Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 16:08
  #1
Medlem
Hej,

Jag tar mest privata bilder inomhus (ej söderläge på lägenheten så ganska taskigt ljus) samt en del semesterbilder. Bilderna blir fööör mörka oavsett inställning på mobilen och jag är inte den som sitter o redigerar bilder i efterhand. På insta kör jag nofilter då de flesta sabbar bilderna i mitt tycke.

Själv har jag endast erfarenhet av kompaktkameror för ca 2000kr för 6-7år sedan samt mobilkameror de senaste 6-7 åren. Jag har haft allt mellan Iphone 4s till iphone 7 plus men även Samsung S5,S6,S7 och den nuvarande mobilen är Iphone 7 plus.

Nyligen har jag kollat igenom privata bilde tagna de senaste 10 åren och insett att jag behöver ha en bättre fotoapparat då de finaste bilderna jag har är tagna med de gamla kompakta kamerorna jag har haft och det med autoinställning.

Nu tvekar jag mellan att köpa:
Systemkamera Nikon D3400 + AF-P DX 18-55/3,5-5,6G VR för ca 5300kr
Kompaktkamera Nikon B700 för ca 4300kr (ser dock ut som en systemkamera)

Det som gör mig skeptiskt till att köpa B700 är att den endast klarar ISO3200 medan den andra går en bit över 20 000. Men frågan är ju egentligen om man behöver starkare ISO än 3200???

Om det går att ta häftiga bilder på vatten som rinner/spills ut och sånt vore det bra. Jag vill inte lägga ner ca 4-5 tusen på "fel" kamera och jag har inte sett nån fysisk butik somhar B700 inne. Youtube surf har endast lett till en nörd som hatar kameran för att han verkar vara en inbiten systemkamera fantast. Resten av recensionerna visar videosuperzoomen på 60x och enstaka fågelbild så jag har inte kunnat avgöra om den är bra för bilder eller ej.

Please help a rookie och det snart, båda är beställda men jag tänker endast hämta ut en 🙂🙂🙂
Citera
2017-05-20, 18:43
  #2
Moderator
rotadents avatar
Ditt största problem med en kamera som B700 är att den kommer att brusa avsevärt mer än Nikon D3400 på motsvarande ISO. Så om du ofta kommer att pressa ISO tycker jag att du ska satsa på en systemkamera med stor sensor som hanterar brus bra. B700 är säkert en bra kamera, men för dina behov verkar brusprestandan vara viktig.

Generellt tycker jag att man ska undvika bridgekameror/superzoomar om man inte har behov av räckvidden. De brukar prestera sämre optiskt än kameror med mer normala brännvidder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback