Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 15:56
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarahWhite
Ingen, jag menar att det är en könsfråga. Slut-shaming utövar män i hela världen. Det är just därför som feminism behövs i hela världen!! just för att det är en könsfråga.

Utövar inte även kvinnor det, kanske i ännu större omfattning?
Citera
2017-05-17, 17:16
  #122
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och var skrev jag att alla i djurvärlden har harem?
Och var blandar jag ihop djurarter med primater när jag bara använder ordet "djurart"????

Kortslutningen är helt din egen...som inte ens kan läsa vanlig svenska korrekt.

"bara det att i djurvärlden så har du s.k. "harem" dvs en hanne dominerar de andra hannarna i gruppen sexuellt.
Detta har du inte speciellt mycket av i nutidens mänskliga kulturer."

Här skriver du att djurvärlden har harem, och du verkar även misstolka det begreppet till att innefatta att hanar dominerar andra hanar sexuellt. De dominerar andra hanar ja, men inte sexuellt utan i tvekamp eller med läten, urin etc. för att markera revir, hos vissa djurarter förekommer homosexuellt sex som dominansbeteende - men knappast hos alla.

Det som är relevant att diskutera avseende människan är ju primater först och främst och inte t.ex. sjöhästar eller lejon, hoppas du förstår varför.

"Samt att den som verkligen mer går att kalla "snecky fucker" ju är honan. Är hon som lurar den dominante hannen mer. Vad hannarna vill är ju uppenbart....men hon äter ju både kakan och behåller den. "


Menar du människor, primater eller bara djurvärlden i stort nu? Det här är ett exempel på när du uttrycker dig slarvigt. Jag antar du försöker referera till en specifik art eller familj av djurarter?

Du har rätt i att honor använder olika, mer eller mindre, sofistikerade strategier för att föra sin avkomma vidare, och hanen å sin sida använder olika strategier. Att överföra det till mänskliga förhållanden är oftast dumt, djurens beteende skiljer sig på så många sätt att det helt enkelt blir missvisande.
Begreppet "sneaky fucker" används dock inte om honor, utan återigen hade du lyssnat till radioinslaget hade du förstått att det gällde betahanar som på olika sätt hittar sätt att para sig på när alfahanen omöjligen kan försvara sig eller kontrollera sitt revir.

En "sneaky fucker" är tillexempel de små bläckfiskar som skiftar färg för att lura honan att de också är honor efter att hon parat sig med den största bläckfisken, det är deras strategi för att komma till skott. Detta tolkar biologer som att evolutionen alltid strävar efter att den största genvariationen ska föras vidare.
En annan strategi är koalorna som parar sig med honorna när alfahanen är utom synhåll och rör sig i en cirkel för att hålla sig borta fram mot kvällen då de kommer fram.
Detta sker förstås med ett visst risktagande, där betahanarna riskerar konfrontation med alfan.

Här ska sägas att här på Flashback används begreppen beta och alfa helt felaktigt. En betahane är inte automatiskt feg, svag eller rädd utan helt enkelt inte högst upp i hierarkin i flocken. En beta kan hos många djurarter utmana alfan och själv bli alfa. Betahanar slåss tillexempel ofta med alfahanar.

"Vad som ideligen glöms bort i torftiga resonemang som detta är att det ni kallar för "alfahannen" idag rätt ofta är .....feminist.
"


Här blandar du också ihop begrepp och förhållanden från djurvärlden med mänskliga förhållanden och egenskaper, samt till och med politiska begrepp

Antar att du försöker säga att feministmannen är alfa för att han lyckats para sig? Som jag beskrivit så förekommer det att fler än alfahanen lyckas para sig i djurvärlden.
Det ska dessutom till många fler beteenden och egenskaper för att en hane i en flock ska benämnas alfa - så om du nu vill försöka göra en jämförelse är en hen-feministman ett dåligt exempel.
__________________
Senast redigerad av NietzschesHorse 2017-05-17 kl. 17:59.
Citera
2017-05-17, 17:40
  #123
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Om man som man självidentifierar och känner igen sig i knäppa feministers nidbilder av män och manliga ideal så är man nog ganska sjuk i huvudet.

Manliga feminister kan grovt sett delas upp i Kapten Klänning-hycklare, karriärister inom offentlig sektor, psykopater och förvirrade vänsternerdmän som ej orkar stå emot sina kamrater. Som kvinna så klarar man sig bättre med en normal man än överideologiserade muppar.

Sammanfattar det rätt bra. Masochism eller bara kallsinnad opportunism är det jag kunnat se i de flesta fall.

Som en lustig anekdot så är den enda 'man' i min bekantskapskrets som jag känner till som köpt (kanske av nöd) en hora i Prag en lismande vänsterfeminist som sedan valde att skryta om det. En väldigt obehaglig typ.
Citera
2017-05-17, 19:19
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse

"bara det att i djurvärlden så har du s.k. "harem" dvs en hanne dominerar de andra hannarna i gruppen sexuellt.
Detta har du inte speciellt mycket av i nutidens mänskliga kulturer."

Här skriver du att djurvärlden har harem, och du verkar även misstolka det begreppet till att innefatta att hanar dominerar andra hanar sexuellt. De dominerar andra hanar ja, men inte sexuellt utan i tvekamp eller med läten, urin etc. för att markera revir, hos vissa djurarter förekommer homosexuellt sex som dominansbeteende - men knappast hos alla.

Det som är relevant att diskutera avseende människan är ju primater först och främst och inte t.ex. sjöhästar eller lejon, hoppas du förstår varför.

"Samt att den som verkligen mer går att kalla "snecky fucker" ju är honan. Är hon som lurar den dominante hannen mer. Vad hannarna vill är ju uppenbart....men hon äter ju både kakan och behåller den. "


Menar du människor, primater eller bara djurvärlden i stort nu? Det här är ett exempel på när du uttrycker dig slarvigt. Jag antar du försöker referera till en specifik art eller familj av djurarter?

Du har rätt i att honor använder olika, mer eller mindre, sofistikerade strategier för att föra sin avkomma vidare, och hanen å sin sida använder olika strategier. Att överföra det till mänskliga förhållanden är oftast dumt, djurens beteende skiljer sig på så många sätt att det helt enkelt blir missvisande.
Begreppet "sneaky fucker" används dock inte om honor, utan återigen hade du lyssnat till radioinslaget hade du förstått att det gällde betahanar som på olika sätt hittar sätt att para sig på när alfahanen omöjligen kan försvara sig eller kontrollera sitt revir.

En "sneaky fucker" är tillexempel de små bläckfiskar som skiftar färg för att lura honan att de också är honor efter att hon parat sig med den största bläckfisken, det är deras strategi för att komma till skott. Detta tolkar biologer som att evolutionen alltid strävar efter att den största genvariationen ska föras vidare.
En annan strategi är koalorna som parar sig med honorna när alfahanen är utom synhåll och rör sig i en cirkel för att hålla sig borta fram mot kvällen då de kommer fram.
Detta sker förstås med ett visst risktagande, där betahanarna riskerar konfrontation med alfan.

Här ska sägas att här på Flashback används begreppen beta och alfa helt felaktigt. En betahane är inte automatiskt feg, svag eller rädd utan helt enkelt inte högst upp i hierarkin i flocken. En beta kan hos många djurarter utmana alfan och själv bli alfa. Betahanar slåss tillexempel ofta med alfahanar.

"Vad som ideligen glöms bort i torftiga resonemang som detta är att det ni kallar för "alfahannen" idag rätt ofta är .....feminist.
"


Här blandar du också ihop begrepp och förhållanden från djurvärlden med mänskliga förhållanden och egenskaper, samt till och med politiska begrepp

Antar att du försöker säga att feministmannen är alfa för att han lyckats para sig? Som jag beskrivit så förekommer det att fler än alfahanen lyckas para sig i djurvärlden.
Det ska dessutom till många fler beteenden och egenskaper för att en hane i en flock ska benämnas alfa - så om du nu vill försöka göra en jämförelse är en hen-feministman ett dåligt exempel.

Ok jag märker att du behöver översättning av svenska.

bara det att i djurvärlden så har du s.k. "harem"
Betyder alltså exakt det som där STÅR. I djurvärlden finner du harem....inte att i djurvärlden så finner du ENDAST harem och inget annat....get it?

dvs en hanne dominerar de andra hannarna i gruppen sexuellt.
Att styra över någons sexualitet, vad den får lov göra sexuellt eller inte ÄR just att dominera över någon sexuellt. En alfahanne styr över hela sin grupps sexualitet, han styr över honorna, de får bara ligga med honom, han styr över de svagare/ yngre hannarna de får inte ligga alls.
Sen gör jag återigen ingen som helst åtskillnad, jag pratar DJURVÄRLD.
Det står svart på vitt...varför du plötsligt tolkar det som att jag inte skulle begripa skillnaden mellan insekter och primater...får stå för dig.

"Samt att den som verkligen mer går att kalla "snecky fucker" ju är honan. Är hon som lurar den dominante hannen mer. Vad hannarna vill är ju uppenbart....men hon äter ju både kakan och behåller den. "


Betyder återigen exakt det som där står.
"sneaky fucker" vore ett bättre begrepp på honorna i detta sammanhang.

jag vet mycket väl atyt det endast används om hannar, men! jag anser alltså att detta är fel, och ett klassiskt "mäsnkligt manligt" sätt att se på sexualitet, ( som något som ageras av "hannar" men aldrig "honor") alltså en överföring av mänsklig kultur på djur, som blir fel.

Den part som luras mest då hon knullar runt med andra hannar än "sin beskyddare" är honan.
Yngre hannar är ju i konkurrens med alfa hannen, rätt öppet, de luras alltså inte alls.
Så "sneaky" vore ju bättre epitet på den honan.

Hos vissa fågelarter, som man tidigare trodde var helt monogama, så har man upptäckt att en rätt stor del av avkomman inte är hannens utan andra hannars. Fågelhonor flyger alltå iväg och har skoj med andra hannar....inga hannar besöker henne i redet, utan HON är den som aktivt söker upp dessa andra hannar och går alltså bakom ryggen på sin partner.

Alfa och beta borde överhuvudtaget inte användas på människor. Vi har helt andra system som bygger på andra egenskaper än i djurriket, så blir bara totalt förvirring.

Hos människor har vi sexuellt attraktiva och midnre sexuellt attraktiva. och vad som anses vara detta är säkerligen ett gäng drag som är "universiellt" men också ett gäng andra som kan skilja mellan olika kulturer och olika tider.

"Vad som ideligen glöms bort i torftiga resonemang som detta är att det ni kallar för "alfahannen" idag rätt ofta är .....feminist.


Uppfattar du "ni kallar"???? Är alltså inte jagh som sitter och generellt svänger mig med alfa och beta...utan den jag svarade. Vad för slutsats bör du då kanske dra kring vad jag blandat ihop eller inte?


Som sagt du läser som en kråka och tolkar som en get...och oerhört tradig spilla tid på att sitta översätta enkel svenska, för en svensk som borde ha läsförståelse.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2017-05-17 kl. 19:22.
Citera
2017-05-17, 22:30
  #125
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ok jag märker att du behöver översättning av svenska.

bara det att i djurvärlden så har du s.k. "harem"
Betyder alltså exakt det som där STÅR. I djurvärlden finner du harem....inte att i djurvärlden så finner du ENDAST harem och inget annat....get it?

dvs en hanne dominerar de andra hannarna i gruppen sexuellt.
Att styra över någons sexualitet, vad den får lov göra sexuellt eller inte ÄR just att dominera över någon sexuellt. En alfahanne styr över hela sin grupps sexualitet, han styr över honorna, de får bara ligga med honom, han styr över de svagare/ yngre hannarna de får inte ligga alls.
Sen gör jag återigen ingen som helst åtskillnad, jag pratar DJURVÄRLD.
Det står svart på vitt...varför du plötsligt tolkar det som att jag inte skulle begripa skillnaden mellan insekter och primater...får stå för dig.

"Samt att den som verkligen mer går att kalla "snecky fucker" ju är honan. Är hon som lurar den dominante hannen mer. Vad hannarna vill är ju uppenbart....men hon äter ju både kakan och behåller den. "


Betyder återigen exakt det som där står.
"sneaky fucker" vore ett bättre begrepp på honorna i detta sammanhang.

jag vet mycket väl atyt det endast används om hannar, men! jag anser alltså att detta är fel, och ett klassiskt "mäsnkligt manligt" sätt att se på sexualitet, ( som något som ageras av "hannar" men aldrig "honor") alltså en överföring av mänsklig kultur på djur, som blir fel.

Den part som luras mest då hon knullar runt med andra hannar än "sin beskyddare" är honan.
Yngre hannar är ju i konkurrens med alfa hannen, rätt öppet, de luras alltså inte alls.
Så "sneaky" vore ju bättre epitet på den honan.

Hos vissa fågelarter, som man tidigare trodde var helt monogama, så har man upptäckt att en rätt stor del av avkomman inte är hannens utan andra hannars. Fågelhonor flyger alltå iväg och har skoj med andra hannar....inga hannar besöker henne i redet, utan HON är den som aktivt söker upp dessa andra hannar och går alltså bakom ryggen på sin partner.

Alfa och beta borde överhuvudtaget inte användas på människor. Vi har helt andra system som bygger på andra egenskaper än i djurriket, så blir bara totalt förvirring.

Hos människor har vi sexuellt attraktiva och midnre sexuellt attraktiva. och vad som anses vara detta är säkerligen ett gäng drag som är "universiellt" men också ett gäng andra som kan skilja mellan olika kulturer och olika tider.

"Vad som ideligen glöms bort i torftiga resonemang som detta är att det ni kallar för "alfahannen" idag rätt ofta är .....feminist.


Uppfattar du "ni kallar"???? Är alltså inte jagh som sitter och generellt svänger mig med alfa och beta...utan den jag svarade. Vad för slutsats bör du då kanske dra kring vad jag blandat ihop eller inte?


Som sagt du läser som en kråka och tolkar som en get...och oerhört tradig spilla tid på att sitta översätta enkel svenska, för en svensk som borde ha läsförståelse.

Vad vill du egentligen ha sagt?
Citera
2017-05-21, 00:01
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarahWhite
Ingen, jag menar att det är en könsfråga. Slut-shaming utövar män i hela världen. Det är just därför som feminism behövs i hela världen!! just för att det är en könsfråga.

Men du skrev ju att det var ett västerländskt fenomen? Hade du fel; är det snarare ett ännu större problem i andra kulturer?
Citera
2017-05-23, 00:00
  #127
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarahWhite
Varför försöker du skylla bort er på andra? Som kvinna har jag blivit mest trakasserad av svenska män, inte utlänningar.

Vad menar du med att slut-shaming är ett "islamskt" fenomen? Det finns ju i Sverige där sidorna drivs av främst unga vita män. Det senaste stora exemplet var USMC historian. Varför är det då inte muslimer som äger dessa sidor utan vita män? Menar du att ni har blivit "assimilerade" till islamsk kultur? Det hade varit kul om du menar det, för ni klagar ju alltid på att de inte assimileras till svensk kultur. Så vilket är det? Du har så fel i ämnet slut-shaming att det inte är klokt. Att förneka att det inte finns här och bedrivs av alla män är äckligt.



Ingen, jag menar att det är en könsfråga. Slut-shaming utövar män i hela världen. Det är just därför som feminism behövs i hela världen!! just för att det är en könsfråga.



Varför försöker du göra det till en kulturfråga när det är en könsfråga? De flesta män över hela världen håller på med slut-shaming. Ni gör det också. Ni vill alltid tala om att ni tycker feminism inte behövs idag. Men det är just det som vi behöver!! Ni och hela patriarkatet måste bort från makten, så att vi kvinnor ska sluta trakasseras överallt av alla män. De kulturer som du nämner är också skyldiga, men det är ni med!!!

Och om du vill att jag ska svara igen, lämna förolämpningar på hyllan.

Det du kallar slut shaming kommer alltid att finnas. Precis som tyngdlagen. Eller ja, så länge det finns x och y kromosomer och dom två kön vi har så är det en baksida av den mänskliga naturen. Precis som att det kommer finnas förakt mot "svaga" (undergivna) män.
Du kan kanalisera det, du kan mildra det. Men du kan inte få det att försvinna eller förneka det.

Varför ägnar du energi åt något som liknar att försöka flytta berg? Det är både tröstlöst och arrogant.
Citera
2017-05-29, 06:06
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarahWhite


Varför försöker du göra det till en kulturfråga när det är en könsfråga? De flesta män över hela världen håller på med slut-shaming. Ni gör det också. Ni vill alltid tala om att ni tycker feminism inte behövs idag. Men det är just det som vi behöver!! Ni och hela patriarkatet måste bort från makten, så att vi kvinnor ska sluta trakasseras överallt av alla män. De kulturer som du nämner är också skyldiga, men det är ni med!!!

Och om du vill att jag ska svara igen, lämna förolämpningar på hyllan.
Snyggt försök, men du har tidigare hyllat utomeuropeiska män och hävdat att svenska män är bättre på att tafsa, våldta och trakassera än utomeuropeiska män.
Du personifierar verkligen det feministiska hyckleriet.
Citera
2017-05-29, 09:32
  #129
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Då får du ju komma med en hållbar definition på vad det där begrepept "alfa-hanne" egentlgien ska stå för. Verkar ju tämligen förvirrat.

Feminism motverkar inte män med pondus och personlig resurstyrka om du nu trodde det. Och det är min definition av "alfa-hanne"

Ska vi tala djur igen så har du många arter där ett "alfa-par" leder flocken...surikater och vargar ex.
elelr "alfa-honan" elefanter och vildsvin ex.

"alfa" är kort och gott någon med störst behövliga resurser i just den gruppen, tiden eller samhället och som därför ges makt av de övriga, honor och hanar.

Nu råkar vi leva i ett samhälle och tid som kallas kommunikationssamhället. "Alforna" i vår tid är mest de med hjärnan/ sociala förmågor och inte armmusklerna eller våldspotentialen.

kan du ju fundera lite på.

Well... Många feminister skräms av pragmatisk pondus både när den kommer ifrån kvinnor och män. Är den inte inlindad i bomull är den svår att acceptera och döms följdaktligen bort som något annat än det den är.
__________________
Senast redigerad av kanelkaka 2017-05-29 kl. 09:37.
Citera
2017-05-30, 22:33
  #130
Medlem
ulvvfs avatar
De riktiga manliga feministerna är sådana som trump, clint eastwood, alexander gustafsson, sådana typer av män är de riktiga feministerna. Bland det allra mest feministiska du kan göra är att slå en annan man i någon form eller beskydda en kvinna.

Är du emot feminismen, var snäll emot den broder och hård emot din syster. Nu är manskulturen precis tvärtom. Hård emot sin bror, snäll emot sin syster.
Citera
2017-05-31, 06:51
  #131
Medlem
Sir Dwains avatar
Det är givetvis trams. En fråga som däremot är intressant är det här med sexualförbrytare och andra slemmiga typer bland feminister. Min förväntning, förhoppning, är att andelen är lika stor eller mindre jämfört med befolkningen som helhet, men det skulle förvåna mig om det fanns statistik.

Det blir stora nyheter varje gång det händer men man ska komma ihåg att det som är nyheter är det som sticker ut från normen, det som är sällsynt och spektakulärt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback