Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 23:51
  #1
Moderator
fredrik686s avatar
Hej besökare i forumdelen Utbildning och studier

Den tråden avhandlar trådarna om studentbostäder i forumdelen utbildning och studier, inte studentbostäder i andra forumdelar för där är det andra mods som är ansvariga. Inte heller diskuterar vi andra trådar än studentbostäderna i den här tråden.

Jag har nu senaste tiden försökt strukturera upp trådarna om studentbostäder i forumdelen.
Trådar som handlar om studentboende i 1 stad har sammanfogats så vi får en stor tråd om sånt för varje stad. Trådar som handlar om studentboenden i flera städer har för det mesta lämnats orörda, men nya trådar kommer inte accepteras. Handlar tråden om 1 stad så ska de tas i befintlig tråd (finns ingen tråd för den staden får en ny tråd såklart skapas) och handlar tråden om flera städer så får ni dela upp frågorna ni har för varje stad och ställa i respektive stads tråd.
En del trådar har fått ett nytt namn så det blir mer enhetligt: "Studentboende i [stad]"
Jag har taggat varje tråd med taggen "studentboende" samt skapat 3 st alias så "studentlägenheter", "studentbostäder" och "studentbostad" som tagg leder till taggen "studentboende". En sökning på taggen gör att man lätt hittar trådarna: https://www.flashback.org/find_threa...=studentboende

Trådarna om studentbostäder i Uppsala samt Lund har en FAQ i startinlägget:
(FB) Studentboende i Uppsala (se första inlägget för FAQ /Mod)
(FB) Studentboende i Lund (se första inlägget för FAQ /Mod)

Är det någon som har bra koll på någon av de andra städerna så får man mer än gärna sammanställa en liten FAQ som jag kan redigera in i startinlägget (kan skickas i PM till mig). Jag personligen tycker Uppsala-tråden är mer översiktlig än Lund men jag ställer inte så stora krav på FAQ-materialet mer än att det är sakligt och korrekt.

Förslag på fler taggar mottages tacksamt.

I den här tråden kan ni även uttrycka åsikter om modereringen som helhet i trådarna om studentbostäder (specifika moderatorsåtgärder tas i PM). Är vi för hårda? Är vi för slappa?

Andra förslag/åsikter om trådarna om studentbostäder?

Mvh
fredrik686 moderator i Utbildning och studier
Citera
2017-05-16, 07:52
  #2
Medlem
tempeZZts avatar

Jag anser att eftersom det finns en forumdel som heter (FB) Bostadsorter och områden så ska alla trådar om bostäder ligga där.

Att det här handlar om en ort för studier spelar ingen roll. Då skulle det även finnas motsvarande trådar i (FB) Arbetsliv och arbetsmarknad om någon frågar efter bostad i en viss stad man ska flytta till p.g.a. arbete.
Citera
2017-05-16, 08:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Jag anser att eftersom det finns en forumdel som heter (FB) Bostadsorter och områden så ska alla trådar om bostäder ligga där.

Att det här handlar om en ort för studier spelar ingen roll. Då skulle det även finnas motsvarande trådar i (FB) Arbetsliv och arbetsmarknad om någon frågar efter bostad i en viss stad man ska flytta till p.g.a. arbete.

Tror faktiskt inte det handlar om samma problem då de flesta som ska plugga kommer bo i ett korridorrum eller en studentlägenhet - alltså boenden som inte är tillgängliga till alla, utan bara till just dem som läser på universitet i staden. Det är enligt mig en helt annat situation. De allra flesta kommer förmodligen inte kunna ge råd om nationer eller hur bostadsköerna fungerar i en viss stad då det inte är något man bryr sig om om man inte pluggar på högskolan/universitet.
Citera
2017-05-16, 17:01
  #4
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag anser att eftersom det finns en forumdel som heter (FB) Bostadsorter och områden så ska alla trådar om bostäder ligga där.

Att det här handlar om en ort för studier spelar ingen roll. Då skulle det även finnas motsvarande trådar i (FB) Arbetsliv och arbetsmarknad om någon frågar efter bostad i en viss stad man ska flytta till p.g.a. arbete.
Trådarna har funnits här väldigt länge, vissa över 10 år. Det är såklart ingen garanti för att de är korrekt placerade, men jag har inte varit moderator i den forumdelen ens i 1 år så jag har inte tänkt så mycket på att de skulle kunna passa i den forumdelen du föreslår. Nu när du nämner det så kan jag verkligen köpa din poäng och kan hålla med dig till viss del.
Sen håller jag även med "allthegreenapples", studentbostäder är lite speciella och att den här forumdelen ev. kan leverera bättre svar än Bostadsorter.

Men jag är inte helt främmande för en flytt till en annan forumdel och kan självklart kolla det med moderatorerna i Bostadsforumet vad de anser.

Men så länge trådarna ligger i den här forumdelen så är det jag som är en av moderatorerna, så jag är fortsatt intresserad av frågorna i trådstarten.
Citera
2017-05-16, 19:48
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples
Tror faktiskt inte det handlar om samma problem då de flesta som ska plugga kommer bo i ett korridorrum eller en studentlägenhet - alltså boenden som inte är tillgängliga till alla, utan bara till just dem som läser på universitet i staden. Det är enligt mig en helt annat situation. De allra flesta kommer förmodligen inte kunna ge råd om nationer eller hur bostadsköerna fungerar i en viss stad då det inte är något man bryr sig om om man inte pluggar på högskolan/universitet.

Problem? Jag ser inget problem i det här. Tycker bara att trådar om bostäder ska ligga i bostadsforumet oavsett parametrar.

Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Trådarna har funnits här väldigt länge, vissa över 10 år.

Det är ju ingen förklaring eller ursäkt, utan helt tvärtom. Bostadsforumet är relativt nytt och då är det naturligt att inte äldre trådar flytats än, var de än finns. Sådant är helt normalt när nya forumdelar skapas.

Var sak på sin plats. Allt blir enklare och tydligare då.
Citera
2017-05-16, 19:53
  #6
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Problem? Jag ser inget problem i det här. Tycker bara att trådar om bostäder ska ligga i bostadsforumet oavsett parametrar.



Det är ju ingen förklaring eller ursäkt, utan helt tvärtom. Bostadsforumet är relativt nytt och då är det naturligt att inte äldre trådar flytats än, var de än finns. Sådant är helt normalt när nya forumdelar skapas.

Var sak på sin plats. Allt blir enklare och tydligare då.
Kan bara hålla med dig här. Handlar det om bostäder så finns det ju ett speciellt forum för detta och då borde det användas.
Citera
2017-05-16, 20:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag anser att eftersom det finns en forumdel som heter (FB) Bostadsorter och områden så ska alla trådar om bostäder ligga där.

Att det här handlar om en ort för studier spelar ingen roll. Då skulle det även finnas motsvarande trådar i (FB) Arbetsliv och arbetsmarknad om någon frågar efter bostad i en viss stad man ska flytta till p.g.a. arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Kan bara hålla med dig här. Handlar det om bostäder så finns det ju ett speciellt forum för detta och då borde det användas.

Jag håller verkligen inte med. Jag tycker det känns ganska naturligt att UoS innehåller det mesta som rör studientlivet. På samma sätt som att en tråd om t ex nationskulturen hör mer hemma här än att flyttas till "Barer och Nattklubbar", för att dra en parallell.

Jag gissar att de flesta som använder sig av trådarna är folk som funderar på att börja plugga i en viss stad, så då känns det ju mer relevant att få svar från andra studenter i den staden än att diskutera den allmänna bostadsmarknaden.

När det dessutom bara finns en handfull samlingstrådar som sällan är aktiva och inte blir fler tycker jag problemet blir ännu mindre.
__________________
Senast redigerad av rodvin 2017-05-16 kl. 21:03.
Citera
2017-05-17, 00:23
  #8
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686

Men jag är inte helt främmande för en flytt till en annan forumdel och kan självklart kolla det med moderatorerna i Bostadsforumet vad de anser.

Förutom att en flytt av dessa trådar till bostadsforumet skulle försämra kvaliteten av trådarna något enormt skulle jag också vilja påstå att de hör hämma i U&S rent ämnesmässigt.

1) Boende är trots allt en väldigt viktig del i valet av utbildning. Man behöver inte läsa många "var-ska jag-plugga-trådar" för att förstå att möjligheten till att få ett drägligt boende är för många en viktig komponent i valet av studieort. Även universiteten är medvetna om detta och bostadssituationen är en ständigt aktuell fråga i de flesta studieorter. Eftersom en stor del av diskussionerna i U&S handlar om saker som "på vilket ort ska jag plugga/ska jag plugga/hur ska jag plugga" anser jag boendesituationen hör hemma just här eftersom det direkt bidrar till att ge svar till dessa ämnen.

2) Det är andra användare som skriver i U&S än i bostadsforumet. De flesta som hänger här är studenter (eller har varit studenter) och därför har dessa en direkt relation till de olika bostadsalternativen i studentstäder. Det finns därför en betydligt större kunskapsbas och erfarenheter gällande olika studentbostäder här än vad det finns i bostadsforumet, vilket gör att det kommer finnas betydligt bättre information i trådarna om de stannar i U&S. Skulle man flytta trådarna om studentbostäder skulle frågor gällande bostäder förmodligen bara flytta till tråden "Studier i XXX-stad" där man vet att det finns många användare med god kunskap inom ämnet.

3) Just studentboende är så mycket mer än ett "vanligt" boende. Frågor som "hur ska man bo om man vill träffa andra studenter", "räcker csn till den här typen av boende", "vad gör man om man inte får boende där man blivit antagen", "hur fungerar korridorslivet", "viket boende ligger närmast campus" är direkt relaterade till studentlivet, vilket gör att dessa typer av frågeställningar har mer om universitetsliv att göra än bostäder i sig.

Bostadstrådarna här håller mycket hög kvalitet, och har åtminstone för mig varit till väldigt stor hjälp. Det man möjligen kan klaga på är att det är ungefär samma frågor som ställs sida efter sida, men det beror väl mest på att FAQen är gammal som gatan (ny information klistras sällan) samt att det kommer nya studenter varje år (och alla undrar ju såklart typ samma sak). Och då är det väl egentligen ganska rimlig att "nya" studenter svarar istället för att hänvisa till en FAQ som skrevs för 5-10 år sedan.
Citera
2017-05-17, 07:11
  #9
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Jag håller verkligen inte med. Jag tycker det känns ganska naturligt att UoS innehåller det mesta som rör studientlivet. På samma sätt som att en tråd om t ex nationskulturen hör mer hemma här än att flyttas till "Barer och Nattklubbar", för att dra en parallell.

Jag gissar att de flesta som använder sig av trådarna är folk som funderar på att börja plugga i en viss stad, så då känns det ju mer relevant att få svar från andra studenter i den staden än att diskutera den allmänna bostadsmarknaden.

När det dessutom bara finns en handfull samlingstrådar som sällan är aktiva och inte blir fler tycker jag problemet blir ännu mindre.
Mycket bra poänger, studentlivet innefattar så mycket att det skulle ju vara jävligt onödigt att söka sig till 10 olika delforum varje gång en ny student har massa frågor om högskolan.

I detta forumet har vi massvis av högskolestuderande- och utbildade, vill man fråga om saker som rör studentlivet så är detta forumet lämpligast. Jag känner absolut inte av ett behov att parametrisera frågeställningar ytterligare, om något är det minsta relaterat till U&S så ser jag gärna tråden här och besvarar så bra jag kan.

Jag tänker inte kolla igenom 10 andra delforum om nattklubbar, bostäder, ekonomi och liknande för att svara på frågor som jag lika väl kunde besvarat här.
Citera
2017-05-17, 16:38
  #10
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Förutom att en flytt av dessa trådar till bostadsforumet skulle försämra kvaliteten av trådarna något enormt skulle jag också vilja påstå att de hör hämma i U&S rent ämnesmässigt.
Jag vet inte hur tydlig jag var med det här tidigare. Någon flytt är verkligen inte bestämd. Det jag skrev var att jag skulle kolla med modsen i bostadsforumet, och det jag menade var inte om de ville ha trådarna, utan jag menade att jag skulle kolla vad de ansåg var den bästa placeringen för trådarna.

Jag tror också att man får bäst svar i den här forumdelen.
Citat:
Bostadstrådarna här håller mycket hög kvalitet, och har åtminstone för mig varit till väldigt stor hjälp. Det man möjligen kan klaga på är att det är ungefär samma frågor som ställs sida efter sida, men det beror väl mest på att FAQen är gammal som gatan (ny information klistras sällan) samt att det kommer nya studenter varje år (och alla undrar ju såklart typ samma sak). Och då är det väl egentligen ganska rimlig att "nya" studenter svarar istället för att hänvisa till en FAQ som skrevs för 5-10 år sedan.
Jag håller med dig om det här och det är till stor del därför som jag skapade den här tråden. För jag vill ha in lite nytt material dels till FAQ i trådar som inte har det och dels för att uppdatera gamla FAQs.
Den enda tråden med FAQ som jag under mina 10 månader i forumdelen fått PM om att uppdatera är Uppsalas bostadstråd.
Citera
2017-05-20, 09:14
  #11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Jag anser att eftersom det finns en forumdel som heter (FB) Bostadsorter och områden så ska alla trådar om bostäder ligga där.

Att det här handlar om en ort för studier spelar ingen roll. Då skulle det även finnas motsvarande trådar i (FB) Arbetsliv och arbetsmarknad om någon frågar efter bostad i en viss stad man ska flytta till p.g.a. arbete.

Jag förstår din poäng, men även i A&A avhandlas ju trådar om hur man får bostäder, exempelvis i den här tråden: (FB) Jobb i Norge del 2 - Se i FAQ i førsta inlägget innan du postar. Både i FAQ:en i startinlägget och löpande i tråden ställs frågor om boende och råd ges av de som har erfarenhet och kunskap. Den gemensamma nämnaren mellan arbetssökande i t. ex. Norge och studenter med sikte på en särskild stad är att de är relativt homogena grupper, som söker sig till en visst geografiskt område av samma skäl och då är varierande frågor (även om vissa av dem rent tekniskt kanske inte passar in i det aktuella delforumet) av betydelse för huvudfrågan som i båda exemplen är ''Arbete i Norge'' och ''(Student)boende i stad X''. D v s för de flesta som överväger huvudfrågan (arbete eller studier) kan den här frågan inte ställas utan att ta boendefrågan i beaktande. Dessutom handlar bostadsfrågorna i båda trådarna ofta om en specifik sorts boende, exempelvis så ordnar ofta bemanningsföretag även boende för svenskar som vill jobba i Norge på samma sätt som studenter ofta är berättigade till/söker en särskild sorts boende som är direkt avhängig av studier i staden (eftersom t. ex. studentboenden kräver att man studerar vid ett lärosäte och klarar ett visst antal godkända poäng/termin).

Faktum är att, vilket var min poäng, i båda fallen (vilket jag försökte exemplifiera genom att jämföra Norgetråden i A&S och trådarna om studentboende i U&S), så är de här trådarna en sorts crossover mellan två olika forum. Hade frågan varit en renodlad ''Hur hittar jag bostad i Stockholm/Göteborg?''-sådan utan koppling till frågor som rör t. ex. arbetsmarknad eller studier, så hade jag sett bostadsforumet som ett självklart val för placering av trådarna. Men i det här fallet är frågan av en mer ''dubbelsidig'' eller ''flersidig'' art, där de olika aspekterna går in i varandra och då blir den mer komplex.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-05-20 kl. 09:16.
Citera
2017-05-20, 09:48
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag förstår din poäng, men även i A&A avhandlas ju trådar om hur man får bostäder, exempelvis i den här tråden: (FB) Jobb i Norge del 2 - Se i FAQ i førsta inlägget innan du postar. Både i FAQ:en i startinlägget och löpande i tråden ställs frågor om boende och råd ges av de som har erfarenhet och kunskap. Den gemensamma nämnaren mellan arbetssökande i t. ex. Norge och studenter med sikte på en särskild stad är att de är relativt homogena grupper, som söker sig till en visst geografiskt område av samma skäl och då är varierande frågor (även om vissa av dem rent tekniskt kanske inte passar in i det aktuella delforumet) av betydelse för huvudfrågan som i båda exemplen är ''Arbete i Norge'' och ''(Student)boende i stad X''. D v s för de flesta som överväger huvudfrågan (arbete eller studier) kan den här frågan inte ställas utan att ta boendefrågan i beaktande. Dessutom handlar bostadsfrågorna i båda trådarna ofta om en specifik sorts boende, exempelvis så ordnar ofta bemanningsföretag även boende för svenskar som vill jobba i Norge på samma sätt som studenter ofta är berättigade till/söker en särskild sorts boende som är direkt avhängig av studier i staden (eftersom t. ex. studentboenden kräver att man studerar vid ett lärosäte och klarar ett visst antal godkända poäng/termin).

Faktum är att, vilket var min poäng, i båda fallen (vilket jag försökte exemplifiera genom att jämföra Norgetråden i A&S och trådarna om studentboende i U&S), så är de här trådarna en sorts crossover mellan två olika forum. Hade frågan varit en renodlad ''Hur hittar jag bostad i Stockholm/Göteborg?''-sådan utan koppling till frågor som rör t. ex. arbetsmarknad eller studier, så hade jag sett bostadsforumet som ett självklart val för placering av trådarna. Men i det här fallet är frågan av en mer ''dubbelsidig'' eller ''flersidig'' art, där de olika aspekterna går in i varandra och då blir den mer komplex.

En bra poäng som jag köper rakt av.

Dock blir det för mycket om man även i den här avdelningen ska börja ortsindela trådar. Norge som exempel, OK, där spelar fler parametrar in, men att hänvisa till att det behövs en tråd för varje svensk ort kopplat till nationer, studentkorridorer, bostadsköer, etc. blir för mycket. Den distinktionen finns inte mellan orterna gällande studentboende på samma sätt som för bostäder i övrigt.

Hellre då en tråd "Stora tråden om studentboende", typ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback