Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 11:32
  #1
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Nån kunnig som kan säga hur kallt startgas blir när det kommer ut ut burken? Stod nämligen och sprejade och råkade spreja på handen i 1 sekund eller 2, det blev kallt så in i HELVETE!
Citera
2017-05-17, 11:35
  #2
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarDigRedan
Nån kunnig som kan säga hur kallt startgas blir när det kommer ut ut burken? Stod nämligen och sprejade och råkade spreja på handen i 1 sekund eller 2, det blev kallt så in i HELVETE!

Den är inte särskilt kall var du känner är att gasen tar värmen från din hand när den dunstar.
Skall du kyla något välj då istället kylspray.
Citera
2017-05-17, 11:47
  #3
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Den är inte särskilt kall var du känner är att gasen tar värmen från din hand när den dunstar.
Skall du kyla något välj då istället kylspray.

Grejen är den att jag sprejade i en vajerhylsa för att göra rent, men hylsan blev iskall också och vattnet runt om frös nästan
Citera
2017-05-17, 23:10
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarDigRedan
Grejen är den att jag sprejade i en vajerhylsa för att göra rent, men hylsan blev iskall också och vattnet runt om frös nästan
Det är ju en kul fråga men jag vet inte om det går att räkna ut, jag tror det beror på så många faktorer att det måste mätas. Startgas består mest av dietyleter. Det har en kokpunkt på +34,6 ºC och då kunde man kanske tänka att det är den temperaturen det får när det förångas men det känner man ju med röven att det är kallare än så. Det är nog en kombination av ämnets ångtryck (hur "gärna" det vill förångas) och ångbildningsvärmet (hur mycket energi som går åt att förånga en viss mängd av ämnet) men hur tusan man får fram en temperatur av det, det låter sig nog inte räknas ut.

Du som har burken och undrar, du kan väl mäta helt enkelt. Linda lite papper runt spetsen på en termometer, spraya ordentligt och se vad den visar. Skriv gärna det här sedan. Det blir säkert kallare om man håller på en stund.
Citera
2017-05-17, 23:11
  #5
Medlem
En brakskit, hur kall är den om man vädrar den på handen?
Citera
2017-05-18, 01:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du som har burken och undrar, du kan väl mäta helt enkelt. Linda lite papper runt spetsen på en termometer, spraya ordentligt och se vad den visar. Skriv gärna det här sedan. Det blir säkert kallare om man håller på en stund.
Fast då får du ju inte temperaturen gasen har, utan vad den klarar av att kyla ned till, när den snor värme från omgivningen för att dunsta.

Det som borde vara intressant är väl vilken temperatur man behöver för att övervinna atmosfären med dess ångtryck? Det är ju temperaturen gasen kommer hålla när den lämnar handen, eller vad man än sprejat den på.
Citera
2017-05-18, 09:40
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Fast då får du ju inte temperaturen gasen har, utan vad den klarar av att kyla ned till, när den snor värme från omgivningen för att dunsta.

Det som borde vara intressant är väl vilken temperatur man behöver för att övervinna atmosfären med dess ångtryck? Det är ju temperaturen gasen kommer hålla när den lämnar handen, eller vad man än sprejat den på.
Jag förstår inte invändningen. Temperaturen på det föremål man har sprayat på är väl det intressanta och det är ju det man mäter så som jag föreslog. Det borde väl dessutom bli detsamma som temperaturen på den just avdunstade gasen.

Vad det är för temperatur direkt när det lämnar burken är en annan femma, där är ju startgas en aerosol, en vätska och inte en gas men sedan förgasas den snabbt pga. sitt höga ångtryck och förångningsprocessen snor ju värmeenergi från omgivningen.
Citera
2017-05-20, 18:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag förstår inte invändningen. Temperaturen på det föremål man har sprayat på är väl det intressanta och det är ju det man mäter så som jag föreslog. Det borde väl dessutom bli detsamma som temperaturen på den just avdunstade gasen.
Fast det blir det ju inte. Saker med högt ångtryck, alltså, stark evaporation, kyler grejer till lägre temp än den avdunstande gasen. Det är orsaken till varför det går att hänga, och torka kläder utomhus på vintern. Vatten har pissdålig avdunstningstakt pga för lågt ångtryck i så kall luft, så det är inget jag rekommenderar, men det fungerar. Man använder samma princip vid evaporativ vattenkylning. Kärnkraftverk, tyskarna är rätt glada för att tillverka moln på det viset, och PC vattenkylning (Sök på bong. Inte den sorten man rökar då alltså.) Hela vitsen är att är att vattnet snor energi från omgivningen för att komma över trösklen så det kan dunsta, på det viset blir det man kyler kallare än omgivningen, vilket "ska" vara omöjligt med luftkylning.

Är man i stället intresserad av just hur lågt temperatur man kan kyla något till, och inte vilken temperatur kylmediet har, så borde din metod fungera. Det är möjligt det är vad TS efterfrågar, men det var inte riktigt den frågan han ställde.
Citera
2017-05-24, 16:50
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Fast det blir det ju inte. Saker med högt ångtryck, alltså, stark evaporation, kyler grejer till lägre temp än den avdunstande gasen. Det är orsaken till varför det går att hänga, och torka kläder utomhus på vintern. Vatten har pissdålig avdunstningstakt pga för lågt ångtryck i så kall luft, så det är inget jag rekommenderar, men det fungerar. Man använder samma princip vid evaporativ vattenkylning. Kärnkraftverk, tyskarna är rätt glada för att tillverka moln på det viset, och PC vattenkylning (Sök på bong. Inte den sorten man rökar då alltså.) Hela vitsen är att är att vattnet snor energi från omgivningen för att komma över trösklen så det kan dunsta, på det viset blir det man kyler kallare än omgivningen, vilket "ska" vara omöjligt med luftkylning.

Är man i stället intresserad av just hur lågt temperatur man kan kyla något till, och inte vilken temperatur kylmediet har, så borde din metod fungera. Det är möjligt det är vad TS efterfrågar, men det var inte riktigt den frågan han ställde.
Då är jag nog med på vad du menar, att man sprayar "startgas" (som egentligen lämnar sprayflaskan i vätskeform men är så lättflyktig att den förgasas mycket snabbt därefter, jag säger eter hädanefter) på ett föremål, föremålet blir kallt då etern snor energi från föremålet (och luften) för att förångas. Temperaturen på den just förångade etern behöver inte vara samma som föremålets yttemperatur. Var det något sådant du menade?

Men det är väl föremålets temperatur som är det intressanta, inte vilken temperatur den förångade etern får, i alla fall är jag mest intresserad av det. När man använder kylspray vill man ju normalt kyla ett föremål, inte att få kall eterbemängd luft. I så fall kan ju TS mäta så som jag sa. Med tanke på att han inte har svarat på en vecka så kommer vi nog inte att få se något svar, det var väl för jobbigt att ta fram en termometer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback