Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-16, 21:54
  #1
Medlem
DocXs avatar
Som de flesta hobbykemister har jag bankat huvudet mot svavelsyreväggen. Nu sneglar jag på ett antal kasserade bilbatterier som jag har tillgång till. Är det någon som har återvunnit svavelsyra från äldre bilbatterier och har tips på vägen?
Jag har förstått det som att det bästa sättet att rena syran är destillering vid ~300 grader. Men hur mycket svavelsyra kan jag egentligen räkna med finns i ett äldre, urladdat batteri? Är inte det mesta av elektrolyten konsumerad till blysulfat?
Tacksam för alla tips!
Citera
2017-05-16, 23:39
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har ju ännu inte förbrukat den svavelsyra jag snodde hem från ett pappersbruk för 1,5 år sedan ungefär i samma veva som du hade någon leverans på gång som inte gick så bra. Innan dess funderade jag, och det gör jag väl lite nu med för det är inget evighetsförråd jag har, på att plundra gamla batterier.

Det första man ska göra är i alla fall att ladda batteriet så mycket det bara går. Syrakoncentrationen ökar ju med ökad laddning då svavel övergår från blysulfat till svavelsyra eller hur det var, något sånt.

Här är en film där de kokar raffinerar syran och smälter blyet till små blymuffins: https://www.youtube.com/watch?v=-FR4sEmY-54

Du behöver inte destillera, bara koka bort vattnet och några 300 grader ska väl inte vara nödvändigt.
Citera
2017-05-17, 00:59
  #3
Medlem
Drdeoos avatar
Vad har ni svavelsyra till?
Citera
2017-05-17, 09:01
  #4
Medlem
DocXs avatar
Svavelsyra är ett måste för allt riktigt kemiarbete. En grundreagent. Lite som att fråga vad man skall med mjölet till i ett kök. För att kunna göra grejer, helt enkelt.

Den svavelsyra jag får ut ur batterierna är missfärgad och full av orenheter. Jag misstänker ju så klart att det är inorganiska föroreningar, så att väteperoxidrening inte räcker. Om jag bara kokar ned syran finns ju föroreningarna kvar?
Citera
2017-05-17, 10:40
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Svavelsyra är ett måste för allt riktigt kemiarbete. En grundreagent. Lite som att fråga vad man skall med mjölet till i ett kök. För att kunna göra grejer, helt enkelt.

Den svavelsyra jag får ut ur batterierna är missfärgad och full av orenheter. Jag misstänker ju så klart att det är inorganiska föroreningar, så att väteperoxidrening inte räcker. Om jag bara kokar ned syran finns ju föroreningarna kvar?
Kollade du filmen? Syran som de tappade ut var alldeles svart först men bara den fick stå i lugn och ro ett par dagar så sjönk skräpet till botten och det var ren och klar syra i burken. Har du provat det?

Vill man filtrera så går det säkert bra med något filter av oorganiskt material men sedimentering är nog enklast och bäst.

Är syran färgad även efter sedimentering så vet jag inte vad det är.
Citera
2017-05-17, 11:01
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Varför inte köpa på dunk ? http://shop.thordohlssonskemiska.se/...-37-32-kg/76-0

Dom säljer till privatpersoner.
Citera
2017-05-17, 12:33
  #7
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Varför inte köpa på dunk ? http://shop.thordohlssonskemiska.se/...-37-32-kg/76-0

Dom säljer till privatpersoner.

Åh fy fan vad olagligt
Citera
2017-05-17, 12:48
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Åh fy fan vad olagligt

Inget olagligt med det. Men många företag med kemprodukter vänder sig enbart till andra företag då dom är grossister. Inte alltid så enkelt att hitta kemikalier i någorlunda små mängder som säljs till privatpersoner..

Oftast är det typ 20 ton eller så som säljs.

Batterisyra får man även tag på i vissa biltillbehörs affärer på enliters flaskor.
Citera
2017-05-17, 13:05
  #9
Medlem
DocXs avatar
Nej, det får man inte. Svavelsyra är tillståndspliktigt och olagligt att köpa om du inte har tillstånd. Det är sedan några år uppsatt på narkotikaprekursorlistan och är väldigt kontrollerat. De som fortfarande säljer batterisyra är skyldiga att kontrollera att köparen har tillstånd, och registrera köparens personuppgifter.
När köpte du senast en enliters flaska batterisyra? Och var?
Citera
2017-05-17, 14:09
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Nej, det får man inte. Svavelsyra är tillståndspliktigt och olagligt att köpa om du inte har tillstånd. Det är sedan några år uppsatt på narkotikaprekursorlistan och är väldigt kontrollerat. De som fortfarande säljer batterisyra är skyldiga att kontrollera att köparen har tillstånd, och registrera köparens personuppgifter.
När köpte du senast en enliters flaska batterisyra? Och var?

Batterisyra håller bara 37%, medan den svavelsyra som duger något till för experiment och synteser vanligen håller 95-98%. Jag har inte kollat nyligen, men 37% var lagligt utan tillstånd för ett par år sedan.
Citera
2017-05-17, 14:10
  #11
Medlem
DocXs avatar
Och nu är det inte det. Kolla igen
Man kokar lätt ned 37%-ig svavelsyra till koncentrerad, eftersom svavelsyran har en kokpunkt på 300 grader.
Citera
2017-05-17, 14:31
  #12
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Och nu är det inte det. Kolla igen
Man kokar lätt ned 37%-ig svavelsyra till koncentrerad, eftersom svavelsyran har en kokpunkt på 300 grader.

Ja, att det är lätt att koka ner vet jag, då jag har gjort det redan för närmare 20 år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback