Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-17, 13:31
  #13
Medlem
När jag kokat ägg och inget ägg spruckit så sköljer jag bara av kastrullen med vatten . Det räcker så jag förstår ts undran .
Citera
2017-05-17, 13:32
  #14
Medlem
Finns ingen anledning att diska kastrullen efter äggkokning, inte ens om ägget spricker.

Äggvitan koagulerar direkt i kontakt med det kokande vattnet och skitar då knappast ned kastrullens ytor ens vid kontakt, inte tillräckligt för ev bakterier att efteråt på diskbänken kunna växa till, definitivt inte i tillräcklig omfattning för att orsaka magsjuka (då det krävs en viss mängd bakterier för att skapa magsjuka, det räcker inte med 1 bakterie).
Citera
2017-05-17, 13:37
  #15
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iddioot
Hur gör du?
Jag hade inte diskat kastrullen, men jag har inte heller bacillskräck. Det finns ju dessutom kvar kalk på kanterna. Du får nog i dig fler hönsbakterier genom att bara ta på äggen utan att byta engångshandskar efter varje moment. Bakterier finns överallt och de flesta är nyttiga. Du har fler bakterier i tarmen och på huden än du har celler i kroppen. Du är deras turf och de lär spöa alla hönsbakterier som vill ta över dig.
Citera
2017-05-17, 13:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Har du tagit i den utan munskydd och engångshandskar är den inte ren. Har du autoklav i köket?
Heter det inte "diska rent", vad gör man när man diskar? Rent? Eller rent?
Citera
2017-05-17, 13:46
  #17
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iddioot
Heter det inte "diska rent", vad gör man när man diskar? Rent? Eller rent?
Rent är ett högst relativt begrepp. Hur ren behöver den vara? Jag tror inte du blir sjuk om du aldrig diskar kastrullen oavsett vad du kokar så länge det kokar och du inte har synlig mögeltillväxt.
Citera
2017-05-17, 14:23
  #18
Medlem
DrPwgyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iddioot
Då anser du att den inte är ren?

Japp det stämmer. Jag anser inte att den är ren efter att jag kokat ägg.
Jag diskar den snabbt och torkar av den innan jag ställer tillbaka den.
Efter att jag åkt buss så tvättar jag händerna när jag kommer hem med.
Citera
2017-05-17, 17:00
  #19
Medlem
CoralinesGhosts avatar
När åtminstone jag kokar mina ägg så brukar det vara en rand efter kokytan längs med kanten, vilket gör att det känns naturligt för mig att diska ur kastrullen snabbt. Hade jag inte fått en rand hade jag bara hällt ur vattnet och betraktat den som ren. Jag har aldrig haft en tanke på hönsbakterier. Är detta ett reellt hot på något vis?
Citera
2017-05-17, 17:36
  #20
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrPwgym
Jag diskar den alltid för hand med en borste och lite diskmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Så länge du spritar händerna före och efter så kan handdisk duga, så länge du inte umgås med andra nära inpå.
Ja, men glöm för guds skull inte att ta på dig engångshandskar (utan pulver) och ha aldrig kastrullen under midjehöjd. Personligen bär jag även sterila engångsförkläden i plast när jag diskar mina äggkastruller, som du självklart ber en familjemedlem ta på dig så du slipper kontaminera förklädet.
Citera
2017-05-18, 20:48
  #21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iddioot
Precis, peta bort makaronresterna med en sked i kastrullen så känns den ju ren.. samma med ägg
Va...? Pasta släpper stärkelse.
Citera
2017-05-22, 09:53
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
När jag kokat ägg och inget ägg spruckit så sköljer jag bara av kastrullen med vatten . Det räcker så jag förstår ts undran .

Så gör även jag.
Citera
2017-05-29, 10:46
  #23
Medlem
japanskbruds avatar
häller först en dl koncentrerad floursvavelsyra i grytan, sen fyller jag på med vatten direkt från kökskranen och låter det stå på diskbänken några timmar..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback