Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 00:52
  #1
Medlem
MrSimpletons avatar
Har problem med min Macbook Pro som kom till för någon dag sedan. Det är så att vid uppstart när jag inte använt datorn så är skärmen matt i färgerna och mörka områden finns på skärmen. Även "ghosting" förekommer då fönster och kanter hänger kvar trots att jag stängd ner dom.

Såhär ser det ut;
https://www.pixeltopic.com/image/mlquxqezfnyyr/


Laptopen är från 2012 och har använts flitigt. Är det något som håller på att ge upp kanske?


Tack på förhand.
Citera
2017-05-16, 02:21
  #2
Medlem
Eftersom dock'en och ikonerna på skrivbordet i undre halvan inte är mörkare så borde det inte vara panelen, drivkretsar för panelen eller grafikkretsarna.

Så min gissning är att antingen så är det fel på en minneskrets eller så är det fel i programvaran.

Har din modell en DVD-spelare? Kan du starta från någon startskiva och se att det ger samma fel?

Om du har två löstagbara minneskretsar så kan du ju testa att ta bort en i taget och se om det hjälper.

Men kan kanske fortfarande vara någon drivkrets som är trasig. Sker ju rätt avancerade minnes-mappningar/förflyttningar i grafikkretsar så det kanske kan ge sådana effekter. Gjorde några Google sökningar men hittar inget som liknar ditt problem. Om uppdelat i två delar så verkar det oftast vara vertikalt. Om horisontellt så verkar det oftast vara mer oregelbundna mönster.

Du kan ju ansluta en extern skärm också för att se om grafikkretsen är trasig.
Citera
2017-05-16, 09:42
  #3
Moderator
Protons avatar
0.02 - Trådstart och forumval.

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: Mac
/Moderator
Citera
2017-05-16, 18:12
  #4
Medlem
MrSimpletons avatar
Nej precis, hittade inte heller någon som såg ut att ha likadant problem specifikt. Jag testade koppla in den till skärm och det mörka fanns INTE vid en dubblering.

Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Eftersom dock'en och ikonerna på skrivbordet i undre halvan inte är mörkare så borde det inte vara panelen, drivkretsar för panelen eller grafikkretsarna.

Så min gissning är att antingen så är det fel på en minneskrets eller så är det fel i programvaran.

Har din modell en DVD-spelare? Kan du starta från någon startskiva och se att det ger samma fel?

Om du har två löstagbara minneskretsar så kan du ju testa att ta bort en i taget och se om det hjälper.

Men kan kanske fortfarande vara någon drivkrets som är trasig. Sker ju rätt avancerade minnes-mappningar/förflyttningar i grafikkretsar så det kanske kan ge sådana effekter. Gjorde några Google sökningar men hittar inget som liknar ditt problem. Om uppdelat i två delar så verkar det oftast vara vertikalt. Om horisontellt så verkar det oftast vara mer oregelbundna mönster.

Du kan ju ansluta en extern skärm också för att se om grafikkretsen är trasig.
Citera
2017-05-19, 23:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Har problem med min Macbook Pro som kom till för någon dag sedan. Det är så att vid uppstart när jag inte använt datorn så är skärmen matt i färgerna och mörka områden finns på skärmen. Även "ghosting" förekommer då fönster och kanter hänger kvar trots att jag stängd ner dom.

Såhär ser det ut;
https://www.pixeltopic.com/image/mlquxqezfnyyr/


Laptopen är från 2012 och har använts flitigt. Är det något som håller på att ge upp kanske?


Tack på förhand.

Vän dig till http://www.99mac.se.. dom har svar på allt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback