Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-05, 19:15
  #997
Medlem
PlutoniumPinnars avatar
Dum fråga, jag är extremt dåligt insatt i ämnet men jag har googlat och kan bara hitta bristfällig och gammal information på engelska och svenska. Hur är det med de där ryska och kazakiska less-than-lethal-vapnen de säljer som skjuter gummikulor? Ammunitionen verkar vara vanlig 9mm PAK med en gummikula insatt. Kan man bara beställa hem en sån pistol med ammunition och ersätta gummikulorna med stålkulor? Hade det funkat bra?
2019-06-05, 20:14
  #998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoniumPinnar
Dum fråga, jag är extremt dåligt insatt i ämnet men jag har googlat och kan bara hitta bristfällig och gammal information på engelska och svenska. Hur är det med de där ryska och kazakiska less-than-lethal-vapnen de säljer som skjuter gummikulor? Ammunitionen verkar vara vanlig 9mm PAK med en gummikula insatt. Kan man bara beställa hem en sån pistol med ammunition och ersätta gummikulorna med stålkulor? Hade det funkat bra?

Nej. De vapnen är numer licensbelagda. Möjligtvis inte i Kazakstan? Hylsan har dock en snävt bockad "shoulder". Du kan inte ladda en projektil genom den shouldern och du kommer inte hitta laddverktyg till 9mm pak. Därtill så ska pipan vara både trångborrad och spiralborrad av vad jag hört.
2019-06-05, 20:23
  #999
Medlem
PlutoniumPinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Nej. De vapnen är numer licensbelagda. Möjligtvis inte i Kazakstan? Hylsan har dock en snävt bockad "shoulder". Du kan inte ladda en projektil genom den shouldern och du kommer inte hitta laddverktyg till 9mm pak. Därtill så ska pipan vara både trångborrad och spiralborrad av vad jag hört.
Tack för informationen, precis vad jag ville veta. Borde ha insett att det inte går när ingen annan verkar ha gjort det
2019-06-05, 21:26
  #1000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoniumPinnar
Tack för informationen, precis vad jag ville veta. Borde ha insett att det inte går när ingen annan verkar ha gjort det

Det har gjorts, men då har man borrat ur pipan och brotchat upp patronläget till 9x17 eller andra riktiga kalibrar. Man kan också kapa hylsan under shouldern och ladda med riktiga kulor om man inte vill brotcha ett nytt patronläge. Licenskravet är problemet nu, men det finns många på drift i Ryssland. Vapnen håller mycket högre kvalitet än pak pistolerna man kan köpa i EU.
2019-07-01, 18:29
  #1001
Medlem
WaffenJannes avatar
Har en Beretta Jaguar 71 i .22LR som behövde en ny pipa eftersom det var ett dekorationsvapen. Pipan har en underdel som man skulle kunna göra i ett eget stycke och sen svetsa fast på en svarvad stång men tänkte jag skulle försöka göra allt från ett enda pipämne.

Här kan ni se arbetsgången på ett ungefär:

https://minfil.com/5fze56x4ne/Jaguar71_jpg
2019-07-07, 10:42
  #1002
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Har en Beretta Jaguar 71 i .22LR som behövde en ny pipa eftersom det var ett dekorationsvapen. Pipan har en underdel som man skulle kunna göra i ett eget stycke och sen svetsa fast på en svarvad stång men tänkte jag skulle försöka göra allt från ett enda pipämne.

Här kan ni se arbetsgången på ett ungefär:

https://minfil.com/5fze56x4ne/Jaguar71_jpg
Nu börjar det likna nåt, mycket bra jobb. Det är inte den lättaste vägen att gå, men den bästa.
Det är väl i princip vad jag gjorde med Berettan.
2019-10-09, 11:14
  #1003
Medlem
T-80Us avatar
Den här tråden klarar ni inte av att styra upp. Den låses härmed.

//Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback