Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-15, 22:42
  #13
Medlem
Inhalators avatar
Förstår att du känner som du gör. Det enda sättet att komma till acceptans är att gräva i dina känslor om saken snarare än förtrycka dem. Vår hjärna är så fantastisk att när vi kommer till fullständig förståelse för våra känslor, avdramatiseras dem. Processera, rationalisera, processera, rationalisera.
Citera
2017-05-15, 23:13
  #14
Medlem
sxephils avatar
Var det TS som ville ha skilsmässa? Isåfall skyll dig själv.
Citera
2017-05-15, 23:20
  #15
Medlem
Vonraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Hon har tjatat om småsyskon så länge jag kan minnas och är såklart jätteglad, och jag är glad för hennes och deras skull, men samtidigt drabbades jag av en enorm sorg och panik mest kretsande kring tanken att min dotter inte kommer vilja bo hos mamma (mig) lika mycket längre när där utöver allt det materiella jag inte kan erbjuda också finns det ljuvliga småsyskon hon önskat sig.

Jag skulle gärna vilja höra från andra som gått igenom detta, att barnets förälder får nya barn med en annan och hur det förändrat saker. Vill bara höra lite exempel från verkligheten som kan ta död på mina domedagstankar om att min dotter som är mitt allt inte kommer vilja vara hos mig längre.

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av separationer, men jag har barn. Oavsett vad så är det du som är hennes mamma, det kan ingenting ändra på. Så länge som du tar ditt ansvar och vårdar ert förhållande som mor-dotter, så finns det ingenting som kan ändra på det.

Det verkar som att du målar upp värsta tänkbara scenario nu, då du tror att din egen dotter inte kommer att vilja vara hemma hos dig på grund av att hon kommer att få en lillasyster. Efter några dagar så inser din dotter att lillasystern bara kan äta/sova/skrika den första perioden - och att majoriteten av deras tid går åt till henne. Vem tror du att hon kommer att söka sig till då? Var där för din dotter nu - visa att du uppskattar hennes lycka, samtidigt som du är den trygga person hon alltid kan vända sig till.

Herregud, även om hon såklart kommer att tycka om sin nya lillasyster, så kommer hon garanterat att fortfarande älska sin mor lika mycket - och vilja vara med dig även i fortsättningen. (Särskilt när hon inser hur jobbiga småsyskon kan vara, hela "jag-ska-vara-med-mitt-syskon-hela-tiden" brukar gå över mycket fort).

Sedan behöver du såklart inte glädjas det minsta åt att din före detta, och hans nya fru, skaffar barn tillsammans.
Citera
2017-05-16, 15:10
  #16
Medlem
idiamindadas avatar
Ett perfekt upplägg - dottern får syskon och allt som kommer på köpet hos sin nya familj och lugn och fullständig uppmärksamhet hos TS. Det blir hur bra som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback