Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 20:16
  #1
Medlem
awat99s avatar
Jag har några Zip filer som jag försöker öppna i Winzip men får fel meddelande "den centrala katalogen hittades inte" och när jag försöker öppna i 7-zip så får jag fel meddelande " kan inte öppna filen som ett arkiv"

Tacksam för svar!!
Citera
2017-05-15, 20:20
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awat99
Jag har några Zip filer som jag försöker öppna i Winzip men får fel meddelande "den centrala katalogen hittades inte" och när jag försöker öppna i 7-zip så får jag fel meddelande " kan inte öppna filen som ett arkiv"

Tacksam för svar!!
Troligt fel på filen.
Dra hem den på nytt och hoppas på det bästa!
Citera
2017-05-15, 22:54
  #3
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Troligt fel på filen.
Jupps, dessutom behöver man inte ens något tredjepartsprogram längre för att öppna .zip-arkiv om man har färskare OS än XP. Finns inbyggt i Vista, 7, 8/8.1 och 10.
Citera
2017-05-16, 09:45
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awat99
Jag har några Zip filer som jag försöker öppna i Winzip men får fel meddelande "den centrala katalogen hittades inte" och när jag försöker öppna i 7-zip så får jag fel meddelande " kan inte öppna filen som ett arkiv"

Tacksam för svar!!

Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Troligt fel på filen.
Dra hem den på nytt och hoppas på det bästa!
Kan ju faktiskt även vara så att någon har ändrat på filändelsen så att det ser ut att vara en zipfil, men är något annat.

I vilket fall som helst så är det ingen zipfil, i sådana fall hade du kunnat öppna den med winzip, alternativt så är filen skadad och kan inte öppnas av den anledningen.

Som nån påstog finns det numera även inbyggt stöd förzipfiler i windoows, därför verkar det ju aningen mysko om du behöver winzip för att öppna filen?
Citera
2017-05-20, 22:35
  #5
Medlem
Man kan använda Hex-redaktör eller visare finns massor av gratisprogram och kolla på fil header för att få tag på vilken typ är de.

Då behöver du vara professionell för att veta
Citera
2017-06-05, 12:30
  #6
Medlem
awat99s avatar
Tack för alla svar!

Det gick bra att öppna med Winrar men inte med 7-zip och winzip.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback