Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 13:07
  #1
Medlem
Hej! För några månader snöade jag in mig totalt på att filma/redigera videos och allt vad det innebär. Är verkligen inget proffs men har spenderat 90% av min fritid i Premiere och After Effects och är fast besluten att det är detta jag ska jobba med i framtiden.

En vän som jobbar på hunddagis frågade om jag kunde klippa ihop en liten video med klipp som de hade filmat i mobilen, självklart såg jag det som en möjlighet att lära och åkte dessutom dit och följde med dom runt med min egna kamera.

Videon är klar och de blev supernöjda (svårt att inte bli det när den tidigare standarden var mobil klipp med comic sans text som ploppar upp lite här och var), personligen vart jag inte nöjd alls, delvis på grund av att jag var tvungen att inkludera deras 720p potatisklipp men också för att jag är extremt självkritisk och har nog satt ribban ganska högt.

Oavsett vad så sa chefen för dagiset att hon vill "boka in mig" för att göra liknande grejer och promota deras andra hunddagis och i och med det ordvalet så förutsätter jag att jag borde ta betalt? Förlåt om det låter konstigt men det är somsagt första gången.

Till frågan, hur mycket borde jag ta betalt?
__________________
Senast redigerad av forbaskat 2017-05-17 kl. 13:12.
Citera
2017-05-17, 13:16
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Antar att detta inte är ditt levebröd?

Om du har fått lite fakta om saken (dvs hur mycket klipp osv det innebär) så ta en 800kr i timmen och lämna ett uppskattat bud... är dom inte nöjda så kan du lämna en liten garanti och du säger dig kunna åtgärda det dom inte är nöjda med "gratis" (men det skall ju vara specifika saker dock).

Ja typ... så hade jag gjort i alla fall... behöver inte vara rätt dock :-)
Citera
2017-05-17, 13:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Antar att detta inte är ditt levebröd?

Om du har fått lite fakta om saken (dvs hur mycket klipp osv det innebär) så ta en 800kr i timmen och lämna ett uppskattat bud... är dom inte nöjda så kan du lämna en liten garanti och du säger dig kunna åtgärda det dom inte är nöjda med "gratis" (men det skall ju vara specifika saker dock).

Ja typ... så hade jag gjort i alla fall... behöver inte vara rätt dock :-)

800kr i timmen för själva filmingen eller inklusive redigering. Hade typ tänkt ta en femhundring för hela kalaset men jag kanske är ute och cyklar. Får väl helt enkelt fråga vad dom har tänkt sig och utgå ifrån det.
Citera
2017-05-17, 13:30
  #4
Medlem
Alltid svårt att våga sätta en pris till en början, mest för att man lämnar zonen att göra egna filmer till att faktiskt göra ett arbete till någon annan och göra kunden nöjd. Jag var i exakt samma sits som dig och började med samma sak i höstas. Undervärdera dig aldrig! Våga ta betalt. Företagen/kunder har ofta en uttänkt budget vad det är villiga att betala. Allt som du lägger dig under kommer de tycka är billigt, så våga testa sätta en relativt högt pris. Kolla runt på vad andra småföretag tar för timpris eller oftast halvdag/heldags pris och lägg dig där om kring eller lite under om det känns bättre.

All lycka med filmning, du gör en helt rätt satsning! Pma mig ifall du bor i närheten av stockholm och hade velat samarbeta av något slag någon gång
Citera
2017-05-17, 13:37
  #5
Medlem
Du ska ta betalt i förhållande till antalet timmar du lägger ned. Det beror väl på vad de beställer? Hur många klipp du ska hantera? Om klippen är färdiga för använding, eller måste konverteras osv osv

Är du petnoga har du nog en tendens att lägga ned mer tid än du egentligen borde. Kunden vill nog ofta varken betala för dina extra timmars pillande (dubbel arbetstid för 10% bättre resultat), eller ser ens skillnaden efter att du har gjort det där "lilla extra".

Ett par hundra spänn i timmen är väl acceptabelt för en glad amatör?
Citera
2017-05-17, 13:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Du ska ta betalt i förhållande till antalet timmar du lägger ned. Det beror väl på vad de beställer? Hur många klipp du ska hantera? Om klippen är färdiga för använding, eller måste konverteras osv osv

Är du petnoga har du nog en tendens att lägga ned mer tid än du egentligen borde. Kunden vill nog ofta varken betala för dina extra timmars pillande (dubbel arbetstid för 10% bättre resultat), eller ser ens skillnaden efter att du har gjort det där "lilla extra".

Ett par hundra spänn i timmen är väl acceptabelt för en glad amatör?

Ja är helt med på vad du menar, i det här fallet blir det ju jag som både filmar och redigerar så antalet klipp beror ju lite på mig.
Citera
2017-05-19, 22:31
  #7
Medlem
Hur får du betalt? Mot faktura?
Rimligt dagsarvode ( 8-10 timmar ) borde ligga runt 4000 + moms kan jag tycka, plus teknikhyra.
Kan tillägga att frilansfotografer har mellan 3500-5000 + moms i dagsarvode, lite beroende på vilken typ av produktion det gäller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback