Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-30, 16:08
  #37
Medlem
Någon här ovan nämnde covert narcissism som det inte talas så mycket om. Den vanligaste beskrivningen 'jag är snyggast, vackrast, bäst' stämmer inte alltid in och kan få människor att tvivla på om deras partner är narcissist även om magkänslan säger dem att något är fel.

Covert narcissism är när personen i fråga inte bryr sig om utseende och andra yttre attribut särskilt mycket, personen är snarare socialt tillbakadragen och blyg. Dock saknar hen förmågan att bry sig om andras behov, styr och kontrollerar men lyckas på samma gång vara det ständiga offret. Folk runt omkring är där för att förstå och tillgodose dennes varande. Manipuleringen kan beså av att vara "snäll", mjuk, sjuk eller ledsen. Ofta är personen passivt aggressiv, dvs alltid lite missnöjd men berättar inte varför utan man ska gissa.

Jag råder alla som tror sig vara tillsammans med en narcissist att gå i parterapi, då om inte tidigare blir allting väldigt tydligt och klart. Narcissisten kommer att spendera timmen med att klaga över den andra parten och förneka sin egen roll/ansvar samt vara ovillig/oförmögen till att komma med konstruktiva förslag, alternativt samtycka till en lösning för att sedan vända om så fort man kommer hem (utan samvete eller konsekvenstänkande).
Citera
2019-01-13, 08:30
  #38
Medlem
Skurhinkens avatar
Tänkte bara flika in och dela med mig av en länk. Mannen i videon beskriver mitt ex till 100%.

"Hur du känner igen en kvinnlig narcissist"
https://youtu.be/CtLSU41IOU8
Citera
2019-01-13, 08:35
  #39
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Varför valde du att skaffa barn med henne?

Tog det lång tid innan det gick upp för dig vem hon egentligen är?

Valde och valde. Hon använde något som hette Natural Cycles, och enligt henne var det säkert just då. När hon sedan blev gravid var det mitt fel.

Med lite distans så kan jag klart och tydligt se alla tecken så som hur hon bara pratade om sig själv samtidigt som hon höjde sig själv till skyarna. Allt prat om "hur dåligt hennes ex hade behandlat henne" och att jag inledningsvis var perfekt och felfri (vilket ingen är).

Kolla länken jag skickade inlägget innan så får du en bra bild.
Citera
2019-01-13, 08:50
  #40
Medlem
Vildbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoxedUp
Ungefär som ovan.

Inte alls kul.

Det kan ha sina stunder men du är aldrig riktigt lika bra, du är alltid snäppet under.

Du är inte Guds gåva till jorden som din partner UPPENBARLIGEN är.
Precis såhär. Förolämpningarna haglar om precis allt; ditt utseende, intellekt, personlighet medan de ser sig själva som Gudar.
Citera
2019-01-14, 20:07
  #41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Precis såhär. Förolämpningarna haglar om precis allt; ditt utseende, intellekt, personlighet medan de ser sig själva som Gudar.

Är alla narcissister nedlåtande? Stämmer inte med mina erfarenheter av personer som säger sig ha narcissistisk personlighetsstörning.

Kan det vara så att du är en kass människa och förtränger detta genom att anklaga de som påtalar detta för ”narcissism”? Ungefär som i Family Guy-avsnittet där Brian blev osmart och sa ”what, you think you are better than me” hela tiden, precis som skräpmänniskor så ofta gör.
Citera
2019-01-15, 20:10
  #42
Medlem
I dagsläget så kallas väl alla narcissister/psykopater till höger och vänster väl? Man kan typ inte ha någon åsikt som avviker från normen utan att få en diagnos av folk. Det är helt sjukt. Om någon hade kallat mig för något av de ovanstående, så hade jag aldrig brytt mig eftersom jag har åsidosatt mitt ego och imorgon är det bortglömt.

Om jag har dejtat någon narcissist? Nej, märker jag på tendenser på egoism/dominans på kvinnan jag dejtar så slänger jag henne illa kvickt. Helt utan känslor. Jag skiter i om det är svårt att klippa bandet.

Kvinnan i fråga ska vara väldigt rädd när jag är i hennes närhet annars har jag svårt att acceptera henne.
Citera
2019-01-15, 20:11
  #43
Medlem
Alla ska med.
Citera
2019-01-19, 12:17
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Jag har läst en del om narcissister, men jag skulle vilja höra från personer som har erfarenhet av att vara tillsammans med en narcissit hur dom upplevde det samt det mest intressanta vore att narcissister själva berättande hur dom är i en relation?

Vad tecknen är på att det är en narcissit som man har att göra med och vad det får för följder bland annat.
https://www.flashback.org/t3012009Avbryta relation med en Narcissist - Skydda dig själv!
__________________
Senast redigerad av Djicp 2019-01-19 kl. 13:04.
Citera
2019-01-19, 15:53
  #45
Medlem
Nattiskatts avatar
Har erfarenhet av narcissism då jag är uppväxt med en narcissistisk mamma. Det har både ärrat mig och förstört mig totalt. Hon både psykiskt och fysiskt misshandlade mig och mina syskon under barndomen, den psykiska misshandeln fortsatte dock även när vi blev äldre. Hon sa alltid åt mina syskon att inte bli som mig och försökte allmänt manipulera de för att få mig att se dålig ut.

Hon klagade jämnt på alla andra för att få sig själv att se bättre ut, tryckte ner andra när det gick bra för dem, begärde alltid mer och mer varje gång vi gjort sysslor hemma utan att vara tacksam. Hon njöt av att trycka ner en och insåg aldrig sina egna fel, utan skyllde alltid på alla andra. Sedan kommer jag ihåg att hon alltid ville försöka uppnå sina drömmar genom oss och därmed tvingade oss till olika aktiviteter.

Idag har jag sällan kontakt med min mamma då hon fått alldeles för många chanser och aldrig ens kunnat tänka sig be om ursäkt för sitt beteende. Jag mår bättre utan att ha med henne att göra helt enkelt.
Citera
2019-01-20, 14:43
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Jag har läst en del om narcissister, men jag skulle vilja höra från personer som har erfarenhet av att vara tillsammans med en narcissit hur dom upplevde det samt det mest intressanta vore att narcissister själva berättande hur dom är i en relation?

Vad tecknen är på att det är en narcissit som man har att göra med och vad det får för följder bland annat.


Mitt ex trodde jag var det men tydligen hade han inget fel i hjärnan.


Men tänk typ att det alltid är den som bestämmer och får dig att antagligen inte få de livet du vill ha för det tar den ifrån dig. Du ska liksom inte ha kul typ.
Citera
2019-01-26, 16:12
  #47
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmich
Mitt ex trodde jag var det men tydligen hade han inget fel i hjärnan.


Men tänk typ att det alltid är den som bestämmer och får dig att antagligen inte få de livet du vill ha för det tar den ifrån dig. Du ska liksom inte ha kul typ.

Precis så. Och deras ord är lag. De vet ALLTID bäst. Ifrågasätter man deras beteende beroende på vad det är så är man dum i huvudet. Ifrågasätter man varför de är elaka så är man lättkränkt eller känslig.
Citera
2019-01-26, 16:54
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Precis så. Och deras ord är lag. De vet ALLTID bäst. Ifrågasätter man deras beteende beroende på vad det är så är man dum i huvudet. Ifrågasätter man varför de är elaka så är man lättkränkt eller känslig.

japp! helt rätt det där

försöker du säga något emot dem har du som sagt ALLTID fel eller så finns det ALLTID något att lägga till till det du har sagt, då det du sagt inte varit fullständigt

tycker du illa om att de säger dåliga saker och berättar det, så kallar de dig känslig, skrrattar dej i ansiktet och får dig och framstå som en löjlig tönt

har alltid åsikter om allting, och oavsett vad du gör så kommer de alltid hitta någonting att klaga på istället för att bara kunna le och säga tack allting är perfekt (det måste ju inte vara perfekt)

och så finns det manipulativa människor som snackar om vad de tycker kring någonting som de vet är relevant för dig men så pratar de om det negativt för att få dig att avstå från att göra det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback