Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 01:15
  #1
Medlem
Tjenare! Tänkte se vad Flashback kan erbjuda för expertis!

Nu är det så att min far nyligen innan sjöläggning skickade in proppeller & axel till balansering innan han & jag fick tillbaka delarna och monterade. Båten vi har är en Cranchi 40 och i den sitter 2 st Volvo penta cad 71or. När vi nu skulle åka iväg för sommarens första åk så började barbord axel att kränga riktigt rejält så hela båten började skaka och vi fick stänga den för att åka tillbaka på styrbord motor. Efter lite skruv och fix så hade vi dragit fast centralbulten i axeln riktigt hårt och åkte för att testa igen, mildare denna gången men absolut ej, grova vibrationer igen.

Vi vet inte vad det kan vara, all hjälp uppskattas!
Citera
2017-05-18, 20:44
  #2
Medlem
Vad är det för motor
jag hittar ingen penta cad 71
ingen penta kad 71 heller
är det en Tamd 71 ?
eller D6 ?

Är det drev och i så fall vilket?
Eller rak axel?

Finns det ett stödlager till propelleraxeln och sitter det riktigt

Bara en svag gissning motorkuddarna ? Kolla först
Sitter drevet fast
Är axeln rak
Har den en koppling för ev vinkelskillnader mellan backslag och propelleraxel som kan vara utsliten i gummit
Har den en vibrationsdämpare som kan vara utsliten mellan motor och backslag

Propellern skadad kolla ev skador och reperationer samt obalans i propellern

Går den på alla cylindrarna

Är detta rätt motor

https://www.marinepartseurope.com/sv...t-7746660.aspx

Allt är mer spekulationer

Ni får nog gå till en duktig mekaniker om Ni inte hittar detta
Citera
2017-05-18, 21:29
  #3
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beall
Tjenare! Tänkte se vad Flashback kan erbjuda för expertis!

Nu är det så att min far nyligen innan sjöläggning skickade in proppeller & axel till balansering innan han & jag fick tillbaka delarna och monterade. Båten vi har är en Cranchi 40 och i den sitter 2 st Volvo penta cad 71or. När vi nu skulle åka iväg för sommarens första åk så började barbord axel att kränga riktigt rejält så hela båten började skaka och vi fick stänga den för att åka tillbaka på styrbord motor. Efter lite skruv och fix så hade vi dragit fast centralbulten i axeln riktigt hårt och åkte för att testa igen, mildare denna gången men absolut ej, grova vibrationer igen.

Vi vet inte vad det kan vara, all hjälp uppskattas!

Verkar ju vara nåt fel med babords axel. Problemet ni har är ju att ni skickade axeln och propellern till någon och så har ni monterat det tillbaka själva.

Således svårt att säga vad felet är, men jag hade överlåtit både demontering, balansering och återmontering till en firma/ett varv som har kunskap och erfarenhet av detta.

Nu står ni ju där med lång näsa och det kan ju faktiskt vara så att den firman som gjorde balanseringen inte tar nåt ansvar utan skyller på felaktig montering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback