Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 09:49
  #1
Medlem
Separatistens avatar
Jag tittar på att köpa en stationär dator.

Tänk er en sånära toppdator som möjligt, inte 100% men 85%+ av det som går att köpa rent komponentmässigt. Budget kring 20-25k, kanske mer.
Kör Windows.

Kör en del spel men mest bildredigering.

Hur stor skillnad gör minnesstorleken och hastigheten på minnet?
Vilken minnesstorlek rekommenderar ni, och vilken typ av minne?

Tack på förhand.
Citera
2017-05-17, 13:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jag tittar på att köpa en stationär dator.

Tänk er en sånära toppdator som möjligt, inte 100% men 85%+ av det som går att köpa rent komponentmässigt. Budget kring 20-25k, kanske mer.
Kör Windows.

Kör en del spel men mest bildredigering.

Hur stor skillnad gör minnesstorleken och hastigheten på minnet?
Vilken minnesstorlek rekommenderar ni, och vilken typ av minne?

Tack på förhand.

Spel och bildredigering (antar photoshop) kommer knappt märkbart gynnas av t ex 64 GB istället för 16 GB ram såvida du inte gör enorma bilder. Visst, dammar du i typ 3200 Mhz ram kommer du få högre fps än med typ 2133 Mhz men du kommer inte märka någon större skillnad i PS. Välj hastighet efter pris men sweetspot ligger runt 2400-2600 mhz.
PS är rätt dåligt på att använda flera trådar så jag skulle nog kört på en snabbare processor med färre trådar.

Jag kör en ryzen 1800x oc, 64 gb ram 2400 mhz, Samsung 960 EVO 500GB + 3 vanliga SSDs.

Märker ingen skillnad från min 6 år gamla (2600k oc, 16 gb 1333 mhz ram,) till vardags. Spelar jag får jag ca +30 fps på krävande spel men det är framför allt "jobbsysslor" som går bättre.

Kör Solidworks och Keyshot installerat direkt från Ramdisk (25 GB) och där är det stor skillnad när man renderar/håller på med enorma modeller.

I After effects kan jag preview:a LÅNGA snuttar, Keyshot kan jag köa typ 70 renderingsjobb (jmf med 8 st innan) och i Solidworks gnäller den aldrig längre om lite ram (jmf typ 20 ggr om dagen innan).

Så sammanfattningsvis tror jag att det nog är mer värt om du lägger extra slantar på en m.2 disk (om du jobbar med stora bilder) , riktigt bra skärm + snabb processor med färre trådar.
__________________
Senast redigerad av surri 2017-05-17 kl. 13:56.
Citera
2017-05-17, 14:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jag tittar på att köpa en stationär dator.

Tänk er en sånära toppdator som möjligt, inte 100% men 85%+ av det som går att köpa rent komponentmässigt. Budget kring 20-25k, kanske mer.
Kör Windows.

Kör en del spel men mest bildredigering.

Hur stor skillnad gör minnesstorleken och hastigheten på minnet?
Vilken minnesstorlek rekommenderar ni, och vilken typ av minne?

Tack på förhand.

Jag har inte renderat särskilt mycket men läst lite om det då jag tycker att det är intressant; men det beror väldigt mycket på vad du renderar/redigerar och vilket program du kör med.
I vissa program tjänar du ingenting, och i andra rätt mycket, dessutom kan quad-channel vara värt även om moderkort och CPU kostar en del extra som följd.

I spel är hastigheten också individuell, här tjänar man inte ens alltid tack vara höga hastigheter, utan kan indirekt förlora prestanda då höga hastigheter ofta går hand i hand med höga latenser, och höga latenser är någonting dåligt.
Och mer RAM än vad spelet drar ger dig ingenting mer än att din dator drar mer ström..

Sen så är det sällan värt att köpa de allra dyraste minnena, även billiga minnen går att klocka upprätt friskt.

Om du renderar väldigt mycket och hårddisken är din stora akilleshäl så skulle mycket RAM kunna vara bra för en virtuell hårddisk, men oftast så tar det mer tid att pilla med den än vad man tjänar på själva renderingen pga att den rensas varje gång du stänger av datorn.
Citera
2017-05-17, 16:53
  #4
Medlem
16 GB RAM-minne räcker till för gaming. Att ha mer än det påverkar överhuvudtaget inte prestandan i spel. Snabbare minnen gör rätt stor skillnad i en del spel och i dag är det väldigt vanligt att välla 3000/3200 Mhz DDR4 minnen i en speldator. Hur mycket minne du behöver för bildredigering beror på hur stora bilder, vilket fornmat bilderna har och hur många bilder du har uppe samtidigt. Men 16 GB räcker rätt långt och blir över för normalt bruk och 32 GB räcker absolut nog för de flesta.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-05-17 kl. 16:56.
Citera
2017-05-17, 16:55
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Vet inte hur minneskåt Photoshop är men antar 16 GB räcker skapligt och du kan ju alltid öka till 32 GB sen om det nu skulle behövas.

Till en del tillämpningar är ju snabbare minne märkbart bättre, på AMD Ryzen just nu så är det kanske svårt att hitta ett 32 GB kit som även går att köra i hög klockfrekvens dock.
Citera
2017-05-17, 17:00
  #6
Medlem
avcs avatar
Något troll på Swec påstod att minnet "cachar" information och filer och att därför 32GB alltid är bättre än 16GB, även om man aldrig någonsin använder mer än 8.

8GB räcker långt, men vill man spela är minst 12GB iaf att rekommendera.
Citera
2017-05-21, 20:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Något troll på Swec påstod att minnet "cachar" information och filer och att därför 32GB alltid är bättre än 16GB, även om man aldrig någonsin använder mer än 8.

8GB räcker långt, men vill man spela är minst 12GB iaf att rekommendera.

Båda har givetvis både rätt och fel.

Givetvis används RAM som "cache" om CPUns egna cache är fullt och den behöver dumpa till RAM. Men det är inte ofta som CPUn behandlar 32GB med information.
Citera
2017-05-22, 00:44
  #8
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Båda har givetvis både rätt och fel.

Givetvis används RAM som "cache" om CPUns egna cache är fullt och den behöver dumpa till RAM. Men det är inte ofta som CPUn behandlar 32GB med information.
Med 16GB har du fortfarande 10-13GB att "cacha" till vid hyfsat normal användning. Att ytterligare 16GB skulle göra skillnad är som att säga att operativsystemet jobbar effektivare på en dubbelt så stor hårddisk och ännu effektivare på en fyra gånger större, och att skillnaden av någon anledning kommer märkas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback