Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 18:57
  #1
Medlem
Sweeper80s avatar
Så, jag vill sätta manuella inställningar på min Netgear GS105E som är kopplad till/efter min Nighthawk R7000. Switchens IP kommer att vara .1.2 och och Nighthawken är .1.1.

Spelar det någon roll vad jag sätter gatewayen till? Ska det vara samma som någon adress i routern eller till internetleverantören?
Citera
2017-05-16, 19:14
  #2
Medlem
Varför vill du sätta gateway på switchen?
Citera
2017-05-16, 19:18
  #3
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Varför vill du sätta gateway på switchen?

Den säger att jag ska ange en.
Citera
2017-05-16, 19:30
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Den säger att jag ska ange en.
Gör du ingenting så tilldelas switchen en ip/subnet/gw från din Nighthawk så om du vill ha en fast så tilldela din switch en fast ip i Nighthawk'en så slipper du hålla reda på varje enhet för sig och få kollisioner...
Citera
2017-05-16, 19:59
  #5
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Gör du ingenting så tilldelas switchen en ip/subnet/gw från din Nighthawk så om du vill ha en fast så tilldela din switch en fast ip i Nighthawk'en så slipper du hålla reda på varje enhet för sig och få kollisioner...

I know, tack.
Jag har inga problem att hålla koll på enheter och har redan fast IP till XOne, mobilen, laptop, desktop, o.s.v.
Citera
2017-05-16, 20:07
  #6
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Så, jag vill sätta manuella inställningar på min Netgear GS105E som är kopplad till/efter min Nighthawk R7000. Switchens IP kommer att vara .1.2 och och Nighthawken är .1.1.

Spelar det någon roll vad jag sätter gatewayen till? Ska det vara samma som någon adress i routern eller till internetleverantören?

Om du vill att din switch ska kunna kommunicera med datorer utanför ditt nätverk konfigurerar du switchen med din routers LAN-ip (.1.1) som gateway.

Om du inte vill att den ska kunna kommunicera utanför nätverket sätter du något annat...

Gateway (eller default gateway) är dit man skickar paket som ska utanför sitt eget nätverk.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-05-16 kl. 20:13.
Citera
2017-05-16, 20:12
  #7
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du vill att din switch ska kunna kommunicera med datorer utanför ditt nätverk konfigurerar du switchen med din routers LAN-ip som gateway (aka router).

Om du inte vill att den ska kunna kommunicera utanför nätverket sätter du något annat...

Gateway (eller default gateway) är dit man skickar paket som ska utanför sitt eget nätverk.

Danke. Jag vill inte det. Kan då switchen ha samma adress som switchens IP - t.ex. 1.2.?

Jag försöker att lämna den tom, men det vill inställningssida inte acceptera.
Citera
2017-05-16, 20:17
  #8
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Danke. Jag vill inte det. Kan då switchen ha samma adress som switchens IP - t.ex. 1.2.?

Jag försöker att lämna den tom, men det vill inställningssida inte acceptera.

Ja om GUI:et sväljer det...
Annars kan du sätta vad som helst inom nätet, t.ex 192.168.1.254

Din switch kommer då att skicka paket med destination utanför nätet till 192.168.1.254.
Om .254 inte är en router kommer den att droppa paketen.
Om .254 inte finns så kommer din switch inte ens att lyckas ARP:a .254.
Citera
2017-05-16, 20:26
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
I know, tack.
Jag har inga problem att hålla koll på enheter och har redan fast IP till XOne, mobilen, laptop, desktop, o.s.v.
Det bästa är att sätta alla enheter till att hämta automatiskt från dhcp (din Nighthawk)
I din Nighthawk tilldelar du fasta ip till de enheter som du inte vill skall ändras, då sköts allt automatiskt och du har bara ett ställe att administrera det på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback