Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 21:22
  #1
Medlem
Hej

Jag har idag en Linksys trådlös router som fungerar hyffsat i huset (174 kvm).
Nu ska jag renovera ovanvåningen och har då möjlighet att dra kablar osv. Saker som ska kopplas in är stationära datorer, Apple TV, TV, skrivare, NAS och sånt.

Min tanke är att dels dra kabel till barnens framtida rum, till TV-väggen och till arbetsrummet. Så långt inga konstigheter. Men för att få bättre Wifi tänkte jag sätta upp en eller två accesspunkter, har kollat på Ubiquitis PoE version. Nu till saken..

Vad är det jag behöver? I mitt drömscenario vill jag ha 8-10 trådanslutningar plus 1-2 accesspunkter.
Kan jag köpa en 16p PoE switch för att koppla in alla nätverksuttag och accesspunkter? https://www.dustinhome.se/product/5010781768/lgs116p

Kan jag då använda befintlig router för kopplingen mellan switch och fibernod? Kanske ska jag skruva av de trådlösa antennerna från routern för att tvinga användning av accesspunkterna?

Tacksam för tips, för 15 år sedan var jag ganska bra på nätverk, men nu sviktar minnet
Citera
2017-05-15, 23:20
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogotai
Hej

Jag har idag en Linksys trådlös router som fungerar hyffsat i huset (174 kvm).
Nu ska jag renovera ovanvåningen och har då möjlighet att dra kablar osv. Saker som ska kopplas in är stationära datorer, Apple TV, TV, skrivare, NAS och sånt.

Min tanke är att dels dra kabel till barnens framtida rum, till TV-väggen och till arbetsrummet. Så långt inga konstigheter. Men för att få bättre Wifi tänkte jag sätta upp en eller två accesspunkter, har kollat på Ubiquitis PoE version. Nu till saken..

Vad är det jag behöver? I mitt drömscenario vill jag ha 8-10 trådanslutningar plus 1-2 accesspunkter.
Kan jag köpa en 16p PoE switch för att koppla in alla nätverksuttag och accesspunkter? https://www.dustinhome.se/product/5010781768/lgs116p

Kan jag då använda befintlig router för kopplingen mellan switch och fibernod? Kanske ska jag skruva av de trådlösa antennerna från routern för att tvinga användning av accesspunkterna?

Tacksam för tips, för 15 år sedan var jag ganska bra på nätverk, men nu sviktar minnet

Den där kan bara mata UniFi AC pro. Inte de övriga.

Varför inte köpa en UniFi switch och en Cloud key när du ändå är igång, då får du ju allt i ett och samma admininterface.

Du ska INTE skruva av några antenner. Då riskerar du att förstöra routern. Stäng av wi-fi i den bara.

Du KAN använda befintlig router. Men en UniFi Gateway eller en Mikrotik vore ett så mcyket bättre val
Citera
2017-05-16, 22:46
  #3
Medlem
Har kollat runt lite, Cloudkey verkar inte vara något för mig i dagsläget.

Mitt problem är egentligen att jag vill ha fler portar än 8. Om jag skulle ha två AP och en port till internetuppkopplingen så blir det ju bara 5 kvar till nätverksuttagen.

Kanske skulle man istället dela upp det med två switchar? En för AP och en för nätverksuttagen?
Kan det vara ett alternativ att köpa en 12 portars switch och två PoE-injectors?

AP:n jag kollar på är Unify AC-Lite
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...-ac1200-p61299
Det verkar följa med PoE-injector till den.
Citera
2017-05-19, 09:25
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogotai
Har kollat runt lite, Cloudkey verkar inte vara något för mig i dagsläget.

Mitt problem är egentligen att jag vill ha fler portar än 8. Om jag skulle ha två AP och en port till internetuppkopplingen så blir det ju bara 5 kvar till nätverksuttagen.

Kanske skulle man istället dela upp det med två switchar? En för AP och en för nätverksuttagen?
Kan det vara ett alternativ att köpa en 12 portars switch och två PoE-injectors?

AP:n jag kollar på är Unify AC-Lite
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...-ac1200-p61299
Det verkar följa med PoE-injector till den.

Varför inte köpa en 24-port Unifi switch? Den har inbyggd Cloudkey så slipper du ha en server snurrandes för att köra mjukvaran. Dessutom PoE så du inte behöver ha en hel flock med dosor som hänger och slänger.

Två switchar är direkt förkastligt. Tar mer ström och svårare att underhålla.
Citera
2017-05-20, 21:27
  #5
Medlem
SupaStrats avatar
Tror inte du kommer behöva två ubiquiti ap's. Jag har ett hus på ungefär dubbla ytan och det var på håret att jag klarade mig med en AC-Lite, var i ett rum i ena hörnet av huset som mottagningen var för dålig vilket motiverade inköp av en andra.
Cloud key är absolut inget måste. Du kan lika gärna confa ap'n via mjukvara i Windows/macos/Linux eller app i iOS/android. Har själv en debian VM för administration/övervakning/loggning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback