Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 21:38
  #1
Medlem
Scatizs avatar
Har en Thomson TV, knappt 3 år gammal, som idag dog helt plötsligt när jag satt och kollade. Det blev en liten "poff" så va den helt svart och går ej att starta. Säkringen har inte gått och allt annat runt omkring fungerar felfritt. Blev inget flimmer på bilden eller liknande innan den dog, den bara blev svart.
Testade dra ur strömkabeln en stund men det hjälpte inte. TV:n kändes inte varm eller något liknande. Vad kan ha hänt?
Citera
2017-05-16, 21:40
  #2
Medlem
Crashs avatar
Kan vara vad som helst, säkert någon kondensator som brunnit
Citera
2017-05-17, 00:57
  #3
Medlem
Drdeoos avatar
Led?
Citera
2017-05-17, 01:51
  #4
Medlem
Eftersom den är mindre än tre år så skulle jag kolla med butiken. Reklamationsrätt för ursprungsfel gäller ju i tre år från köpet, och en TV ska väl inte bara gå sönder så där.
Citera
2017-05-17, 08:05
  #5
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Led?

Ja det är LED
Citera
2017-05-17, 08:05
  #6
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Eftersom den är mindre än tre år så skulle jag kolla med butiken. Reklamationsrätt för ursprungsfel gäller ju i tre år från köpet, och en TV ska väl inte bara gå sönder så där.

Tycker inte heller det! Ska förbi Elgiganten idag.
Citera
2017-05-17, 09:32
  #7
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag beklagar det inträffade. Alltid trist när elektroniska produkter går sönder eftersom de inte är lika lätta att reparera idag som de var förr. Kan dra en story ur verkligheten jag själv varit med om.

Jag köpte en beg 40" Samsung LCD plattTV av en familj ca 2010 för en tusenlapp. De hade själva köpt den ny ca ett knappt år tidigare. Men efter bara ett par månader så slocknade plötsligt TVn. Elektronikkedjan svarade då att de skulle skicka tillbaka TVn till Samsung. Men någon ny TV fick aldrig familjen utan de fick vackert vänta på att den "gamla" TVn skulle repareras. Men eftersom familjen hade småbarn så kunde de ju inte vara utan TV i flera månader så de köpte en ny TV i en annan butik.

Några månader senare fick de tillbaka sin "gamla" SamsungTV som det enl Samsung visade sig att moderkortet hade gått sönder på och som nu hade blivit utbytt. Men eftersom inte familjen hade behov av två TV-skärmar så sålde de den förstnämnda till mig för en tusenlapp. Har nu haft den i 7 år och den har fungerat klockrent i alla år trots att den vanligtvis står på i minst 8 timmar per dygn.

Så enl mig brukar det sällan bli fel på LCD-skärmar. Hur det är med LED har jag ingen erfarenhet av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback