsel också så kanske gräset får fart?
__________________
Senast redigerad av Fagerhult 2017-05-17 kl. 13:52.
Citera
2017-05-17, 13:59
  #2
Medlem
Det är bara att hälla på jord på gräset. Inga problem. Vattna jorden/gräset hyggligt så ska du se att det växer fin fint.

Sen så kan du köpa till "gödsel" som du kopplar på direkt på trädgårdsslangen. Köp ett par sånna kannor och vattna med det en gång varannan vecka eller varje vecka.

Mvh DonMichaelCorleone
Citera
2017-05-17, 14:27
  #3
Medlem
Läste nyligen att ny jord, och näring, bara gör att ogräset växer så mycket snabbare. Enligt
den så ska man bara vänta, och låta naturen göra sitt. Så det är väl både för- och nackdelar.
Citera
2017-05-17, 14:28
  #4
Medlem
Kotties avatar
Du kan enkelt blanda egen gräsmatte-lagning.
Ta en säck gräsmattetopping (eller sättjord) + 0.5 liter gräsfrö + en näve blåkorn (NPK) och mixa ihop. Sprid sedan ut där det är fult och stampa detta. Täck med vit markväv/fiberduk.

Vattna dagligen, får inte torka. Du får en kalasfin gräsmatta på 3-4 veckor.
Citera
2017-05-28, 22:01
  #5
Medlem
Isnatts avatar
Tja!

Vi hade hundar när jag bodde hemma och hade en inhägnad villaträdgård där hundarna gick och skrotade.
Gräset slets så klart och varje eller om det var vartannat år beställde vi en stor säck från kommunen (tror jag det var).
Då kom en lastbil med kran och ställde av säcken som vägde ett ton sen fick jag gå och sprida ut jord på gräsmattan.
Vi hade nog på lite frön också, minns inte. Men gräset blev bra i alla fall så ja det funkar.
Jag täckte inte över gräset med jorden utan spred ett lager liksom.
Citera
2017-07-21, 16:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Sådde gräs förra sommaren men det har växt ganska dåligt och det ser liksom dött ut. Tänka köpa mer jord och sprida ut och börja om på ny kula så det jag undrar nu är helt enkelt om det går bra att sprida på nytt jord direkt på gräset eller måste man gräva bort gräset först?

Är inte så haj på detta


edit: Tänkte även blanda in lite gödsel också så kanske gräset får fart?
Det du kan göra är att toppdressa gräsmattan, det bruka fungera utmärkt som ett sätt att förbättra den. Googla på "toppdressa" så får du bra instruktioner.
Citera
2017-08-11, 13:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det du kan göra är att toppdressa gräsmattan, det bruka fungera utmärkt som ett sätt att förbättra den. Googla på "toppdressa" så får du bra instruktioner.

Sand är väldigt bra, toppdress innehåller sand och jord. Och du skulle enbart kunna använda fin sand och sprida ut över gräsmattan, gräs gillar sand och ogräs vill ha mer jord
Citera
2017-08-17, 16:34
  #8
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag brukar blanda jord och sand till en lös mylla. Ut med det och gräsfrön. Lägg över fiberduk och vattna. Garanterat nytt gräs på en vecka eller två.

Duken ser till att marken inte torkar ut så gräsfröna får bra möjlighet att gro.

Skillnaden mellan att lägga duk och inte är milsvid enligt mig. Visst funkar det utan, men det underlättar att ha den. Du behöver inte vara där och vattna så ofta och gräset tar sig mycket bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback