Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 00:33
  #1
Medlem
Undrar om det är möjligt att gömma pengar för CSN:s så att jag inte överskrider fribeloppet?
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...ibelopp/1.2568

Kan man t.ex. be sin arbetsgivare att betala ut lön vid ett senare tillfälle, alltså deklarera mindre under tiden då jag pluggar och få ut en stor klumpsumma efter att jag har pluggat klart?

Finns det andra alternativa lösningar, så som att ha en målvakt som får lönen i sitt namn?

Eller går det att gömma pengarna i en egen firma eller ett aktiebolag och ta ut pengarna när jag har pluggat färdigt och först då betala skatt samt deklarera för dem?

Finns det fler lagliga/olagliga sätt att ta sig runt detta?

Tacksam för svar och upplysningar
Citera
2017-05-16, 00:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevbararn735
Undrar om det är möjligt att gömma pengar för CSN:s så att jag inte överskrider fribeloppet?
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...ibelopp/1.2568

Kan man t.ex. be sin arbetsgivare att betala ut lön vid ett senare tillfälle, alltså deklarera mindre under tiden då jag pluggar och få ut en stor klumpsumma efter att jag har pluggat klart?

Finns det andra alternativa lösningar, så som att ha en målvakt som får lönen i sitt namn?

Eller går det att gömma pengarna i en egen firma eller ett aktiebolag och ta ut pengarna när jag har pluggat färdigt och först då betala skatt samt deklarera för dem?

Finns det fler lagliga/olagliga sätt att ta sig runt detta?

Tacksam för svar och upplysningar

det är svårt att komma undan sådant. om jag hade skapat ett företag och undkommit skatt hade jag aldrig betalat någon skatt i efterhand. det smartaste är att aldrig bidra alls.
Citera
2017-05-16, 06:20
  #3
Medlem
Öppna AB möjligt om arbetsgivaren tillåter dig fakturera summan istället.
Citera
2017-05-16, 07:54
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevbararn735

Kan man t.ex. be sin arbetsgivare att betala ut lön vid ett senare tillfälle, alltså deklarera mindre under tiden då jag pluggar och få ut en stor klumpsumma efter att jag har pluggat klart?

:

Då begår arbetsgivaren skattebrott , så kan du få med arbetsgivaren på det så är det såklart möjligt... men lika självklart är det bedrägeri från din sida.

Så, med en oseriös arbetsgivare gmfunkar det nog, med en seriös, inte så sannolikt.
Citera
2017-05-16, 23:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Då begår arbetsgivaren skattebrott , så kan du få med arbetsgivaren på det så är det såklart möjligt... men lika självklart är det bedrägeri från din sida.

Så, med en oseriös arbetsgivare gmfunkar det nog, med en seriös, inte så sannolikt.

Varför skulle det vara skattebrott? Är väl vanligt hos tex. egenföretagare att man tar ut hela årslönen på en gång?
Citera
2017-05-16, 23:54
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Varför skulle det vara skattebrott? Är väl vanligt hos tex. egenföretagare att man tar ut hela årslönen på en gång?

De sociala avgifterna skall erläggas per månad om man har anställda.
Citera
2017-05-17, 07:20
  #7
Medlem
Mm, verkar dock ganska dyrt att ha företag, mycket avgifter och dylikt. Bästa kanske är att bara skita i det, och strunta i bidraget
Citera
2017-05-17, 09:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
De sociala avgifterna skall erläggas per månad om man har anställda.

Arbetsgivaravgifter betalas mig veterligen bara på utbetald lön och erhållna förmåner. Innestående lön är det inte arbetsgivaravgifter på.
Citera
2017-05-17, 11:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Arbetsgivaravgifter betalas mig veterligen bara på utbetald lön och erhållna förmåner. Innestående lön är det inte arbetsgivaravgifter på.

Man kan ju jämföra med semesterlön som är intjänad av arbetstagaren men inte betalas ut förrän semestern tas ut. Arbetsgivaren bokar upp en skuld för arbetsgivaravgiften men den betalas inte in förrän semesterlönen betalas ut. Hade det stämt att sociala avgifter ska betalas månatligen oavsett om lönen är utbetald så hade ag behövt betala in avgifter även på semesterlöneskulden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback