Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 13:40
  #1
Medlem
Hej, jag ska bygga ett nätverk i huset.

Hur känsliga är komponenterna om jag skulle vilja placera dem i oisolerade loftgångar eller på vinden?
Ingående komponenter är patchbox, switch, router, server (äldre stationär dator) och eventuellt en NAS.
Jag tänker att de två senare kan vara känsliga för temperaturskiftningar (kondens) men vad tror ni om det andra?
Citera
2017-05-17, 13:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogotai
Hej, jag ska bygga ett nätverk i huset.

Hur känsliga är komponenterna om jag skulle vilja placera dem i oisolerade loftgångar eller på vinden?
Ingående komponenter är patchbox, switch, router, server (äldre stationär dator) och eventuellt en NAS.
Jag tänker att de två senare kan vara känsliga för temperaturskiftningar (kondens) men vad tror ni om det andra?
Så länge inte regn o snö kan blåsa in på dem så är det ingen fara.
Och har du srömmen tillslagen så är egenuppvärmingen på elektronikburkar tillräcklig för att slippa kondens.
Citera
2017-05-17, 15:07
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogotai
Hej, jag ska bygga ett nätverk i huset.

Hur känsliga är komponenterna om jag skulle vilja placera dem i oisolerade loftgångar eller på vinden?
Ingående komponenter är patchbox, switch, router, server (äldre stationär dator) och eventuellt en NAS.
Jag tänker att de två senare kan vara känsliga för temperaturskiftningar (kondens) men vad tror ni om det andra?

Bara så du är medveten om att "hemdatorer" inte görs sig så bra som servrar...

Har inget direkt med prestanda att göra utan det faktum att dom är påslagna 24/7 och kräver rätt bra kylning. Det finns många komponenter som vill ha lite kyla om dom skall vara på 24/7 och oftast har inte en hemdator samma möjlighet att kyla och inte heller byggda för det.

Loftgång/vind kan ju bli varmare på sommaren än du har det normalt i huset. Hade inte stoppat dit en äldre stationär dator... det kan ju börja brinna... möjligtvis med en sprinkler ovan...

Vad är det du skall använda servern till? hade nog kikat på fläktlösa billiga istället och sedan stoppat dit en fläkt... som du kan monitorera...
Citera
2017-05-17, 15:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Bara så du är medveten om att "hemdatorer" inte görs sig så bra som servrar...

Har inget direkt med prestanda att göra utan det faktum att dom är påslagna 24/7 och kräver rätt bra kylning. Det finns många komponenter som vill ha lite kyla om dom skall vara på 24/7 och oftast har inte en hemdator samma möjlighet att kyla och inte heller byggda för det.

Loftgång/vind kan ju bli varmare på sommaren än du har det normalt i huset. Hade inte stoppat dit en äldre stationär dator... det kan ju börja brinna... möjligtvis med en sprinkler ovan...

Vad är det du skall använda servern till? hade nog kikat på fläktlösa billiga istället och sedan stoppat dit en fläkt... som du kan monitorera...

Brandrisken hade jag inte tänkt på
Datorn har hängt med i många år och innehåller raidade diskar, torrentnedladdning och plexserver. Jag har tittat på lite olika NAS-lösningar men inte hittat något som klarar Plex bra.. Det finns men jag har inte prioriterat kostnaden att byta ut de diskar jag har idag.

Ska fundera på om det går att placera en garderob någonstans och dra allting dit, vill ju inte resetta routern från vinden
Citera
2017-05-18, 03:34
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogotai
Jag har tittat på lite olika NAS-lösningar men inte hittat något som klarar Plex bra..

En HPE Gen8 MicroServer för 2700 körandes XPenology, dvs Synology DSM, kanske kan vara ett alternativ. Den har ju iLO så den behöver du aldrig besöka fysiskt annat än om hårdvaran går sönder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback