Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 12:19
  #1
Medlem
Hej!

Jag har idag en Canon D600 T3i och har lite svårt att få bra kvalité på mina filmer. Är det en bra filmkamera eller är det en kamera med fokus enbart på att fotografera?

Jag filmar till största del i mörka miljöer med dålig ljussättning, har ni några tips på hur man ska göra för att få det bättre? Har experimenterat lite med iso men det blir mest grynigt när jag har hög iso.

Finns det några specifika kameror som är bra att filma med i mörker? Jag är beredd att investera i en kamera för max 5000kr OM det finns kameror som är avsevärt mycket bättre än Canon 600D i mörker.

Tacksam för svar.
Citera
2017-05-17, 12:58
  #2
Medlem
Paijters avatar
1. Vad har du för objektiv och vilken är den största bländare du kan ha?

2. Hos Canon har man hela ISO-steg så som ISO 100, 200, 400, 800, 1600...
Man får bäst dynamiskt omfång vid dessa steg, men filmar man kan man använda ISO 160, 320, 640, 1250... som är de hela stegen överexponerade 1/3 och digitalt nedmörkade med lägre synligt brus och tråkigt nog även lägre dynamiskt omfång.
Citera
2017-05-17, 14:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
1. Vad har du för objektiv och vilken är den största bländare du kan ha?

2. Hos Canon har man hela ISO-steg så som ISO 100, 200, 400, 800, 1600...
Man får bäst dynamiskt omfång vid dessa steg, men filmar man kan man använda ISO 160, 320, 640, 1250... som är de hela stegen överexponerade 1/3 och digitalt nedmörkade med lägre synligt brus och tråkigt nog även lägre dynamiskt omfång.

Jag har 18/55 standardobjektivet. Tack för ditt svar, får ta och googla alla begrepp då jag inte blev särskilt mycket klokare av de. Jag filmar ej med stativ utan i regel ganska mycket rörelse. Kan en stabilizer/gumball/steadycam (eller vad de nu kallas) göra så att man får bättre kvalité i mörker? Tänker mig att man kan tillåta högre iso/exponering om kameran är mer stilla.
Citera
2017-05-17, 17:14
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justdoit123
Jag är beredd att investera i en kamera för max 5000kr OM det finns kameror som är avsevärt mycket bättre än Canon 600D i mörker.

Tacksam för svar.

5000? Glöm att få råd med en lågljuskamera då. D600 är en utmärkt filmkamera. Nästa steg som ger någon märkbar skillnad är en "fullformatskamera" men du får fortfarande dubbla budgeten för en begagnad, och då passar inte längre det objektiv du har.

Precis som föregående talare sagt så hänger det mer på objektivet, men det är knappt så att din budget räcker till ens där. Kanske ett 50/1.8
Citera
2017-05-17, 18:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justdoit123
Jag har 18/55 standardobjektivet. Tack för ditt svar, får ta och googla alla begrepp då jag inte blev särskilt mycket klokare av de. Jag filmar ej med stativ utan i regel ganska mycket rörelse. Kan en stabilizer/gumball/steadycam (eller vad de nu kallas) göra så att man får bättre kvalité i mörker? Tänker mig att man kan tillåta högre iso/exponering om kameran är mer stilla.

"Nifty Fifty 50mm f1.8 VS 18-55 Kit lens Low Light (T3i/600d)":
https://www.youtube.com/watch?v=2O63VXf3BVA

Sen går det även att labba med slutarhastigheten för att få bättre bildkvalitet i mörka miljöer.
https://www.youtube.com/watch?v=EI4bpQmtJ7E

https://www.youtube.com/watch?v=9-Jum6TrC1o
Citera
2017-06-02, 13:38
  #6
Medlem
En kamera som fungerar bra i mörker är en med stor sensor och få pixlar och ett objektiv med stor bländare.

Bäst på marknaden är utan tvekan Sony a7s /a7s2men den kostar mer än din budget och det är egentligen den enda kameran på marknaden som klarar dåligt ljus BRA medan andra kameror kanske gör det ok eller dåligt.
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-06-02 kl. 13:42.
Citera
2017-06-03, 20:17
  #7
Moderator
rotadents avatar
Foto: produkter och köpråd --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2017-06-03, 20:30
  #8
Medlem
Måste det vara mörkt när du filmar? Fixa bättre belysning annars.
Citera
2017-06-03, 22:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justdoit123
Jag har 18/55 standardobjektivet. Tack för ditt svar, får ta och googla alla begrepp då jag inte blev särskilt mycket klokare av de. Jag filmar ej med stativ utan i regel ganska mycket rörelse. Kan en stabilizer/gumball/steadycam (eller vad de nu kallas) göra så att man får bättre kvalité i mörker? Tänker mig att man kan tillåta högre iso/exponering om kameran är mer stilla.

Jag skulle säga nej för ljuset (men ja i övrigt, ett stativ gör nästan alltid videon bättre) eftersom när du filmar så använder du i regel en fast slutartid. Om du filmar 25 bilder/sec så "ska" du använda 1/50sec slutartid (50fps ger 1/100 osv). Även om du har stativ eller steadycam så bör du ej gå långsammare än 1/50sec för video då all rörelse kommer se grötig och onaturlig ut, kanske 1/30sec men det är liten skillnad och det ser inget bra ut för det mesta.

Din kamera har egentligen 4 inställningar för exponering:

FPS (Bilder/sekund, i regel 25fps,1/50fps, 1/100 osv i PAL länder med 50Mhz el (filmar du 30fps blir det 1/60))
Slutartid (för video PAL i EU 1/50, 1/100, 1/200 osv)
Bländare
ISO

Ofta är slutartiden och FPS fast för video och bländaren lika så och då återstår bara din ISO. Om ljuset är dåligt så måste din ISO bli högre och när din ISO bli högre försämras kvalitén och bilden blir grynig. Hur mycket är beroende på kamera.

Jag vet bara en kamera på marknaden som klarar hög ISO utan att förlora bildkvalité och det är Sony A7S, den kan filma upp till 500,000 ISO har jag före mig och ge helt ok bild på runt 100,000 ISO medan många andra kameror börjar se dåliga ut runt 6400-12800 (vilket är normalt). Anledningen till att sony a7s är såpass bra är att den har en fullformats sensor fast med bara 12MP (mega pixlar = mijoner pixlar) medan tex a7r har 36MP. Det gör att att varje pixel kan vara större och ta in mer ljus, eller nått sånt.

Annat än sony a7s så vet jag ingen kamera på marknaden som klarar dåligt ljus BRA. Det finns flera olika kameror som ser fantastiska ut runt 100-1600 ISO men om du går högre börjar det bli grynigt.


En annan lösning för dig är kanske att investera i mjukvara som fixar grynig video så som "Neat Video". Det är en plugin för olika videoredigeringsprogram som dock kostar pengar (och tar lååååång tid vid rendering).


Till sist. Om det är möjligt så investera i bra videoljus. Tex ett stativ med paraply och en lampa med dagsljus kan man hitta på Amazon för någon hundring. Ljuset är alltid det viktigaste. Men bra ljussättning kan du få en video från en Iphone att se professionell ut...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback