Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-16, 06:13
  #1
Medlem
Bluepants avatar
Jag har fått det starkt vid ett tidigare tillfälle men trodde då att det berodde på något annat. Men nu har det återkommit.

Som titeln säger, starka myrkrypningar i händerna som om jag hyperventilerat, fast jag andas lugnt. Det kan även förekomma milt i läppen/underkäken/tänderna. Jag kan få detta svagt under samtliga CS rus men då har det varit mycket milt. Nu för andra gången blir det VÄLDIGT starkt, som elektricitet i händerna. Är det adrenalin eller nåt med hjärtat? De här två gångerna har det även liksom krampat i händerna.

Anledningen varför jag skriver i akut är för att det skedde nyss. Är det något att oroa sig över? Tack!
Citera
2017-05-16, 06:22
  #2
Medlem
Zot^s avatar
Du har tagit för mycket. Det går över, har hänt mig med. Ta en benso ifall du har några, det hjälper.
Citera
2017-05-16, 06:25
  #3
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Du har tagit för mycket. Det går över, har hänt mig med. Ta en benso ifall du har några, det hjälper.

Aha! ruset känns inte stå starkt egentligen det är bara enormt starka krypningar/vibration/kramp i händerna. Det har inget med hjärtat att göra? För då får man ju stickningar/domningar osv, fast kanske bara i vänster hand?
Citera
2017-05-16, 06:34
  #4
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Aha! ruset känns inte stå starkt egentligen det är bara enormt starka krypningar/vibration/kramp i händerna. Det har inget med hjärtat att göra? För då får man ju stickningar/domningar osv, fast kanske bara i vänster hand?

Vad exakt har du tagit? Det har med blodcirkulationen att göra, dem flesta CS drogerna stryper blodcirkulationen till viss del vilket orsakar dessa obehagliga symptom vid överdosering.
Citera
2017-05-16, 06:40
  #5
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Vad exakt har du tagit? Det har med blodcirkulationen att göra, dem flesta CS drogerna stryper blodcirkulationen till viss del vilket orsakar dessa obehagliga symptom vid överdosering.

Ritalin och E var de två gånger det skett såhär "illa" (som nu). Det känns ju ganska intensivt (inte ruset utan känslan) och KÄNNS nästan som att man är påväg att få en hjärtinfarkt, stroke eller EP-anfall. Det har även skett på kokain men inte lika illa. Mer ett svagt stickande/myrkrypande som om man skulle ha hyperventilerat. Men de här gångerna har varit nästan som att man setat på handen länge fast utan direkta (märkbara) domningar, mer kramp i så fall.

EDIT:
Inte blandat dvs, var för sig.
Citera
2017-05-16, 06:45
  #6
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Ritalin och E var de två gånger det skett såhär "illa" (som nu). Det känns ju ganska intensivt (inte ruset utan känslan) och KÄNNS nästan som att man är påväg att få en hjärtinfarkt, stroke eller EP-anfall. Det har även skett på kokain men inte lika illa. Mer ett svagt stickande/myrkrypande som om man skulle ha hyperventilerat. Men de här gångerna har varit nästan som att man setat på handen länge fast utan direkta (märkbara) domningar, mer kramp i så fall.

EDIT:
Inte blandat dvs, var för sig.

Om det är så illa så kanske du borde ringa vårdguiden och höra, har för mig att 1177 är numret (googla) för jag är ingen läkare. Kan bara säga av personlig erfarenhet att enbart ritalin i sig är en av de CS som är mest benägen att framkalla detta och ifall du tagit det precis efter E (eller tvärt om) så känns det inte så jätteunderligt att det blev så här. Men du kanske borde ringa och höra med dem, speciellt om du får ont också.

edit: Eller det kanske är giftinformationscentralen man ringer och hör med angående ett sånt här problem, jag vet faktiskt inte för jag har aldrig behövt göra det själv.
Citera
2017-05-16, 06:47
  #7
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Om det är så illa så kanske du borde ringa vårdguiden och höra, har för mig att 1177 är numret (googla) för jag är ingen läkare. Kan bara säga av personlig erfarenhet att enbart ritalin i sig är en av de CS som är mest benägen att framkalla detta och ifall du tagit det precis efter E (eller tvärt om) så känns det inte så jätteunderligt att det blev så här. Men du kanske borde ringa och höra med dem, speciellt om du får ont också.

Får inte ont på det sättet. Känner mig inte sugen på att ringa 1177 då detta förstås hade varit något illa om det vore i nyktert tillstånd, så jag kommer inte få ett vettigt svar. Men du känner igen känslan alltså? Att det liksom surrar i hela händerna och lite i läppen/tänderna? Kramper i händerna?

Det underliga är att jag inte direkt tagit så mycket. Men det kanske kom mycket på en gång. Byggdes upp mer och mer en stund och hjärtat slog hårt sen försvann det. Har inte tagit E på ett bra tag men samma sak har hänt vid ett tidigare tillfälle på E, under upgången som nu.
__________________
Senast redigerad av Bluepant 2017-05-16 kl. 06:50.
Citera
2017-05-16, 06:55
  #8
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Får inte ont på det sättet. Känner mig inte sugen på att ringa 1177 då detta förstås hade varit något illa om det vore i nyktert tillstånd, så jag kommer inte få ett vettigt svar. Men du känner igen känslan alltså? Att det liksom surrar i hela händerna och lite i läppen/tänderna? Kramper i händerna?

Det underliga är att jag inte direkt tagit så mycket. Men det kanske kom mycket på en gång. Byggdes upp mer och mer en stund och hjärtat slog hårt sen försvann det.

Tror jag menade giftinformationscentralen inte vårdguiden, hur som helst så känner jag igen det ja, tror det hänt mig säkert 4ggr då jag tagit för mycket ritalin och en gång när jag tagit för mycket tjack. Har alltid käkat någon benso eller använt heroin och då har det försvunnit, eller så har jag slutat bry mig (kommer inte ihåg vilket, kanske både och). Menar dock inte att det är ett smart val att proppa i sig massa opiater dock.

Även fast ruset från den ena drogen gått över så sitter drogen kvar i kroppen ett tag till, kan vara det som gjorde att det blev för mycket i alla fall (beror väl på hur långt mellanrum det var mellan doserna iofs).
Citera
2017-05-16, 06:58
  #9
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Tror jag menade giftinformationscentralen inte vårdguiden, hur som helst så känner jag igen det ja, tror det hänt mig säkert 4ggr då jag tagit för mycket ritalin och en gång när jag tagit för mycket tjack. Har alltid käkat någon benso eller använt heroin och då har det försvunnit, eller så har jag slutat bry mig (kommer inte ihåg vilket, kanske både och). Menar dock inte att det är ett smart val att proppa i sig massa opiater dock.

Även fast ruset från den ena drogen gått över så sitter drogen kvar i kroppen ett tag till, kan vara det som gjorde att det blev för mycket i alla fall (beror väl på hur långt mellanrum det var mellan doserna iofs).

Har inte tagit E på över en månad. Tack hursomhelst för din hjälp. Vet du vad detta fenomen beror på? Finns det mer information någonstans?
Citera
2017-05-16, 07:10
  #10
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Har inte tagit E på över en månad. Tack hursomhelst för din hjälp. Vet du vad detta fenomen beror på? Finns det mer information någonstans?

Dålig blodcirkulation, om du inte tagit e på över en månad så kan det omöjligt ha varit en bidragande faktor. Det måste i princip vara ritalinet i så fall.

http://www.healthline.com/health/poo...oms-causes?m=2 första man får upp om man googlar det (på engelska). Ser ju ut att stämma med vad jag trodde samt vad du har för symptom.

Edit: Om du menar varför det händer så är det för att centralstimulanter är vasokonstriktiva (dvs dem krymper blodkärlen) och varför dem är det är jag inte helt säker på men jag tror det är bl.a för att dem aktiverar a1 adrenerga receptorer.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-05-16 kl. 07:20.
Citera
2017-05-16, 15:06
  #11
Medlem
tjackifnatts avatar
får också så på metylfenidat/ritalin. sticker och domnar, speciellt händer, ben och ansikte..
brukar mest få det när ritalinet/ruset är påväg ner

tror också det har att göra med, som någon skrev, att blodkärlen drar ihop sig av den substansen + dålig blodcirkulation eller något
Citera
2017-05-17, 12:45
  #12
Medlem
Bluepants avatar
Tackar för svar! Inget att oroa sig för alltså? Vill påpeka att känslan är väldigt påtaglig dvs går inte att missa överhuvudtaget, men inte nödvändigtvis obehaglig. Det återkom en gång sedan jag skrev tråden pga en liten återdosering, dock mycket svagare den gången. Ett starkt surrande i händerna och lite i underläppen.

De gångerna jag fått det så brukar det komma och försvinna väldigt plötsligt (1-2 minuter), de gånger det kommit mindre intensivt så har det ofta varit lite längre, några minuter till kanske.

Den första gången det skedde så trodde jag att det berodde på något helt annat. Hade nämligen råkat ta en 5-HTP någon timme innan en stark E. Vilket gav denna starka surrande känsla fast väldigt stark, och då dessutom kramp i händerna så att nävarna liksom stängdes och jag inte kunde öppna dem. Antog DÅ att det kunde ha varit början till serotonergt syndrom och att jag kanske var nära på något slags anfall. Men nu fick jag alltså liknande på kanske 2-3x 54mg metylfenidat? Dock kan jag inte säga helt säkert att jag fick kramper denna gång, möjligtvis, dock svagare. Surrandet i händerna var dock åtminstone nästan samma nivå.

Värt att nämna när känslan börjar (åtminstone nu senast) så brukar hjärtat kännas väldigt ansträngt/dunkar hårt/lite tung andning. Plötsligt försvinner den ansträngda känslan helt och jag känner mig plötsligt ganska bra, trots att surrandet i händerna fortsätter. Då känner jag mig inte ansträngd alls, och kan gå på promenad t.ex upp för en backe utan några som helst problem och utan att bli andfådd. Skulle det möjligtvis bara kunna ha att göra med uppgång/när substansen kickar in? (Fick det under nedgång men hade återdoserat så kan ha varit lite mer på väg). I fallet med E:n skulle jag kunna förstå att det bara är kopplat till uppgång då det var väldigt starkt då, men nu senast med metylfenidaten var det inte starkt alls (bortsett från denna känsla). Svagt rus om något.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback