Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 09:00
  #1
Medlem
Måste man betala allmän löneavgift som egenföretagare? Vi säger att jag jobbar helt själv, har inga anställda... Är det fortfarande ett måste då att betala?
Citera
2017-05-16, 09:12
  #2
Avstängd
lOsTbOy11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Måste man betala allmän löneavgift som egenföretagare? Vi säger att jag jobbar helt själv, har inga anställda... Är det fortfarande ett måste då att betala?
så fort du tar ut lön, ja du måste betala
Citera
2017-05-16, 09:16
  #3
Medlem
nvm, tack för svar!
Citera
2017-05-16, 09:19
  #4
Medlem
Om du har AB kan du ta ut det som utdelning. Tanke på bolagsskatt och 3:12 regler hade inte varit lönsamt ta ut mer än runt 150-160k så. Då utdelnig är inte pensionsgrundande utan pension avsättning sitter i SSC. Dock kan du optimera låta företag sätta av större del vinsten i privat pension sparande.
Citera
2017-05-17, 11:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Om du har AB kan du ta ut det som utdelning. Tanke på bolagsskatt och 3:12 regler hade inte varit lönsamt ta ut mer än runt 150-160k så. Då utdelnig är inte pensionsgrundande utan pension avsättning sitter i SSC. Dock kan du optimera låta företag sätta av större del vinsten i privat pension sparande.
Så om man har AB så kan man ta ut allmän löneavgift som egen vinning efter skatt och moms om man är ensam?

Det hade förändrat min syn på eget företagande avsevärt.
Citera
2017-05-17, 11:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Så om man har AB så kan man ta ut allmän löneavgift som egen vinning efter skatt och moms om man är ensam?

Det hade förändrat min syn på eget företagande avsevärt.

Fördel med äga ett AB emot löne anställd endast är att du får ändå inga pension avsättning över lön på över 7.5 IBB men du får ändå betala SSC över det. Och AB möjlighet sätta av större del för pension.

Dock 3:12 regler gör dock väldig svårt tjäna så mycket i skatt på det även om går optimera så man sparar lite i effektivt skatt alla fall.

Så om man optimerad uttag i utdelnig, lön och avsättning till pension till exakt rätt nivå blir det extra vinst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback