Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-20, 22:35
  #13
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
AF´s aktivitetet och påhitt är inte alltid så roliga. Och du måste fortsätta att söka jobb och visa att du söker jobb, men det känns ändå bättre än socialen.
..men sämre än medborgarlön.

Citat:
Så småningom kommer du in i de sk FAS - de som är på väg att avvecklas. Men problemet finns ju kvar
Vilket problem? Att man arbetsbefriats av teknologin?

Citat:
, så det blir säkert något motsvarande.
Varför skulle man ersätta ett misslyckat system med ett likadant, istället för att tänka nytt och t ex införa medborgarlön?
Citera
2017-05-21, 22:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
..men sämre än medborgarlön.

Vilket problem? Att man arbetsbefriats av teknologin?

Varför skulle man ersätta ett misslyckat system med ett likadant, istället för att tänka nytt och t ex införa medborgarlön?

Javisst medborgarlön vore ett bra ja överlägset alternativ för alla berörda. Men det inte detta som diskuteras i tråden. Utom vad som händer när A-kassans stämpeldagar är slut.
Citera
2017-05-22, 11:20
  #15
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Tack för svaret. Det biter ju en rejält i röven i och med att man valde att inte vara med i facket tidigare än vad jag blev. En blandning av bekvämhet, dumhet och tron på att man sitter säkert. Nu får man ta den smällen och kan inte skylla på någon annan än mig själv. Men det känns surt.
Det är A-kassan du måste varit medlem i ett år för att få full a-kassa, inte facket. Facket kan man skita i om man inte vill ha inkomstförsäkring eller så.
Högsta nivå på akassa är typ brutto 800 kr per dagx5x4, detta får du ungefär också ut i aktivitetsstödet. Du måste anmäla dig till aktivitetsstödet första dan du blir utan A-kassa, annars kan det bli problem.
Citera
2017-05-22, 13:21
  #16
Medlem
Smegmas avatar
Jag menar a-kassan, skrev fel. Jag hade varit medlem i nio månader när det sket sig. Jag har cirka fyrtio dagar kvar att stämpla nu. Ska på något möte i morgon, något jobb och utvecklingsgaranti, så vi får väl se. En sak är dock säker och det är att den hjälp jag har fått av arbetsförmedlingen kunde jag lika gärna varit utan. Pinsamt ställe och när man går dit så är det som att stiga rätt in i ett zoo-/djungel. Luktar illa gör det också och en massa kacklande som man inte förstår...
Citera
2017-05-23, 08:35
  #17
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jag menar a-kassan, skrev fel. Jag hade varit medlem i nio månader när det sket sig. Jag har cirka fyrtio dagar kvar att stämpla nu. Ska på något möte i morgon, något jobb och utvecklingsgaranti, så vi får väl se. En sak är dock säker och det är att den hjälp jag har fått av arbetsförmedlingen kunde jag lika gärna varit utan. Pinsamt ställe och när man går dit så är det som att stiga rätt in i ett zoo-/djungel. Luktar illa gör det också och en massa kacklande som man inte förstår...
Då hade du en taskig pisschef som inte kunde ge dig 3 månader till??
Men det är oftast inte så farligt som du tror med "jobb och utvecklingsgatanti" men glöm inte anmäla dig typ gå dit sista dan på din äkta akassedag.
Citera
2017-05-23, 15:20
  #18
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Då hade du en taskig pisschef som inte kunde ge dig 3 månader till??
Jepp, han var och är ett riktigt rövhål. Jag skulle inte pissa på honom om han så brann. Var på Jobbgarantimöte på A.F idag och det vat väl som jag trodde efter att ha läst era inlägg. Man behåller samma ersättning och aktivitetsgarantin kickar igång direkt efter sista stämpeldagen. Nu skulle jag få en ny handläggare sa dom och då kunde jag inte hålla käften utan sa ett par väl valda ord med tanken på att den handläggaren jag har nu har jag inte träffat en enda gång på ett år - inte ens när jag skrev in mig och skulle gå på ett möte. Det är ett namn på ett papper bara.

Som sagt A.F kan dom smälla igen fullständigt. Men man är ju tvungen att hålla dom som arbetar där sysselsatta för att själv få någon krona på fickan. Men fan vilket skitställe!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback