Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 10:48
  #1
Medlem
Jag har ett mindre vandrarhem och driver det idag som privatuthyrning. En kompis säger att det är bättre att driva det som enskild firma och hävdar att man bl a kan dra av moms för inköp.

Gissar att jag skulle behöva betala in 12,5% moms på alla intäkter, förutom den vanliga skatten.

Känner att det inte är så stora möjligheter att dra moms från inköp, lite förbättring av fastigheten där rummen finns, kanske en dator och en mobil.

Vad finns det mer för vinster att driva det som enskild firma? Det känns för mig bara som mer jobb, t ex bokföring och momsinbetalning som kommer till.
Citera
2017-05-17, 10:59
  #2
Medlem
Manu79s avatar
Starta ett flyktingboende för ensamkommande istället. Då snackar vi pengar
Citera
2017-05-17, 11:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realandro
Jag har ett mindre vandrarhem och driver det idag som privatuthyrning. En kompis säger att det är bättre att driva det som enskild firma och hävdar att man bl a kan dra av moms för inköp.

Gissar att jag skulle behöva betala in 12,5% moms på alla intäkter, förutom den vanliga skatten.

Känner att det inte är så stora möjligheter att dra moms från inköp, lite förbättring av fastigheten där rummen finns, kanske en dator och en mobil.

Vad finns det mer för vinster att driva det som enskild firma? Det känns för mig bara som mer jobb, t ex bokföring och momsinbetalning som kommer till.

Det är väl inte bara momsen du kan dra, du kan ju minska vinsten och skatten med alla kostnadsavdrag du har i firman. Men om du inte har några stora kostnader, ser jag ingen fördel med att driva det som företag, det blir en massa mer krångel och skatt. För ett glasklart svar måste man naturligtvis ha alla siffror.
Citera
2017-05-17, 15:57
  #4
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realandro
Jag har ett mindre vandrarhem och driver det idag som privatuthyrning. En kompis säger att det är bättre att driva det som enskild firma och hävdar att man bl a kan dra av moms för inköp.

Gissar att jag skulle behöva betala in 12,5% moms på alla intäkter, förutom den vanliga skatten.

Känner att det inte är så stora möjligheter att dra moms från inköp, lite förbättring av fastigheten där rummen finns, kanske en dator och en mobil.

Vad finns det mer för vinster att driva det som enskild firma? Det känns för mig bara som mer jobb, t ex bokföring och momsinbetalning som kommer till.

Frågan är väl snarare om du får driva det som privatuthyrning eller inte. Du säger att du driver det som ett vandrarhem, det kan ses som att du snarare driver en verksamhet än att du har ett ledigt rum du hyr ut.
Citera
2017-05-18, 12:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Frågan är väl snarare om du får driva det som privatuthyrning eller inte. Du säger att du driver det som ett vandrarhem, det kan ses som att du snarare driver en verksamhet än att du har ett ledigt rum du hyr ut.

Intressant, vad är det för regler som gäller? Jag kollade detta när jag började verksamheten för några år sedan och det skulle inte vara några problem. Dessutom är det många i turistområden runt om i Sverige som gör likadant.

Skattereglerna för privatuthyrning är dessutom väldigt förmånliga, vilket jag fått för mig beror på att tidigare var alla såna pengar svarta, nu har vi råd att vara ärliga istället.

Vet du något om regelverket får du gärna berätta!!
Citera
2017-05-18, 13:39
  #6
Medlem
Avgörande för om det ska anses vara näringsverksamhet eller privatuthyrning är om det är en privatbostadsfastighet eller näringsfastighet.

En privatbostadsfastighet är det om ytan i huset används för bostadsändamål för ägaren eller närstående till mer än 50 %. Reglerna är inte alldeles enkla. Till exempel kan exempelvis ett fritidshus anses som en privatbostad även om den under större delen av året är uthyrd till utomstående.

Se vidare: https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.2/2718.html

Är det en privatbostadsfastighet så är det relativt lätt att deklarera uthyrningen. De verkliga kostnaderna behöver inte bokföras utan det är schablonavdrag och 30% beskattning.

Blir det istället en näringsfastighet så blir det mkt mer komplicerat, särskilt om man själv bor i huset. Man får förvisso avdrag för alla kostnader i verksamheten men det egna boendet måste beskattas som ett eget uttag.
Citera
2017-05-18, 16:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Avgörande för om det ska anses vara näringsverksamhet eller privatuthyrning är om det är en privatbostadsfastighet eller näringsfastighet.

En privatbostadsfastighet är det om ytan i huset används för bostadsändamål för ägaren eller närstående till mer än 50 %. Reglerna är inte alldeles enkla. Till exempel kan exempelvis ett fritidshus anses som en privatbostad även om den under större delen av året är uthyrd till utomstående.

Se vidare: https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.2/2718.html

Är det en privatbostadsfastighet så är det relativt lätt att deklarera uthyrningen. De verkliga kostnaderna behöver inte bokföras utan det är schablonavdrag och 30% beskattning.

Blir det istället en näringsfastighet så blir det mkt mer komplicerat, särskilt om man själv bor i huset. Man får förvisso avdrag för alla kostnader i verksamheten men det egna boendet måste beskattas som ett eget uttag.

Tack för utförligt svar!!

Uthyrningen sker i en tillbyggd flygel som är sammanbyggd med min bostad, fast den har separat ingång. Mer är 50% av ytan är mitt eget boende.

Så om jag ska ha uthyrningen i en enskild firma måste jag taxera om hela fastigheten till näringsfastighet? Det låter komplicerat. Då måste jag med andra ord bokföra alla omkostnader för fastigheten, t ex räntor och amorteringar, värme och vatten osv?

Det kommer att uppstå kostnader för bokföringsprogram och lite hjälp med redovisningen. Detta låter alldeles för komplicerat tycker jag. Får nog konsultera en jurist eller skatteexpert för att reda ut detta.
Citera
2017-05-18, 17:01
  #8
Medlem
Det är jättebra om du konsulterar. Det finns ju många aspekter på en sån här verksamhet.
Citera
2017-05-19, 17:02
  #9
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realandro
Tack för utförligt svar!!

Uthyrningen sker i en tillbyggd flygel som är sammanbyggd med min bostad, fast den har separat ingång. Mer är 50% av ytan är mitt eget boende.

Så om jag ska ha uthyrningen i en enskild firma måste jag taxera om hela fastigheten till näringsfastighet? Det låter komplicerat. Då måste jag med andra ord bokföra alla omkostnader för fastigheten, t ex räntor och amorteringar, värme och vatten osv?

Det kommer att uppstå kostnader för bokföringsprogram och lite hjälp med redovisningen. Detta låter alldeles för komplicerat tycker jag. Får nog konsultera en jurist eller skatteexpert för att reda ut detta.

Hej tidigare lät det som en egen fastighet - då hade den nog hamnat under näringsverksamhet då exempelvis 2 separata hus räknas som separata entiteter. Du kan nog bli räddad av att uthyrningsdelen är sammanbyggd med din bostad samt att bostadsdelen är större än näringsdelen. Den del som är störst är den som räknas, byggnaden kan inte vara båda.

En annan aspekt är om det gäller uthyrning till en person i taget eller om du hyr ut flera rum. Fler än 3 samtidiga uthyrningar kan göra att man räknas som näringsverksamhet då det anses vara organiserat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback