Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-16, 00:33
  #1
Medlem
Undrar om det är möjligt att gömma pengar för CSN:s så att jag inte överskrider fribeloppet?
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...ibelopp/1.2568

Kan man t.ex. be sin arbetsgivare att betala ut lön vid ett senare tillfälle, alltså deklarera mindre under tiden då jag pluggar och få ut en stor klumpsumma efter att jag har pluggat klart?

Finns det andra alternativa lösningar, så som att ha en målvakt som får lönen i sitt namn?

Eller går det att gömma pengarna i en egen firma eller ett aktiebolag och ta ut pengarna när jag har pluggat färdigt och först då betala skatt samt deklarera för dem?

Finns det fler lagliga/olagliga sätt att ta sig runt detta?

Tacksam för svar och upplysningar
Citera
2017-05-16, 00:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevbararn735
Undrar om det är möjligt att gömma pengar för CSN:s så att jag inte överskrider fribeloppet?
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...ibelopp/1.2568

Kan man t.ex. be sin arbetsgivare att betala ut lön vid ett senare tillfälle, alltså deklarera mindre under tiden då jag pluggar och få ut en stor klumpsumma efter att jag har pluggat klart?

Finns det andra alternativa lösningar, så som att ha en målvakt som får lönen i sitt namn?

Eller går det att gömma pengarna i en egen firma eller ett aktiebolag och ta ut pengarna när jag har pluggat färdigt och först då betala skatt samt deklarera för dem?

Finns det fler lagliga/olagliga sätt att ta sig runt detta?

Tacksam för svar och upplysningar

det är svårt att komma undan sådant. om jag hade skapat ett företag och undkommit skatt hade jag aldrig betalat någon skatt i efterhand. det smartaste är att aldrig bidra alls.
Citera
2017-05-16, 06:20
  #3
Medlem
Öppna AB möjligt om arbetsgivaren tillåter dig fakturera summan istället.
Citera
2017-05-16, 07:54
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevbararn735